Film og TVDVD: The Dark CrystalChristian S. Wittus3. nov 1999Tilbage til Hovedsiden

*****.

Efter at Sesame Street og Muppet Show havde kørt i ca. 8 år, havde Jim Henson behov for at prøve kræfter med nogle nye udfordringer. Derfor gik han sammen med Frank Oz (stemmen bag bl.a. Miss Piggy og Yoda) for at producere en ny dukkefilm i fuld længde, men med et helt nyt univers. Det univers er The Dark Crystal.

Der var engang et frodigt land, hvor alle levede i harmoni med hinanden. Dette skyldtes energien fra en krystal, som befandt sig på landets slot. En dag for 1000 år gik krystallen i stykker, hvorefter de onde Skeksis overtog magten og begyndte at styre landet efter deres diktatoriske hoveder. Men der bliver færre af dem som tiden går, og nu ligger deres kejser for døden.

Vi følger Jen, den sidste overlevende af racen Gelflings, som er opvokset og opdraget af de blide og vise Mystics, et jordnært folk. De lever isoleret og har sørget for at Jen er blevet oplært i deres skikke og måde at tænke på. Men der er ting han endnu ikke ved, og nu ligger stammens overhoved for døden.

Jen hidkaldes og bliver fortalt, at han er udset til at opfylde en profeti. Den siger, at krystallen kan heles af en Gelfling, når de 3 sole står på linie, hvilket de kun gør hvert tusinde år. Dette er grunden til at hans race næsten er uddøde: Resten (alle?) er blevet udslettet af de magtsyge Skeksis, der ligeledes kender til profetien. Jen bliver tilsagt at opsøge Aughra i hendes observatorium, da hun ejer fragmentet, der kan hele krystallen. Her starter Jens eventyr.

The Dark Crystal byder på alt godt fra Jim Hensons univers, og når man ved, at det tog ialt 5 år at producere filmen, så værdsætter man de enkelte detaljer så meget mere. Hele universet er overbevisende skabt, befolket med et væld af skabninger, som vi ofte kun ser i glimt, hvilket er med til at skabe en storslået illusion og helhed. Vi støder på Podlings, Landstriders, Garthims, Crystal Bats samt alle de mange unavngivne racer. Min personlige favorit er Garthims, der er store billelignende "lejesoldater" for Skeksis. De bliver bl.a. brugt flittigt i jagten på Jen, som de jo hurtigt opdager er i live. Oh skræk, truslen er ikke udryddet.

Filmen har mennesker bag maskerne i mange af scenerne, men det glider sammen med dukkescenerne, så man ikke tænker over det synderligt meget. Bl.a. Har både Jim og Frank været i kostumerne som nogle af de onde Skeksis, og Frank lægger selvfølgelig også stemmer til nogle af karaktererne. Manden bag de fantasifulde dukker er Brian Froud, som Henson også benyttede til Labyrinth.

Filmen havde premiere i USA d. 17/12 1982, og har sidenhen været dyrket af mange fans. En af de bedste fan-sider med uddybende information om filmen, musik, merchandise m.v. er Laura Knaths Dark Crystal Page, hvor man også kan finde øvrige links, bl.a. til IMDBs oplysninger om filmen.

Jeg så filmen som 13-årig sammen med min far og mor, og jeg har haft et varmt forhold til den lige siden - mit alias blev hurtigt "Jen the Gelfling", som jeg stadig bruger idag. For nylig blev filmen udsendt på DVD, hvilket er den egentlige grund til denne anmeldelse. DVD-udgaven er i fornem kvalitet (og anamorphic), specielt når man tænker på at filmen er 17 år gammel. Lyden er ligeledes i top. Derudover får man en time "bag kulisserne", hvor flere af ovenstående oplysninger bliver serveret. Fraklip og trailers er jo næsten obligatoriske DVD-extras, men de er ikke nævneværdige. Det er filmen til gengæld, og er man til dukkefilm og eventyr, så må man ikke misse denne perle.


Der er 16 kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
bedler/movies/darkcrystal/darkcrystal.jpg
Faktaboks
MedieDVD, 1982
InstruktørJim Henson, Frank Oz
UdgiverJim Henson Home Entertainment
Kommentarer 16 - hop til
Bonusmateriale
Nogle fotos fra filmen samt en plakat (ca. 400k ialt)
DVD Features
Region1 (USA, Canada)
Billedformat2.35:1 WS
AnamorphicNej
DVD-ROMNej
De andres mening
JMo  
****..
 En flot verden og gennemførte dukker trækker op i et uinteressant plot og svag dialog.
LJ  
****..
RUR  
***...






KOMMENTARER (16)

1:   maty For høje stjerner???   10. nov 1999 21:13
Jeg har ikke set Dark Crystal, og ved derfor ikke om den er værd sine 5 stjerner, men nu har jeg gennemgået arkivet og med et gennemsnit på 4,35 er det ikke lidt for høje vurderinger? Det samme problem synes jeg også gør sig gældende for de andre sektioner her på Geek.


Matias

 
 
2:   CSW Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Christian S. Wittus Denne kommentar er skrevet af artiklens forfatter. Det er meget simpelt.   10. nov 1999 21:13
Når det drejer sig om lort, så har jeg ikke lyst til at anmelde det (Revolt+Shadowman undtaget).


Derfor vil snittet af mine anmeldelser ALTID ligge godt over middel.

 
 
3:   ljorg Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Jørgensen Jamen, det er jo også gode film!   10. nov 1999 21:13
Vi er jo nogen nørder, og vi brænder for at fortælle folk om det, vi synes der er vidunderligt. Derfor kan man give højere ratings end "resten" af verden gør - Christian gav Princess Bride seks stjerner og jeg har lige givet Tenchi Forever fem stjerner. De film /betyder/ noget for os, og vi prøver så godt vi kan at videregive den betydning til læseren.


Hvis man kun kigger på stjernerne virker de høje. Læser man også anmeldelsen virker de mere fornuftige. Ellers også virker de stadig høje, men man har en forståelse for hvorfor den pågældende anmelder har givet den så høj en karakter.

 
 
4:   RockBear Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Peter Paaske Juul sikke noget sandkasse   10. nov 1999 21:13
Jeg er stærkt uenig. Jeg er vild med "I Kina spiser de hunde" og "Kærlighed ved første hik".


Jeg kender bare masser af andre film, som er langt bedre, dybere, mere revolutionerende, etc. Derfor holder jeg karaktererne lavt.


Se csw's Playstation-anmeldelser - der kan man regne med, at et spil er værd at have hvis det får fem stjerner. Og at det er et must-buy hvis det får seks.


Det kan man altså ikke med Tenchi-tingene og de der film. Trist nok.


Peter

 
 
5:   ljorg Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Jørgensen You dissin' Tenchi?   10. nov 1999 21:13
Jeg står fuldt ved mine anmeldelser af Tenchi, og de er endda pænt lave i forhold til, hvad jeg ellers ser fra Tenchi-fans rundt omkring.


Som med Trekkies findes der åbenbart også Tenchies. Hvis man er til Star Trek vil man have et helt andet syn på anmeldelser af Star Trek. Er man Tenchie, vil det samme være tilfældet.


Det er noget pjat at sige at spil-anmeldelserne er sten-solide og altid kan regnes med. Selvom Gran Turismo har fået seks stjerner og sikkert er et fabelagtigt spil, køber jeg det ikke, fordi bilspil ikke siger mig ret meget. Til gengæld er jeg helt enig i Metal Gear Solid, fordi det er en spiltype, der appelerer til mig.


Tenchi er en fabelagtig anime, der har fået tårnhøje karakterer. Men derfor er der alligevel mange, der ikke køber den, fordi personfikseret anime ikke er deres kop te.


Vurderet ud fra andre personfikserede anime, jeg har set, er Tenchi Forever klart den bedste. Derfor har den fået fem stjerner. Jeg vil ikke drømme om at vurdere Tencho Forever op mod f.eks. Bubblegum Crisis, det svarer til at sammenligne Leif Panduro og Michael Crichton. Anime er et medie og ikke en genre.

 
 
6:   maty Men alligevel...   10. nov 1999 21:13
Så er problemet at ikke alle Tenchi film kan være lige gode. Hvis der ikke er nogen diversitet i ratings, falder i hvert fald min tro til din subjektive vurdering på gulvet. I lang de fleste af film anmeldelserne og Anime anmeldelserne (med et par undtagelser) har stjernerne INGEN betydning, fordi man ved at Lars giver høje karakterer til de film han gider se... U get it?


Matias

 
 
7:   ljorg Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Jørgensen Jamen, de *er* gode allesammen   10. nov 1999 21:13
Tenchi-filmene og serierne går i så vidt forskellige retninger, at de kun har personerne tilfælles (check anmeldelsen af Tenchi in Tokyo, der har jeg lige opridset de forskellige inkarnationer). At anmelde de forskellige Tenchi-inkarnationer er som at anmelde William Gibsons bøger: De er forskellige og de er allesammen skide gode.


Til gengæld er der meget forskelligt anime på gaden. Jeg er ikke specielt begejstret af Big Wars, og kigger man sektionen igennem ser man også andre, jeg ikke har været forhippet på. At købe anime på DVD er en ret dyr affære, så derfor checker jeg markedet grundigt inden jeg bestiller hjem. At jeg kun har lavet så få misere indtil nu ta'r jeg som et cadeu til mig selv.


Stjernerne i mine animeanmeldelser har betydning, jeg er bare så "heldigt" stillet at det meste i min anime-samling er knaldgodt.


Hvis nogen vil forsyne mig med dårlig anime, skal jeg nok lave nogle dårlige anmeldelser :-)

 
 
8:   nikuku (enig)   10. nov 1999 21:13
Jeg må sige at jeg også er enig med dig i de forskellige Tenchi ting pånær Tenchi in Tokyo. Jeg har så mange anime serier, der ligner den serie alt for meget. Den første Tenchi TV, står for mig meget højere fordi der ikke er alle de afsnit der intet har noget med historien at gøre, og alligevel indeholder den lige så meget slapstick humor. Et meget bedre forsøg er den nye El Hazard -Aw TV serie, som ikke bliver med med at koge suppe på sig selv, ligesom Tenchi er ved at gøre. Den nye El Hazard serie er ikke ligeså god som OAV'erne men den er i det mindste nyskabende (og så har den mindst ligeså meget humor som Tenchi)
 
 
9:   ljorg Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Jørgensen Den første Tenchi-TV på DVD, please!   10. nov 1999 21:13
Jeg hører så meget godt om den første Tenchi. Jeg ville ønske, at Pioneer vil udgive den på DVD!
 
 
10:   kvan Fortjent   1. sep 2000 08:33
Jeg fik endelig taget mig sammen til at købe denne skive, og genså Dark Crystal i går for første gang i en ti års tid.


Den holder stadig. Historien er klassisk eventyr, og dermed ganske forudsigelig (på den fede måde), men personerne og verden er så ufatteligt gennemførte og stemningsfyldte at plottet hurtigt træder i baggrunden. Dukkeføringen og detaljegraden er så gennemførte at filmens univers virker langt mere overbevisende end selv helt nye CGI-universer (hostPhantom Menacehost). De fem stjerner er fuldt ud fortjente.

  Opdateret: 1. sep 2000  
 
11:   jens Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Jens Mogensen 4 stjerner   1. aug 2002 14:18
Fik endelig set den og jeg må indrømme at jeg blev lidt skuffet. Den er utroligt flot lavet, men historie og replikker lader meget tilbage at ønske. Jeg havde regnet med noget i stil med Labyrinth, men Crystal når den ikke altså til sokkeholderne. Den eneste grund til at jeg ikke giver den 3 er den visuelle del, der trækker gevaldigt op.
 
 
12:   moyet Damm.   1. aug 2002 16:56
Kvan hvis du havde ventet bare en måned til, så var der gået 2 år uden noget trafik i denne tråd.
 
 
13:   jens Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Jens Mogensen Kvan?   1. aug 2002 17:55
Du mener vist jens :-). Ikke sandt Bjarne?
 
 
14:   CSW Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Christian S. Wittus Denne kommentar er skrevet af artiklens forfatter. Og...   1. aug 2002 18:29
Hvad med dig, Jørgen - hedder du også Erik?


Seriøst, min holdning til Dark Crystal er selvfølgelig også præget at nostalgi, men man kan ikke skjule at det var et stort og langt projekt, der bestemt bar frugt, da den kom frem. Jo, Labyrinth er en fabelagtig film, men jeg kan bedre lide Dark Crystal, bl.a. fordi den ikke blander dukker og mennesker.

  Opdateret: 1. aug 2002  
 
15:   moyet Øhh jo   1. aug 2002 18:49
Hvad tænkte jeg på. Det ved jeg ikke.
 
 
16:   trez Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Thomas Würgler Dark Crystal   1. aug 2002 18:55
Jeg må indrømme jeg var tæt på ikke at se den færdig (købte sættet med Labyrinth og Dark Crystal). Jeg er dog glad nok for at jeg gjorde, men jeg synes filmen er meget hårdt præget af tidens tands indhug.
Med undtagelse fra de store troldmænd synes jeg dukkerne er rimeligt dårlige, men samtidig får man en pæn portion respekt for filmen når man ser featuretten om den. Det er pioneerarbejde der er gjort med den, og den har blandt andet gjort Labyrinth mulig (som jeg synes holder sig meget bedre i dag). Derfor har den måske fortjent 4 stjerner med den ene stjerne gældende for hvor vigtig den har været for senere film. Set for sig selv synes jeg dog ikke den er mere værd end 3 stjerner. Hvem ved, måske havde jeg set anderledes på det hvis jeg havde set den da den var ny (og jeg var knap så gammel og kynisk).
 
 






SKRIV EN KOMMENTAR

Du skal være logget ind for at kunne sende kommentarer. Gå til login-siden og klar detaljerne dér eller login med Facebook.


"Warning! Do not attempt to imitate the accents of the Overlords! We have special powers of inaccuracy which you do not possess!"
-- The Overlords: Organic (1991)