SpilPlayStation 2: Ratchet & ClankMads Houmann27. nov 2002Tilbage til Hovedsiden

******

Denne artikel fra arkivet er tilfældigt valgt til genudgivelse d. 10. nov 2012 af jens

Sidste års store PS2-hit i platformsgenren var Naughty Dogs Jak & Daxter. I år lægger Insomniac, der tidligere bl.a. har lavet Spyro serien til PlayStation, op til at gøre dem kunsten efter - og når de tilmed har købt licens til Naughty Dogs grafik-engine, er der skruet op for presset.

Blarg'erne angriber!

Der er uro i galaksen. Mange solsystemer er under angreb. Blarg'erne, ledet af den mystiske Formand Drek, har erklæret at det er deres hensigt at tvære enhver ud, der kommer i vejen for deres plan. De skal bruge alle de planeter, de kan få fingre i, som byggematerialer til deres nye planet der skal erstatte deres gamle, ødelagte, gennemforurenede og ubeboelige skodplanet.

Uvidende om alt dette er den lille lodne gule mekaniker/rumvæsen Ratchet lige blevet færdig med at samle sit nye rumskib, men han mangler en robot-tænding for at kunne få det startet. Så Ratchet slår til, da den lille robot Clank (netop undsluppet fra en robotfabrik med nys om Dreks planer) dukker op og indvilliger i at agere startnøgle, hvis Ratchet til gengæld vil hjælpe med at finde Captain Quark - galaksens mest kendte superhelt med eget TV-show, merchandise og fitness-program. For Captain Quark vil helt sikkert kunne imødegå Blarg-ernes ondsindede aggression, når først han bliver sat ind i tingenes tilstand. Helt sikkert...

Heroes & Sidekicks

Det er oplagt at drage paralleller mellem Jak & Daxter og Ratchet & Clank: Platformspil, sidekicks til at drive historien og levere komiske indslag, samme grafik-engine. Ved første øjekast ligner de to spil da også hinanden meget. Grafisk lægger R&C sig i slipstrømmen af J&D. Grafikken er rigtig rigtig god, alt kører glat og 'poleret', og stilen er den samme farverige tegnefilmsagtige som i J&D. Animationen er fremragende, både i cut-scenes og i selve spillet, og alene den energi der er lagt i animationerne i hjælpe-sektionen, hvor Ratchet poserer med sine våben og gadgets, er imponerende. Styringen er også stort set den samme: venstre analoge stick styrer Ratchet, højre kameraet, der er hop og dobbelthop, slag (med en svensknøgle!) og skulderknapperne skifter til Ratchets synsvinkel, så man kan se sig omkring eller sigte bedre med forskellige våben.

Lydeffekterne er som de skal være, og musikken er faktisk ganske god techno/electronica. Den er stemningsskabende uden at tage fokus fra det væsentlige - men også uden nogen iørefaldende temaer. Stemmelægningen er lige i øjet, og dialogen er vittig uden at blive plat eller barnlig. Ratchets surfer-dude attitude står i kontrast til Clanks alvor med et glimt i øjet. Og lur mig om ikke det er Earl Boen, kendt som LeChuck i Monkey Island-spillene, der lægger stemme til formand Drek.

Men Insomniac har også været klar over at "Jak & Daxter 2" ikke nødvendigvis er opskriften på kommerciel succes. Det første man lægger mærke til, hvis man har spillet J&D, er at styringen føles anderledes. Ratchet virker knapt så adræt som Jak og i først omgang kan det være lidt irriterende. Men fokus i R&C er på de våben og gadgets man finder i løbet af spillet, i langt højere grad end på de klassiske platform-elementer, som præcisionshop og indsamling af stjerner, powerballs eller hvad man nu kan finde på at trække spilleren rundt ved næsen med. Derfor passer styringen faktisk glimrende til spillet, og det er helt klart et bevidst valg fra Insomniacs side.

Ratches rumskib fungerer som centrum for aktiviteterne, for spillet foregår over et forholdsvis stort antal planeter, der hver udgør én bane, med et antal missioner eller mål der skal udføres. Det kan f.eks. være at finde et våben eller en dims, der skal bruges i den videre færd. Det vigtigste mål på alle baner er dog at finde en Infobot, en lille robot, som viser en film-sekvens, i form af TV-reportager fra Blargernes ødelæggelser, reklamer (med bl.a. Captain Quark) eller indsigt i Formand Dreks onde planer. Disse sekvenser driver historien videre, og samtidig leverer Infobot'en koordinater til næste planet. Man kan dog altid vælge at flyve tilbage til de tidligere planeter, og nogle gange kan det være nødvendigt, fordi man ikke kunne klare en opgave første gang man var der. I disse tilfælde bliver man heldigvis forskånet for at skulle spille sig gennem banerne igen. De døre man én gang har åbnet forbliver åbne, og de fjender man har besejret møder man ikke igen. Ofte er der også åbnet genveje til de vigtige steder på banen, så man kan komme lige til sagen.

Banerne er rigtig flotte, og består for en stor del af åbne landskaber, eller by-miljøer, der summer af aktivitet i baggrunden og er med til at give en virkelig god atmosfære. Banerne er forholdsvis lette at finde rundt på, men hvis man farer vild, er der er et udmærket kort, der viser hvor man skal hen, og ikke mindst hvor man har været. På alle baner er der også skjulte dele, hvor man kan finde finde ekstra penge og specielle guld-bolte. De er dog ikke nødvendige for at komme videre i spillet, men så er der også noget for dem der har brug for lidt ekstra udfordring. Loadetiden mellem de forskellige baner er maskeret som flyvning mellem planeterne. Selv om det ikke er lige så umærkeligt som i Jak & Daxter, går det tilpas hurtigt til at det ikke bliver alt for irriterende.

Gadgets

Et vigtigt element er indsamling af skruer og møtrikker, der efterlades af fjenderne, og tiltrækkes magnetisk til Ratchet. De gør det ud for penge i spillets univers, og kan bruges til at købe nye våben og ammunition i de Gadget-tron forretninger, der ligger spredt ud over banerne. Man får også penge ved at smadre de allestedsnærværende kasser (ja, der skal smadres mange). Det bliver dog aldrig belastende, og det er noget tilfredsstillende over at købe sig det nyeste og vildeste våben. De er tilmed noget mere opfindsomme end i de fleste FPSer. Ud de mere konventionelle våben som bomber, miner, flammekastere og raketstyr, kan nævnes en suck cannon, der kan suge mindre fjender op, så man efterfølgende kan skyde dem efter de større. Taunter'en kan med diverse spøg-og-skæmt-lyde forvirre fjenderne så de glemmer at angribe og samt ikke mindst aktivere miner man har lagt ud.

På udstyrsfronten kan nævnes swingshot, en slags entrehage, der bruges til at svinge sig mellem platforme, Magna-boots til at gå på ventilationsskakter, der nogle steder snor sig rundt i landskabet i ellers ufremkommelige vinkler samt en O2 maske, der både gør det ud for dykkermaske og rumhjelm. Clank kan også opgraderes  med f.eks. et sæt propeller, så han som en bedre auto-gyro sætter Ratchet i stand til at svæve til platforme man ellers ikke ville kunne nå.

Gameplay

Historien og gameplay'et fungerer ganske godt. Insomniac gør brug af en masse kendte elementer, men det er godt sat sammen, og de har ingen steder følt sig bundet af de kendte opskrifter. Så variationen er god, og det er altså rart at der ikke partout skal være en boss for enden af hver bane. I stedet er der små puzzles (alle ganske lette), minigames som f.eks. hoverboarding, og spidsrod på flugt fra stigende vandmasser i et tunnelkompleks. Alt sammen med passende fremdrift - man har virkelig lyst til at se, hvad der skal ske om næste hjørne eller på næste bane.

Fjenderne er til at have med at gøre, især hvis man har tålmodighed til at gøre det rigtige og ikke bare blaste løs. Der er næsten altid et våben, der er særligt velegnet til at udrydde de fjender man står over for, men de fleste kan bruges, så det er ikke nødvendigvis et problem hvis man ikke har fået købt det helt rigtige arsenal. Systemet til hurtig udvælgelse af våben kan godt være lidt besværligt at bikse med, når tingene bliver hektiske, men man kan altid trykke pause og vælge i ro og mag.

Der er dog også lidt skår i glæden. Det er muligt at vores kopi har en defekt, men flere gange oplevede jeg at få blank skærm i stedet for en cut-scene. Så var det tid til reboot, og i hvert fald i et enkelt tilfælde at starte helt forfra på banen.

Ratchet & Clank får dog alligevel topkarakter. Selv om det ikke er larmende originalt på nogen punkter, så er det fremragende underholdning, og et lysende eksempel på hvor meget man kan vride ud af PlayStation 2.

Links

Check også Insomniacs website og det officielle Ratchet & Clank site.


Der er en kommentar til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
bedler/auto/1037470612rnccover.jpg







Brugerkommentarer (1)



Ellie Arroway: Occam's razor. You ever heard of it?
Palmer: Hack-em's Razor. Sounds like some slasher movie.
-- Contact