SpilGameCube: Star Wars: Bounty HunterPeter Paaske Juul11. feb 2003Tilbage til Hovedsiden

****..

LucasArts ramte helt rigtigt, da de i sin tid udgav Tie Fighter. Ja, af og til vil vi have chancen for at spille skurken i stedet for helten. Vi fik chancen igen i Galactic Battlegrounds og her er så endnu en mulighed. Det er blevet tid til at prøve et par dage i Jango Fetts sko. Velkommen til Star Wars Episode 1 1/2 - Bounty Hunter.

Med rystende hænder pillede jeg det tynde, gennemsigtige lag plastic af kassen til det netop udgivne Bounty Hunter. Vi fritids-jedier skal jo - som de professionelle - helst være så gode som galaksens østre spiral-arm er lang eller så ædende manipulerende onde, at ingen er i tvivl om hvor stygge vi er. At påtage sig rollen som et af disse paradoksale væsener, dusørjægerne, er problematisk for balancen, selv om det bare er for sjov.

Dusørjægere er et sært folkefærd. På den ene side er de en slags lovens forkæmpere, når de fanger efterlyste forbrydere, men på den anden side gør de det jo kun for at score kassen - og de tager det ikke så tungt om de kommer til at slagte et par hundrede tilfældige forbipasserende i processen. Og Jango Fett, som vi styrer i dette spil, er en af de bedste - eller værste - af dem alle. Og så er han altså bare så uendeligt cool.

Bounty Hunter foregår kort efter slaget om Naboo i The Phantom Menace og rammehistorien er den, at Darth Sidious har sat Darth Tyranus til at finde en DNA-donor til den store klonhær, der skal sættes i produktion. Det ser vi i en fantastisk velgenereret intro-scene, lige efter at de klassiske Star Wars-rulletekster er trillet forbi. Introen ser sine steder helt filmisk ud og brugen af skiftende kameravinkler er gennemtænkt.

Vi skifter til en scene, hvor Jango Fett gør sig klar til at fange et af sine ofre. Hvad hans forbrydelse er, er ligegyldigt. Han er penge værd. Det er alt, hvad der tæller. Noget går galt, forbryderen slipper væk og Jango står pludselig overfor noget, der ligner en rød blanding af en stegosaurus og en høne. En meget aggressiv høne, forstås. Den må lige udryddes før Jango kan komme ud og lede efter sit offer igen.

Vel ude af areanaen får Jango besked på, at der også er andre efterlyste i området og han får lidt instruktion i hvordan han kan indfange dem og hæve sine penge. Det er en sød feature i spillet, at der er spredt en horde efterlyste ud over spillepladen, men det meste af tiden ignorerer jeg det nu. Processen for at identificere og indfange dem er for besværlig og tidskrævende - specielt hvis man, som det ofte gælder, samtidig beskydes fra flere sider.

Det viser sig hurtigt, at spillet primært går ud på at finde ud af hvor man nu skal hoppe hen og hvordan man kommer videre til en bestemt afsats. Det er altså et udpræget platformspil, dog med en del TPS[*]-elementer i sig. Ja, det vil altså på godt dansk sige, at man skal skyde en hel masse skurke, før de skyder en selv.

Jango lærer en masse om hvordan han bevæger sig og skyder, mens han fanger denne uheldige skurk, der kan se frem til at afsone en livstidsdom på en eller anden humørforladt fængselsplanet. Var Kessels saltminer ikke anlagt endnu på dette tidspunkt? Og rent faktisk er Jangos så flot animeret og gennemarbejdet, at jeg brugte en del tid på bare at hoppe og rulle omkring. Første mission kan skabe en del frustrationer hvor man ikke kan komme ud af et område, indtil man vænner sig til at opdage, at løsningerne ofte har noget at gøre med at gå armgang i bedste Mission Impossible-stil og vende sig i luften, mens man hopper.

Alt dette er man nødt til at lære sig, før man får fingrene i sin jet-pack, der udvider bevægelsesmulighederne drastisk. Jet-pack'en er ret lækkert designet. Man har en vis mængde flyvetid pr. boost (den lader selv op i løbet af de næste ca. fem sekunder) og den tid man bruger på at flyve opad kan man ikke bruge på at flyve vandret. Det betyder, at man er nødt til at planlægge sine "flyvehop" lidt. Det er et glimrende gameplay[*]-element. Og så er det i øvrigt bare en fed fornemmelse at lette, automat-sigte på et par skurke og så skyde løs. Flyver man hen over skurkene mens man skyder, vender Jango sig og flyver baglæns og det virker i udpræget grad som noget han eller junior (Boba) ville gøre i filmene.

Nu skrev jeg "sigte på et par skurke". Det er fordi Jangos standard-våben er to blaster-pistoler, og når nu han har to, kan han lige så godt skyde på to forskellige skurke af gangen. Det lægger 30% til hans i forvejen alt for høje coolness-faktor.

Der er et væld af andre våben til rådighed. Thermal grenades, flammekaster, lydløse, men dødbringende giftpile, ja selv et missil i jet-pack'en er der blevet plads. Her skal dog fremhæves Jangos næver. I modsætning til de fleste spil, hvor næverne er en sidste udvej, er de i Bounty Hunter et reelt våben, da Jango slår særdeles hårdt. En typisk skurk skal have fire-fem blaster-skud eller bare et enkelt eller to solide knytnæveslag.

Hvor animationen af Jango og diverse filmklip (som dukker op jævnligt og velintegreret) er i top, er resten af spillets grafik desværre kun OK, grænsende til fejlfyldt. Jeg har allerede oplevet alt for mange "stikke hovedet gennem et mur" eller "holde fast i ingenting"-scener og det tyder på mangelfuld beta-testning. Jeg har virkelig ikke forsøgt at finde dem. De fandt mig helt af sig selv. Der mangler også interaktion med omgivelserne. Ja, vand plasker, når man løber i det, men man kan ikke se lyseffekter af skud, man kan ikke smadre tilfældigt interiør og så videre, og det er ellers den slags kælen for detaljerne, der virkelig gør noget for indlevelsen i et spils 3D-univers.

Hvad grafikken kan mangle i detaljerne, har lyden til gengæld. Lydeffekterne er velvalgte og troværdige, musikken skifter stil efter hvad der sker i spillet (det har den nu gjort siden X-Wing eller i hvert fald Tie Fighter) og skuespillerne spiller hæderligt nok.

Jeg er kun nået gennem ca. 30% af spillet på nuværende tidspunkt (spillet består så vidt jeg kan se af seks missioner på hver fem del-missioner) og rammehistorien har ikke tegnet sig så tydeligt endnu, men det er klart allerede fra introen, at LucasArts har forsøgt at levere et afsnit i Star Wars-sagaen og ikke bare endnu et spil, der foregår i samme univers som filmene. Det er en god strategi, tror jeg.

Der er en del bonusmateriale på disken, som låses op efterhånden som man gennemfører missioner og finder secrets. Der er en tegneserie fra tegneserieforlaget Dark Horse, der fortæller noget af baggrundshistorien til dette spil, hvor vi følger Jango Fett som ung officer i sin hjemplanets vemodige militær. Der er nogle samlekort fra Wizards of the Coast. Der er - som sædvanlig, fristes man til at sige - nogle tegninger fra spillets designproces. Og så er der sjove fraklip. Man har, som i Pixars animationsfilm, ganske simpelt lavet nogle animationsstumper, hvor ting går galt under "optagelsen" af cutscenes. Det er pjattet og det er også formålet. Om det er specielt morsomt er svært at sige.

Alt i alt et solidt produkt, som måske kunne snige sig op på fem stjerner, hvis ikke det var martret af de dummme, dumme grafikfejl. Det er meget katastrofalt med den slags på en konsol som Gamecube, for der er jo ingen mulighed for at patche programmet, når programmørerne får repareret det.

Der er andre småting at kritisere: Man kan ikke rette i options uden at afslutte spillet og altså starte helt forfra på den bane, man er i gang med. Man har kun fem retries, derefter skal man også starte helt forfra på banen (det er nu en smagssag, om man finder, at det er kritisabelt, men mig irriterer det.) Disse punkter er dog småting i forhold til de ærgerlige grafikfejl.

Det sagt, så er det ikke slemt nok til at fejlene ligefrem dræber spillet. Langt fra. Det er stadig et rigtig glimrende og underholdende spil. Men uh, hvor ville jeg ønske, at de havde givet det det sidste nøk.


Der er to kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
bedler/auto/1044902227fronta.jpg
Faktaboks
MedieGameCube
Udgivelsesdato7. feb 2003
FormatPAL
UdviklerLucasArts
UdgiverNintendo
Udlånt afNintendo
Se også:
Xbox: Star Wars: Battlefront
Kommentarer 2 - hop til
Spilfeatures
Antal spillere 1 
Anslået spilletid20 timer
ELSPA rating11+
Artikelserie: Star Wars
Her har vi samlet alt hvad sitet kan præstere af Star Wars-relaterede artikler og anmeldelser.
Billeder
Det er et held, at Jango har automatisk sigte. Ellers ville det være lidt vanskeligt at ramme noget, mens man flyver hen over husenes tage.Det er ren, ufortyndet coolness, når man flyver baglæns væk fra to skurke.. umm.. vagter... mens man skyder efter begge.
Jango's ID-scanner fortæller om det er værd at indfange tilfældige forbipasserende. Det er det i dette tilfælde.Pokkers. Jeg skulle have hørt bedre efter. Det her er castingen til Jurassic Park IV, ikke Star Wars III.







Brugerkommentarer (2)



It is the fate of all banisters worth sliding down that there is something nasty waiting at the far end.
-- Terry Pratchett (Maskerade)