SpilPlayStation: Resident Evil 3: NemesisChristian S. Wittus5. jan 2000Tilbage til Hovedsiden

*****.

Trilogien er blevet fuldbyrdet. Det tredje (og sandsynligvis sidste på PSX1) Resident Evil-spil er nu på gaden i en US-version (den forventede dato for PAL-udgivelse er engang i marts). "Intet nyt er godt nyt" er nok det mest passende man kan sige om dette spil.

Alt er nemlig ved det gamle i RE3. Zombierne, chokkene, de uinspirerede gåder og rummene med skrivemaskine & inventarkiste. Men det gør ikke noget, for det er stadig sjovt, spændende og til tider nervepirrende. Og så er historien god.

For de (få!) uindviede kan jeg kort fortælle, at RE3 er et spil med polygon-figurer afbildet i en pre-defineret "3D"-verden set i form af 2D-billeder med falsk dybde - personerne formindskes når de går "ind" i 2D-billedet. Det virker overbevisende, hvilket populariteten af spil som Alone in the Dark-trilogien til PC og RE-serien til PSX beviser.

Tilbage til plottet: Du spiller Jill Valentine, en af hovedpersonerne fra RE1. Hun har forladt S.T.A.R.S. (den "gode" organisation, som hovedpersonerne i alle RE-spillene arbejder for), efter de mareridtsagtige oplevelser i huset, som dét spil foregik i. På sin vej ud af den nærliggende Raccoon City (fra RE2) blokeres hendes flugt af zombier m.v., hvorefter hun tvinges til at tage kampen op med de levende døde endnu en gang. Og finde ud af, hvad der egentlig er foregået.

RE3 udspiller sig i tid både før og efter RE2, men altså efter RE1. Man finder flere oplysninger om den skumle organisation Umbrellas forsøg med genmanipulering for at skabe biologiske krigsmaskiner. Derigennem forstår man også bedre Umbrellas lejesoldaters formål med at forsvare sig mod S.T.A.R.S. - i en del af RE3 kontrollerer du ovenikøbet en Umbrella-soldat i jagten på anti-virus serum til vores hovedperson! Hun bliver nemlig inficeret efter et blodigt opgør med spillets ufrivillige hovedperson (se nedenfor).

Undertitlen Nemesis henviser til den genmuterede skabning, der tilsyneladende kun er ude efter dit blod og som forfølger Jill gennem det meste af spillet. Og døre stopper ham ikke, som de stopper de "almindelige" monstre. Man kan ikke vide sig sikker noget sted, og det er med til at skabe en ganske god stemning - Capcom har bestemt ikke skåret ned for chokeffekterne.

De har heller ikke skåret ned på zombierne! Antallet på en enkelt skærm kan nu være helt op til 6-7 stykker, ligesom også hunde, fugle og amfibiemonstre er mødt talstærkt op i denne inkarnation af RE. Deres animationer er i top, og lyden af slæbende fødder har aldrig været mere ubehagelig. Specielt når man står for enden af en mørk gang og lyden er det eneste, der giver én et fingerpeg om, at der er fare på færde lige om hjørnet.

Omgivelserne er efter min mening de flotteste i RE-serien, og indeholder mange detaljer. Derudover føler jeg, at lys og skygge spiller en større rolle for atmosfæren nu end tidligere. For at hjælpe én med at finde rundt, er der i RE3 inkluderet et kort, som bl.a. angiver åbne og låste døre, hvilket skaber et bedre overblik over spillet og desuden er dejligt tidsbesparende.

Og apropos tid: Jeg gennemførte spillet på lidt under 7 timer, men tiden føltes "lang nok" til, at jeg ikke kan kendetegne RE3 som hurtigt gennemført. Efterfølgende får man også muligheden for at genspille spillet i forskellige "lejesoldats-scenarioer", hvor det gælder om at komme fra A til B indenfor et givent tidsinterval. Det er vel unødvendigt at sige, at antallet af zombier man skal pløje sig igennem er ekstra højt i disse ekstra-spil?

Resident Evil 3: Nemesis er en god konklusion på trilogien. Det byder ikke på så megen nytænkning, men følger den slagne formular, der har cementeret spillenes status som klassikere. At skyde hovedet af en zombie på klods hold vil også altid stå som en af de bedre oplevelser jeg har fået fra et spil. It's a Kodak moment...

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
bedler/psx/re3.jpg







SKRIV FØRSTE KOMMENTAR

Du skal være logget ind for at kunne sende kommentarer. Gå til login-siden og klar detaljerne dér eller login med Facebook.


Scott Evil: I was thinking I like animals. Maybe I'd be a vet.
Dr. Evil: An evil vet?
Scott Evil: No! Maybe like work in a petting zoo.
Dr. Evil: An evil petting zoo?
-- Austin Powers, International Man of Mystery