SpilPlayStation: Colony WarsChristian S. Wittus11. okt 1997Tilbage til Hovedsiden

*****.

Denne artikel fra arkivet er tilfældigt valgt til genudgivelse d. 30. maj 2010 af henrikmk

Endnu engang har de onde overtaget universet, og kun én mand kan stoppe den totale underkastelse. Guess who...?

Psygnosis er virkelig ude med snøren for tiden. I sidste uge kom både G-Police og det nuttede Overboard, og nu er de utroligt nok på banen igen med Colony Wars; en episk rum-saga på hele 2 CD'er.

Baggrundshistorien er sådan set uvæsentlig, da vi har hørt det hele før - hovedsagen er hvad det drejer sig om NU, nemlig om at sparke så meget røv som muligt i løbet af de i alt 30-40 missioner, som spillet indeholder. Disse er opdelt i "acts", dvs. kapitler med (normalt) 3 missioner, hvorefter man kan gemme sit spil (ram-kort eller passwords). Din indsats i hvert kapitel er bestemmende for, hvorledes historien udvikler sig - en glimrende ide, som gør at man vender tilbage til spillet for at se/spille nogle af de andre forgreninger, med dertil hørende slutning. Ved alle slutningerne (ca. 6-7) samt mellem hvert kapitel er der glimrende animerede cut-scenes med en forklaring af tingenes tilstand på dette tidspunkt i spillet/kampen.

Før hver mission vælger computeren, hvilket skib der vil være bedst egnet til den forestående opgave, hvorefter man sendes afsted til det aktuelle område, hvor slaget skal stå. Her bliver man løbende orienteret om sine mål/objektiver, så man føler hele tiden, at der er dynamik i spillet - ingen lange flyveture uden at ane, hvad man skal tage sig til, kun ren action! Faktisk minder denne opbygning meget om spillet Darklight Conflict (PC og PSX), men Colony Wars er betydeligt bedre, med langt fyldigere action.

Og hvilken action!! Eksplosioner til højre og venstre, missiler, torpedoer, laserskud og vragdele flyver om ørene på én, mens man panisk forsøger at få den næste fjende på kornet. Disse varierer lige fra almindelige jager-rumskibe, til store "space-cruisers", med enhver tænkelig slags kombination af rumskib/-base ind imellem - alle konstrueret med en forfærdelig stor detaljegrad, hvilket jo kun forøger tilfredsstillelsen ved at smadre dem totalt, haha.

Spillet kan spilles fra 3 kameravinkler, 2 indvendige og en ekstern. Sidstnævnte er kun show-off, da man ikke sigter så præcist udefra - men det ser godt ud. Du kommer i løbet af din karriere til at flyve i ca. 5-6 forskellige rumskibe, alle udstyret med en forskellig sammensætning af våben, udfra et arsenal bestående af 5 slags lasere og 9 slags missiler/torpedoer. Her melder sig en sød detalje, som jeg ikke har set i andre lignende spil; alle modstandere skal skydes 2 gange (med 2 forskellige våben) - første gang fjerner man hans skjold, anden gang går man løs på selve skroget. Først efter skroget er blevet smadret eksploderer fjenden. Og manner, hvor ser det godt ud. Pysgnosis har brugt lang tid på at få tingene til at tage sig ud fra deres bedste side, specielt eksplosionerne. Et festfyrværkeri uden lige.

Spillet er poleret fra først til sidst. Der indledes med en lang/flot raytraced Psygnosis-intro (som vi efterhånden kender dem fra Psygnosis' side), hvorefter man præsenteres for en flot hi-res menuskærm i et passende futuristisk design. Dér kan man vælge at høre/se baggrundsmateriale om de forskellige planeter i spillets univers, de forskellige rumskibe man har mødt/kæmpet mod indtil videre, samt éns personlige profil. Efter en passende "briefing" kastes du ud på din første mission, hvor man lægger mærke til endnu en detalje: Selve spillet udspiller sig i en højere opløsning end vi er blevet vant til fra PSX-spil (jeg mener den hedder 512*240) og alting glider afsted uden det mindste tegn på "slow-down" (hakken i billedet). En teknisk præstation som bør komplimenteres - specielt med tanke på, at mange andre programmører hopper let og elegant henover netop dette punkt. Også Sonys nye analoge joypad understøttes, med mange forskellige indstillingsmuligheder. Alletiders.

Jeg har svært ved at kritisere dette spil, for det er kærlighed ved første øjekast. Jeg er målløs af beundring. Det eneste jeg muligvis skulle kunne kritisere, er spillets levetid. Jeg fik det til anmeldelse tidligere i dag, og jeg har allerede gennemført det i en sådan grad, at jeg har fået set 4 af slutningerne(!) Men tiden fløj afsted, og jeg morede mig fyrsteligt undervejs. Jeg har ikke set et så flot designet/gennemarbejdet spil siden Wipeout 2097 (også fra Psygnosis), og det skal ligeledes roses.

Mine sidste ord: Jeg vil KLART anbefale Colony Wars til alle folk som nyder at udkæmpe stjernekrige hjemme fra stuen. Stjernekrige med action i. Non-stop action!


Der er 6 kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
bedler/psx/colonywars.jpg
Faktaboks
MediePlayStation, 1997
FormatPAL
UdgiverPsygnosis
Se også:
PlayStation 2: Battle Engine Aquila
PlayStation 2: Star Wars: Starfighter
Kommentarer 6 - hop til
De andres mening
LJ  
****..
TW  
******
 Som Wing Commander, men uden de trælse dele.







Brugerkommentarer (6)



Well my friend Sweet Jay took me to that video arcade in town, right, and they don't speak English there, so Jay got into a fight and he's all, "Hey quit hasslin' me cuz' I don't speak French" or whatever! And then the guy said something in Paris talk, and I'm like, "Just back off!" And they're all, "Get out!" And we're like, "Make me!" It was cool.
-- Scott Evil (Austin Powers, International Man of Mystery)