SpilPlayStation 2: Hugo Bukkazoom!Henrik Schmidt29. jan 2004Tilbage til Hovedsiden

****..

Hugo Bukkazoom!, som vi tidligere så på til Gameboy Advance er også blevet udgivet på PlayStation 2.

Det kan ikke komme bag på nogen, at et Hugospil primært er henvendt til spillere, der endnu ikke har udviklet hår diverse steder på kroppen. Hugo Bukkazoom! er ingen undtagelse - det er et børnespil, og det skal der naturligvis tages hensyn til, når man anmelder det. Men der er ting, der skal være i orden i et spil, ligegyldigt hvem spillet er henvendt til.

Bilkørsel? Nej, billekørsel!

Historien i spillet? Næh, der er sådan set ikke nogen historie. Hugo og familien samt nogle af de andre figurer fra Hugo-universet kører mod hinanden i hver sin billebil. Der er 5 forskellige variationer af spillet, som i bund og grund er et gokart-spil. Den første variant er et næsten straight-forward racerspil, hvor spillerne skal forcere et antal checkpoints i rækkefølge, og komme hurtigst gennem banen for at vinde. Disse checkpoints, der består af to tønder med balloner i, har desværre den ubehagelige vane at bevæge sig, og som regel i den modsatte retning af, hvad man regner med. Derfor kan et stort forspring hurtigt blive sat overstyr, fordi man rammer ved siden af et checkpoint 3-4 gange, mens ens forfølgere selvfølgelig alle rammer plet i første omgang. I anden variant dukker der kun et enkelt checkpoint op på banen ad gangen, og kun den første spiller der kører igennem det får point. Den spiller, der først erobrer et bestemt antal checkpoints, vinder spillet. I begge spillene bliver man guidet i retning af det næste checkpoint af en pil i toppen af skærmen.

To andre varianter er så ens, at det er noget af en tilsnigelse at kalde dem for to forskellige spil. Her skal man ikke samle checkpoints, men i stedet indfange en bladlus, der fræser rundt på banen. Den spiller, der fanger bladlusen, skal så aflevere den i et mål for at få et point. Men de andre spillere kan frarøve ham bladlusen ved at køre ind i ham for fuld fart, så det bliver hurtigt til et større hundeslagsmål. Den eneste forskel på de to spil er, at man i det ene har hver sit mål, i det andet et fælles mål. Men i det første ligger spillernes mål alligevel lige op ad hinanden, så forskellen er absolut minimal. Havde de individuelle mål bare ligget langt fra hinanden, havde man straks haft en meget sjovere variant, men sådan skulle det altså ikke være.

Endelig er der "fri kørsel"-spillet, som udelukkende har interesse, når man spiller to personer mod hinanden. Der er ingen tidsgrænse, ingen pointgrænse og intet højere mål andet end at tampe livet ud af modstanderne med de power-ups, der findes i rigeligt mål rundt omkring på banerne.

Power-ups

Det er ikke fordi der er så forfærdeligt mange forskellige power-ups - faktisk kun tre, nemlig turbo, raket og skjold. Man kan bruge hver af disse power-ups alene, men det er tit en bedre ide at gemme dem, for de kan nemlig kombineres til andre, mere specielle power-ups. Da det er ikke ligegyldigt hvilken rækkefølge, man samler dem op i, kan man altså kombinere sig til hele tolv forskellige power-ups, og det er fuldt ud dækkende. Man kan sagtens bruge disse taktisk, så der går lidt sport i at finde de bedste power-ups, specielt når man kører mod en menneskelig modstander.

Småproblemer

Alt i alt er Hugo Bukkazoom! på PlayStation 2 et hyggeligt, fornøjeligt og ganske uvoldeligt familiespil. Der er dog et par fluer (eller er det bladlus) i suppen, der gør at man nogle gange irriteres lidt over spillet. For det første er loadtiderne gigantiske - det tager mellem 30 og 60 sekunder at loade en bane, og det er heller ikke nogen lynaktion at starte spillet op fra starten. For det andet er styringen af de små hurtige billebiler for svær for de yngste spillere, og bilen opførsel er også noget ulogisk, specielt når man rammer ind i en forhindring, og bilen triller rundt i den stik modsatte retning af, hvad man skulle forvente. Derudover er der så det lidt uopfindsomme banedesign, så Hugo Bukkazoom! kommer ikke helt op at ringe, heller ikke som børnespil. Men det er trods alt et bedre og sjovere spil end Gameboy Advance-udgaven, primært på grund af multiplayermuligheden, så fire stjerner er karakteren, vi ender på.

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
bedler/auto/1075122415bukkazoom_1_800x600.jpg
Faktaboks
MediePlayStation 2
Udgivelsesdato9. okt 2003
Produktionsår2003
FormatPAL
UdgiverITE
Udlånt afITE
Websitewww.bukkazoom.com
Se også:
GameBoy Advance: Hugo Bukkazoom!
Kommentarer Ingen
Spilfeatures
Antal spillere 1-2 
ELSPA rating3+
Billeder
De satans tønder vil ALDRIG stå stille!Så er bladlusen fanget. Men om du får lov at beholde den er en anden sag...
De andres mening
CSW  
***...
 For børn, ja, men det undskylder ikke den kedelige grafik, den løse styring og de lange ventetider.






SKRIV FØRSTE KOMMENTAR

Du skal være logget ind for at kunne sende kommentarer. Gå til login-siden og klar detaljerne dér eller login med Facebook.


The trouble with being a god is that you've got no one to pray to.
-- Terry Pratchett (Small Gods)