SpilPC: Halo: Combat EvolvedAnders Petersen19. sep 2004Tilbage til Hovedsiden

*****.

Mens vi venter på Halo 2.

Hvis man kan tale om én udvikler, der for alvor sparkede Xbox-salget igang, må den ære tilfalde Bungie, som Microsoft en gang i 2000 fik øje på under udviklingen af ambitiøst FPS[*] til PC og Mac. Fans som havde fulgt Bungie siden Marathon-spillene til Mac og allerede havde lugtet en sammenhæng mellem Marathon-universet og deres kommende spil, fik dog en våd klud i ansigtet, da Bungie pludselig sent i udviklingen annoncerede, at de nu var blevet købt af Microsoft Game Studios. Måske skyldtes ramaskriget ikke så meget pardannelsen så meget som det faktum, at det i samme åndedrag blev annonceret, at Bungies enormt flotte og længe ventede FPS ville blive en eksklusiv launchtitel til Microsofts kommende konsol. Det blev til rigtig megen brok og sure miner rundt omkring i fan-fora. Der var ikke den store tiltro til, at Microsoft ville lade Bungie arbejde i fred og endnu mindre tiltro til spillets succes som eksklusiv titel til en konsol.

November 2001 forstummede brokkeriet dog brat. Halo var blevet udgivet, og der var ikke en trusse tør hos anmelderne, der enstemmigt hyldede det som årets FPS. Det var ikke den eneste ros, Halo høstede. Året efter uddelte AIAS ikke færre end fire af deres priser til Halo, deriblandt Game Of The Year og den, blandt udviklere, højtagtede Oustanding Achievement in Visual Engineering-pris.

Og det VAR også et godt spil. Jeg har ærligt talt aldrig haft den store fidus til FPS-spil på konsoller, grundet den temmelig hæmmende begrænsning i at skulle styre noget så præcisionskrævende med en kluntet controller. De ord måtte jeg dog sluge, da Halo beviste sit værd ved både at byde på hektisk action og samtidig en pacing og kontrol, som var tæt på perfekt. Kun Turok og GoldenEye til Nintendo 64 havde tidligere givet mig samme følelse af kontrol, og jeg følte vitterligt ikke, at der var meget, der kunne gøres bedre i den afdeling. Også resten af spillet var sublimt. Half-Life havde i 1998 bevist, at action-båren historiefortælling sagtens kunne lade sig gøre i den type spil, og Halo gik den ekstra mil ved at tilføje mere karakterinteraktion, et større og mere komplekst plot og en stemning, der kunne skæres i skiver.

Den store force har unægteligt ligget i knytningen til Larry Nivens Ringworld-bøger og i særdeleshed Marathon, der allerede byder på veldokumenterede og etablerede universer, og netop det faktum at disse sammenhænge kun blev perifært berørt, gjorde bare spillet så meget mere spændende at dykke ned i. Den visuelle side af Halo bakkede også på fantastisk vis op omkring den bizarre cirkulære verden. Overalt kunne man se cirklen strække sig i horisonten og hvælve sig over ens hoved. Den grønne natur og bjerglandskaberne, som tårnede sig mod himlen i kap med den storslåede arkitektur, fyldte en med ærefrygt, mens de konstante bombardamenter og angreb fra den fremmedgalaktiske fjende, the Covenant, bare fyldte én med frygt.

Jo, mine rosende ord til Halo er der ikke langt imellem, men det er immervæk et par år siden det udkom og i disse tider, hvor den tekniske udvikling i spilindustrien har trukket i syvmilesstøvlerne, er det bare ekstra interessant at få lov til at genopleve spillet. Især fordi det nu er kommet til udgivelse på begge af de to platforme, det oprindeligt skulle have været udgivet på. Jeg vil ikke bruge tid på at gennemgå gameplayet og historien, for de er komplet uændrede fra Xbox-versionen, som man kan læse om i Matias' anmeldelse her på sitet. I stedet vil jeg koncentrere mig om forskellene de to versioner imellem.

Paradoksalt nok var der så lidt af Bungies oprindelige kode der kunne genbruges til PC, at konverteringsopgaven blev outsourcet til 3.partsudvikleren Gearbox, der har måttet kæmpe med lidt af hvert i processen. Adskillige måneder blev PC-udgaven faktisk forsinket, da det blev opdaget, at netværkskoden var så umulig at arbejde med, at den skulle skrives om fra bunden. Gearbox var dog i deres gode ret til at gøre det til en prioritetssag, da det netop var denne del af spillet, som skulle sælge PC-udgaven. For selvom det var blevet nøje planlagt at have Live-baseret multiplayer i det oprindelige Halo, så det aldrig dagens lys, og uanset hvor sjovt co-op multiplayer måtte være i splitscreen og LAN, er der nu engang ikke den samme morskab og bekvemmelighed som ved at kunne spille i versus-mode over internettet.

Skidt

Men har Gearbox så kunnet formå at indfri de krav, der har ligget til den konvertering? I det store hele, ja. Jeg vil dog lige benytte et enkelt afsnit eller to på at få dårligdommene af vejen først, for de bør i grunden ikke kaste nogen alt for stor skygge over spillet.

Den største anke til konverteringen må imidlertid siges at være ressourcekravene. For det er ganske enkelt fantastisk, hvor hårdt det spil kan være ved et moderne grafikkort. Spillet blev testet på en 3Ghz P4 med 1Gb RAM og Et Radeon 9800 Pro, og selvom jeg ikke umiddelbart er stødt på nævneværdigt hakkeri eller andre ubekvemmeligheder, skal man ikke mange trin nedad på hardwarestigen for at opleve problemer. Jeg stoler selvfølgelig på, at Gearbox har gjort hvad de kunne for at konvertere spillet så tro mod originalen som muligt, med de ressourcer de har haft. De har dog tydeligvis ikke haft tid eller mulighed til at optimere koden ret meget, for Halo er simpelthen et ressourcesvin af karat.

På et setup som mit kan man forvente en gennemsnitlig framerate[*] på omkring 50fps med alle effekter slået til og en opløsning på 1024x768. Beslutter man at være en helvedes karl og slå anisostrophic filtering og FSAA[*] til, kan man godt forvente at skulle hamre opløsningen et par takker ned for overhovedet at kunne nyde spillet. For at sætte tingene lidt i perspektiv, kører et spil som Far Cry faktisk betydeligt bedre under samme forhold, og det siger ikke så lidt - da det spil både grafisk og teknisk er adskillige klasser tungere.
Det hjælper så heller ikke, at spillet er hæmmet af en lidt underlig framerate-indstillingsprocedure, som godt kan få selv en hærdebred hardware-buff til at klø sig lidt i nakken. Jeg vil tro, at dens eksistens skyldes et levn fra Xbox-udgaven, som er framerate-låst, men det virker stadig besynderligt at have den med i PC-udgaven, især taget i betragtning af, at det alligevel ikke er muligt at spille de to versioner mod hinanden.

Det første problem, man kan risikere at løbe ind i med PC-udgaven af Halo, har imidlertid ikke noget med spillet at gøre. Det er nemlig installationen, der efterhånden er gået hen og blevet lidt af en pinlig farce ved de fleste moderne PC-spil. Det burde simpelthen ikke skulle være en bekymring allerede ved overvejelsen af en spilinvestering, om man nu i det hele taget kan få lov til at installere skidtet, men sådan er det desværre blevet. Halo er gudskelov ikke plaget af det samme paranoide forhold til brænderprogrammer og lignende software som f.eks. UbiSofts udgivelser er, men til gengæld virker det som om installationssoftwaren er skrevet på fem minutter i Visual Basic under heftig druk (hvilket i grunden er implicit, da alkohol og Visual Basic synes at hænge ubønhørligt sammen). Jeg var således igennem to crashes inden jeg - under en blanding af bønner og besværgelser - endelig fik held med at skovle indholdet fra CD'en ned på min harddisk. En positiv ting er imidlertid at spillet kun fylder én CD-ROM, og det var nærmest befriende at installere et spil, som optog mindre end 2GB.

Kanel

Oplevelsen af spillet er til gengæld lige så sublim, som den var i Xbox-udgaven. Spillet har naturligvis stadig bibeholdt de problemer, som lå i det grundlæggende design, såsom de meget trivielle indendørsmiljøer og meget begrænsede antal fjendetyper. Spillet er også begyndt at vise sin alder, og man har ikke det taknemmelige, bløde TV-billede til at dække over de grafiske småfejl. Til gengæld får man en helt ny og forstærket oplevelse af hele spillet, nu hvor man rent faktisk kan se alle detaljerne knivskarpt. Og det er vitterligt stadig flot, det spil. Omgivelserne er mere imponerende end nogensinde, og det virker som om Gearbox har trukket lidt mere på de moderne DirectX-effekter, end man gjorde i Xbox-udgaven. Især lagde jeg mærke til en kraftigere tilstedeværelse af bumpmapping under natmissionerne, hvor stavlygten bliver heftigt brugt. Bakkernes knoldede overflader kaster både highlights og skygger i alle retninger, og mændenes panser glinser, når lyskeglen falder på dem.

Fysikken er den samme som den var på Xbox-udgaven, men jeg synes alligevel, den fortjener at blive nævnt, da den virkelig glimrer ved sin tilstedeværelse overalt i spillet. Især den bløde affjedring i Halos varemærke-køretøj, Warthog, er en nydelse at opleve. Det er sjældent, at integration af køretøjer fungerer så imponerende i et FPS, som det gør i Halo. Det samme kan siges om oplevelsen af at flyve i Covenants bevingede dødstrussel, Banshee.

Kontrollen skal også have nogle ord med på vejen, for den er immervæk ufatteligt vigtig for udformningen af denne type spil. Selvom jeg var meget glad for kontrollen i Xbox-udgaven, er jeg ikke et sekund i tvivl om, at dens succes skyldes, at spillet er pacet tilsvarende, og sværhedsgraden sat derefter. Derfor kan det heller ikke nytte at knalde mus/keyboard-kontrol på en direkte konvertering, og det har Gearbox da heller ikke gjort. Der er skruet kraftigt op for fjendens AI, antal, sigte og ikke mindst udholdenhed. Lige pludselig kan en enkelt Covenant-kriger sagtens give én kam til håret, og det er bare med til at skabe en langt mere intens og hektisk spiloplevelse. Der er generelt en hel del mere knald på i denne omgang, og må faktisk indrømme, at jeg på den bekostning endte med at synes endnu bedre om PC-udgaven end det oprindelige Xbox-forlæg.

Det mere hektiske gameplay[*] resulterer desværre også i, at save-funktionen kan gå hen og blive en smule dum, for ligesom på Xbox'en gemmes der automatisk, når man træder ind i et "nyt område", hvilket er et lidt vagt begreb, idet spillet er ret stort og frit, og grænserne er usynlige. Grænsen kan sagtens være trukket ved en fysisk dør, men kan ligeså vel være trukket midt på en græsmark eller ved et bjergpas. Det betyder, at spillet ofte kommer til at gemme midt under en retræte med et enkelt point tilbage på ens health-meter uden et medi-kit i miles omkreds. Man kan sagtens selv gemme, men problemet opstår i, at der gemmes på samme checkpoint entry.
Til gengæld er loadetiderne virkelig imponerende. Jeg var opmærksom på de mange overgange mellem hvert område på Xbox-udgaven, men på PC'en mærker man intet til dem.

Den kraftigt hævede sværhedsgrad parret med save-funktionen gør sit til, at spillet giver rigeligt med udfordring, også til selv garvede Halo-spillere. Selv med sværhedesgraden sat til "normal", oplevede jeg rigeligt med udfordring, og til tider mere end jeg følte, at jeg kunne klare. Med andre ord: Lige som den skal være.

VS multiplayer: Langt om længe.

Det samme kan siges om Multiplayer-delen, der har vokset sig til en langt mere omfattende oplevelse. Selve opsætningen af et multiplayerspil er yderst simpel gennem den dedikerede menu. Ingen dikkedarer. Det spiller bare. Desværre har Gearbox måttet ekskludere muligheden for at gennemspille singleplayer-spillet i cooperative mode. Det var en af de ting som forsinkede PC-udgaven af Halo helt enormt, og som det i sidste ende blev besluttet at droppe for at få det ud af døren. Men hvad har vi så fået til gengæld? Alt andet, faktisk. Der er både "capture the flag" og versus-modes op til 16 spillere, seks nye, dedikerede multiplayer-maps, et par nye våben og muligheden for at bemande køretøjer i alle tænkelige kombinationer. Hvad man ikke kan finde i standardpakken, kan man hente sig til på nettet. Efter udgivelsen er der nemlig blevet sluppet en gratis version af Halo ud til ejere af PC-udgaven, kaldet Halo: Custom Edition. Dette er en yderst fleksibel og modulær udgave af spillets multiplayerdel, som kan formes og modificeres på alle tænkelige måder. Det er der kommet en masse fine mods og multiplayer-modes ud af, så hælder man til det mere eksotiske, er dette et fantastisk sted at starte.

De mange modifikationer har også været medvirkende til realiseringen af skægge påfund som de lommefilosofiske udgydelser fra Red VS Blue, så selv hvis man ikke er til multiplayer-FPS, kan man alligevel få morskab ud af spillet.

"Lige som det skal være" må også blive den endelige bedømmelse for PC-udgaven af Halo. Ja, det blegner ved siden af next-gen spil i genren som Far Cry og Doom 3. Og jo, jeg kan desværre ikke anbefale det uforbeholdent til alle, hvor især spillere med en knapt så veludrustet PC, bør gøre sig selv den tjeneste at prøve kræfter med demoen først. Har man imidlertid musklerne til det og var vild med Xbox-udgaven, er der masser at komme efter i PC-udgaven. Alene den yderst velfungerende multiplayer-del er alle pengene værd, men også hovedspillet tåler i særdeleshed endnu en gennemspilning, da det slet og ret føles bedre, til trods for at der ikke er ændret en tøddel ved historieforløbet og leveldesignet. Det er gammel vin på nye flasker, men netop fordi den var så god til begynde med, fortjener den ærligt og redeligt et femtal.


Der er 9 kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
Klik for større billede
Faktaboks
MediePC
Udgivelsesdato10. okt 2003
Produktionsår2003
FormatCD-Rom
UdviklerGearbox Software
UdgiverMicrosoft
Udlånt afMicrosoft Danmark
Se også:
Xbox: Halo 2
PC: Halo 2
Xbox 360: Halo 3
Xbox 360: Halo 4
Xbox: Halo: Combat Evolved
Xbox 360: Halo: Combat Evolved Anniversary
Xbox 360: Halo: Reach
Xbox One: Halo: The Master Chief Collection
Kommentarer 9 - hop til
Spilfeatures
Antal spillere 1-16 
ELSPA rating16+
Onlinespilja
Linkja
Findes også til:
 Xbox
 Macintosh
Billeder
Kilometervis af sandstrande, vidunderligt klima og prima badevejr. Ja, det kan ikke gå hurtigt nok med at få ryddet dette ferieresort for afskum, så charterselskaberne kan begynde at krasse penge ind.Her har man just parkeret en afdød Covenants potensforlænger. Absolut et af spillets sjoveste transportmidler, så længe motoren virker.
Blue takes the express.
Ja, det ser skægt ud fra denne vinkel, men når man sidder i en Banshee og hygger sig 250 meter over jordens overflade, er sådan en røghale absolut ikke noget kærkomment syn.Man bliver lige lykkelig hver gang man ser disse svævende skrumler fra landjorden. Forstærkninger er det eneste krydderi i ens travle hverdag, man ikke kan få for meget af.
Så er der fest i gårdhaven.Intet skriger
Warthog. Her i dagslys, assisteret af et dropship.Disse bastarder kan godt give anledning til let bæven ved underlæben, når man ramler ind i dem uden forstærkninger.
Indflyvningerne over kystlinien er altid en flot oplevelse. Man glemmer næsten at man er der for at jævne det med jorden.Himmelen er altid spændende at se på. Det vidunderlige ved PC-udgaven er, at man nærmest kan studere hvert eneste krater på de omkringliggende måners overflader.
Ja, der er langt fra det danske hjemmeværn, til de arrede, hårdkogte marineinfatarister der dækker Master Chiefs ryg i Halo.
Endnu en Banshee får sin sag for.Både landskaber og arkitektur kan være svimlende atmosfæriske.
Brugernes karakter
 3 brugere har givet den gennemsnitlige karakter 4.0 
6:(0)
5:(1)
4:(1)
3:(1)
2:(0)
1:(0)






KOMMENTARER (9)

1:   henrikmk Efter 4 gennemspilninger... (spoilers)   19. sep 2004 19:38
... holder spillet stadig totalt. Jeg har ikke kunnet gennemføre det i højeste sværhedsgrad, mest pga. fjendernes imponerende AI, men der er ustyrligt mange detaljer man ikke når at se, selv efter første og anden gennemspilning. Flere replikker, mere radikale strategier og morsomheder med fysikken i spillet gør det dynamisk så man sjældent har den samme oplevelse 2 gange.

Der er ikke noget som at tonse Warthog'en ud over en bakke, lave en 360 graders kolbøtte og lande rigtigt midt i en ildkamp oveni fjenden, med en mand ved maskinkanonen, som højlydt lovpriser stuntet.

Eller at trille roligt rundt i tanken og blæse en gunturret ud over en klippekant med tilhørende gunner, som skriger og spræller hele vejen ned i dybet.

Eller lege tag fat med en forskræmt grunt, der bare prøver på at komme væk fra kampen.

Topunderholdning.

Beslutter man at være en helvedes karl og slå anisostrophic filtering og FSAA[*] til, kan man godt forvente at skulle hamre opløsningen et par takker ned for overhovedet at kunne nyde spillet.

Understøtter PC udgaven overhovedet FSAA? Spillet kører bare meget langsommere her, hvis jeg slår det til, uden øget grafisk kvalitet.
Svar: #3
 
2:   jens Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Jens Mogensen Hallo Halo   19. sep 2004 20:01
lave en 360 graders kolbøtte og lande rigtigt midt i en ildkamp

Kan man virkelig det? I Xbox-udgaven er jeg ret sikker på at samme stunt ville resultere i at man røg ud af vognen.
Svar: #4
 
3:   trez Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Thomas Würgler @1:   19. sep 2004 20:14
Mac-versionen gør i hvert fald.

Jeg kan forøvrigt sige at den generelt er magen til PC-versionen. Både hvad angår indhold og systemkrav.
 
 
4:   henrikmk @2 (flere spoilers)   19. sep 2004 20:37
For at det ikke skal være løgn døde jeg kort efter, men det var pga. at jeg havnede i krydsild. Det lod sig fint gøre at lave 360 graders stuntet, men jeg har kun gjort det 1 gang. Der findes et par videoer hvor folk laver det stunt.

And here comes the fun part: Næste gang lavede jeg samme nummer med at køre ud over bakken, men jeg ramte en sten i farten med venstre forhjul og lavede et 360 graders vandret spin ud over kanten. Jeg landede rigtigt igen. Og jeg overlevede.

Der er også et sted hvor man skal få fat i en Banshee, der står i den anden ende af en slagmark befolket med covenants og the Flood. Oplagt er det at bruger sniperriffel og raketstyr til at møve sig langsomt frem. Det er svært og tager godt 20-30 minutter, hvis man overlever første gang.
Jeg opdagede at en Ghost kunne med møje og besvær klemmes over en lille klippeskrænt, der kommer lige før slagmarken, så jeg havde lidt mere at møve med. What the fanden, tænker jeg og fræser ned gennem slagmarken med fulde hammer, hopper af i farten og stjæler den nærmeste Banshee med covenant ild fygende omkring mig og så bare komme væk i en fart.
Det er ren Hollywood og det er skidehamrende sjovt, og der sparede jeg lige en halv times kamp.

Det giver spillet en dejlig balance mellem strategi og ren action.
Svar: #5
 
5:   trez Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Thomas Würgler @4:   19. sep 2004 21:49
Netop den scene har jeg spillet igennem op til flere gange og på adskillige måder. Et af mine absolutte yndlingssteder i Halo.
 
 
6:   henrikmk Kolbøtter?   20. sep 2004 11:17
Undskyld, nu kom jeg til at sidde og tænke over det, så er det jo egentlig teknisk set et rul og ikke nogen kolbøtte. Kolbøtter tror jeg ikke rigtigt kan lade sig gøre uden lidt hjælp fra granater og så ryger man ganske korrekt ud af Warthog'en. Men det var nu meget sjovt alligevel.

Videoen findes på halo.bungie.org, men desværre har jeg ikke lige tid eller båndbredde til at finde den igen.
  Opdateret: 20. sep 2004  
 
7:   Kochie Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Peter Koch Til alle.   20. sep 2004 22:59
Jeg har selv haft spillet siden release, og må indrømme at jeg faktisk ikke har gennemført det endnu, men det kommer bare rolig ^^
Jeg købte det derimod for MP delen, havde en idé om at spille det på et seriøst plan.
Det gjorde jeg også en overgang, og en aften da min klan og jeg sad og trænede det superfede CTF map Blood Culch, prøvede vi følgende:

Find en jeep, kør den op på toppen af bakken bag en af baserne.
Lad to venner stå længere nede med hver sin granat, speed up, se dem kaste hver sin granat, og, hvis det er gjort rigtigt, vil i nu få jeepen til at flyve op over basen, så i kan stige ud og lande direkte ned oveni flaget ^^.

Indrømmet, det er ikke ret funktionelt, men faktisk spas, da man kan udsætte jeepen for de sjoveste ting hvis man bruger de rigtige våben :P
 
 
8:   jens Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Jens Mogensen Ét spørgsmål til klanfolkene   20. sep 2004 23:26
Hvor mange forsøg krævede det ;-)
 
 
9:   Kochie Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Peter Koch #8   21. sep 2004 16:40
Det kan jeg sku ikke huske, 2,3,5,10 eller 100 forsøg :P

Men hvis man kender et par stykker der også har spillet, og kan man finde en tom server uden al for høj ping, er det faktisk spas at sidde og lege med spillets muligheder, de fleste er totalt ligegyldige i "kampe" men det er sku griner alligevel, når et eller andet lykkedes :P
 
 






SKRIV EN KOMMENTAR

Du skal være logget ind for at kunne sende kommentarer. Gå til login-siden og klar detaljerne dér eller login med Facebook.


Woman: Sir, you are drunk.
Man: And you, madam, are ugly. But in the morning, I shall be sober.
-- Winston Churchill