SpilNintendo DS: Dr. Kawashima's Brain Training: How Old is Your Brain?Lars Jørgensen13. jul 2006Tilbage til Hovedsiden

*****.

Denne artikel fra arkivet er tilfældigt valgt til genudgivelse d. 1. jul 2013 af Kiwi

Nintendo fortsætter sejrsgangen med sine non-games. Denne gang kan du skærpe din hjerne sammen med Professor Kawashima og en bunke små, sjove opgaver.

Nintendos erklærede mål har i lang tid været at gå efter non-gamer-segmentet, folk i alle aldersgrupper, der normalt ikke spiller computerspil. Man kan ikke bebrejde dem, når man tænker på andre mediers gennemsyring af alle demografier. Hvad er sandsynligheden for at din gamle onkel har set en film eller læst en bog for nylig? Pænt høj. Hvad er sandsynligheden for, at han har spillet et konsolspil? Gående mod nul i rasende fart.

Dr. Kawashima's Brain Training: How Old is Your Brain?, som alle bare kalder for Brain Training har været et af Nintendos mest succesrige våben i deres erobring af massernes opmærksomhed. Det har solgt flere millioner eksemplarer over hele verden, og man begynder at se ældre mennesker stå og fedte med en DS rundt omkring. Med udgivelsen af DS Lite har man banet vejen for endnu større udbredelse af konceptet, da maskinen nu er gået fra "kedelig børnemaskine" til "hip iPod-agtig" og dermed rent faktisk scorer plus-points i bussen.

Ifølge Dr. Kawashima, der er hjerneforsker på Tohoku-universitetet, kan man gennem stimulering af den præfrontale kortex - den styrende del af menneskehjernen - opnå beviselige forbedringer af hjernens funktion. Folk med begyndende demens kan holde symptomerne i ave og generelt er der kun fordele over hele linien for alle over 20 år. Ifølge Kawashima er 20 år den optimale alder for en hjerne, og Brain Trainings mål er netop at bringe hjernens funktionsmæssige alder ned omkring de 20 år.

Man opretter en profil i spillet (der kan håndtere op til fire forskellige brugere), og som det første fastlægges ens nuværende hjernealder. I mit tilfælde blev jeg bedømt til 36 år, hvilket betyder at jeg har normal hjernefunktion for min alder. Den kære Kawashima (hvis smilende hoved flyder rundt på skærmen og kommer med underholdende og interessante bemærkninger) påstår så, at jeg kan træne min hjerne skarpere ved at løse en bunke små opgaver hver dag. Opgaverne er nøje udvalgt blandt mange hundrede som værende dem, der giver de bedste resultater - eller også er det bare dem, der er plads til i den lille spilkapsel, alt efter hvor kynisk man er.

Selv om man kan begræde antallet af forskellige opgaver - der er omkring 10 - er de fleste af dem til gengæld rigtig skægge at hygge sig med. Man skal udføre simple regnestykker (plus, minus og gange, og kun tallene fra 0 til 9) så hurtigt man kan, tælle antallet af personer i et hus, hvor gæster kommer og går i ét væk, sige farven på et ord (som er mere tricky end det lyder - "yellow" med sort skrift udtales "black"), huske rækkefølgen af nogle tal, man kun ser i få sekunder, føre en rød tråd rundt mellem tal og bogstaver eller prøve at huske alle ordene på en skærm og skrive dem bagefter. Der er også et par helt åndssvage tests, hvor man skal læse højt eller bare tælle til 120 uden nogen interaktivitet med maskinen. Det kan godt være at de sidste to tests giver resultater, men de er direkte kedelige, så jeg tror de fleste brugere blot vil springe dem over. Her kunne snildt have været plads til et par mere interaktive opgaver - men måske de kommer i to'eren.

Spillet er bygget op om små daglige doser af opgaver. Man kan løse så mange af dem, man har lyst til, men man kan sjældent knibe mere end 15 minutter ud af den daglige træning, hvilket også er helt i tråd med professorens forskning: Få minutters daglig træning er alt, hvad der kræves.

Som en smældfed rosin i en allerede velformet pølseende, ligger en stak Sudoku-opgaver i tre sværhedsgrader. Interfacet til løsning af dem er næsten mirakuløst velgennemtænkt og så absolut toplækkert, at man kan købe det her spil alene for at løse de medfølgende Sudoku'er. Desværre er antallet af opgaver lidt fesent med kun 100 af slagsen, og muligheden for at skaffe nye via såkaldte expansion packs er uforståeligt forklaret i manualen - man kan downloade dem, men kun via såkaldte Download Stations, hvor de så end befinder sig.

Men er jeg så blevet klogere i de to uger, jeg har trænet min hjerne sammen med den joviale professor Kawashima og hans små opgaver? Jeg er i hvert fald blevet bedre til hovedregning og til hurtigt at overskue rækkefølgen af fem tal. Om det så generelt har gjort mig til en skarpere kniv i skuffen skal jeg ikke kunne sige. Jeg føler mig hverken klogere eller dummere end normalt, men til gengæld føler jeg bestemt ikke, at jeg spilder tiden sammen med professoren. Da spillet holder styr på alt, hvad deltagerne foretager sig og laver grafer, statistikker og andet godt, kan man selv følge med i præcis hvor meget bedre, man bliver og - endnu vigtigere - hvor dum man er i forhold til konen, der åbenlyst besidder en bedre hukommelse end denne anmelder. Brain Training anbefales ubetinget til alle over 20 år, der kan lide at løse opgaver.


Der er 13 kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
Klik for større billede
Faktaboks
MedieNintendo DS
Udgivelsesdato9. jun 2006
Produktionsår2006
FormatCART EU
UdviklerNintendo
UdgiverNintendo
Udlånt afNintendo
Se også:
Nintendo DS: Big Brain Academy
Wii: Big Brain Academy for Wii
Nintendo DS: More Brain Training
Nintendo DS: Picross DS
Kommentarer 13 - hop til
Spilfeatures
Antal spillere 1 
Understøtter:
DS Download Play
DS Multi-card Play
Billeder
Kawashima prøver at levere de nedslående resultater med en lille pep-talk.De første par gange man stifter bekendtskab med en opgave, forklarer Kawashima, hvad man skal gøre. Den her er, trods sin simplicitet, et bæst. Man skal være hurtig til hovedregning for at holde styr på de folk, der styrter ud og ind af huset.
Endnu en opgave, der ser mere simpel ud end den er. Når man har siddet og råbt farver ud i flere minutter, mens hjernen febrilsk kompenserer for at der står noget andet end man siger, bluescreen'er hjernen og man opnår en Brain Age på niveau med Tollund-manden.Der holdes styr på hver enkelt dag, og Professoren ser ikke helt mildt på dem, der skulker fra hjerneskolen. De flittige elever får til gengæld et fint stempel.
Tæl stavelser. Spillet har fuld understøttelse for os venstrehånds-mennesker, hvor der ganske enkelt byttes rundt på skærmene så man ikke sidder og skygger for opgaveskærmen, når man skal skrive på svar-skærmen.

Hvis den forklaring forvirrede dig, så skal du spille noget mere Brain Training..Man har to minutter til at memorisere ordlisten, og efterfølgende skal man skrive så mange af ordene, man kan huske. Det hjælper at kæde dem sammen i meningsgivende konstellationer som f.eks.
En ting er at regne små regnestykker, men når det skal foregå med lynets hast kommer der helt andre boller på hjernesuppen. Spillets Den her er blandt mine favoritter. Det kan ikke ses her, at tallene i venstre sider fiser rundt på skærmen.
Man har rig lejlighed til at bedømme sine evner i forhold til de andre spillere, både generelt og i hver enkelt opgave.Sudoku-interfacet er ganske enkelt en geni-streg. Her er genkendelsen af skrevne tal om mulig endnu bedre end i resten af spillet, så det hele er let som en leg.
Man holder DS'en som en bog. Her er den i højrehånds-mode. I venstrehåndsmode skal den naturligvis drejes 180 grader.Simpelt, men fængende.
De andres mening
TW  
*****.
 Sjovt og absurd vanedannende.
Brugernes karakter
 3 brugere har givet den gennemsnitlige karakter 5.0 
6:(0)
5:(3)
4:(0)
3:(0)
2:(0)
1:(0)







Brugerkommentarer (13)



[Ralph is lying in bed]
Ralph Wiggum: Daddy, these rubber pants are hot.
Police Chief Wiggum: You'll wear 'em till you learn, son. Wear 'em till you learn.
-- The Simpsons