SpilPlayStation 2: Resident Evil 4Matias Stuven11. feb 2006Tilbage til Hovedsiden

******

Denne artikel fra arkivet er tilfældigt valgt til genudgivelse d. 11. jul 2012 af chch

Det er bare en kopi af GameCube-udgaven, ikke sandt?

Det har ikke skortet på Resident Evil-spillene de sidste år. Der har været genudgivelser af originalerne på nye platforme, nye tiltag med blandt andet lyspistoler og senest er serien også gået online med Resident Evil: Outbreak 2. Serien hopper i tid og sted og prøver både at gå nye veje og genbruge eksisterende karakterer og lokaliteter. Det er ikke altid de bedste resultater, der kommer ud af de mange eksperimenter, men der er ingen tvivl om, at denne syvende iteration i hovedhistorien vil gå over i historien som en af de bedste i serien.

Aldrig mere Raccoon City

Der er gået fem år, siden Raccoon City blev udraderet, og Umbrella-organisationen har mistet både regeringens støtte og investorernes ressourcer og er gået nedenom og hjem. Sagen om virusudbruddet i byen er blevet gængs viden verden over, men for den tidligere S.T.A.R.S.-agent Leon Kennedy er minderne blevet erstattet af et job for den amerikanske regering. Han skal finde præsidentens bortførte datter, der ifølge vedholdende rygter skulle befinde sig i et øde landdistrikt i Spanien.

I landsbyen finder han hurtigt ud af, at de lokale bliver mere end berørte over hans forespørgsler om datteren Ashley - de vælger direkte at gå til angreb på ham. Overalt hvor han færdes, vælter horder af bønder frem med høtyve og kædesave - og de har kun ét i tankerne: At slå Leon ihjel. Hvordan kan det være, at disse bønder reagerer så voldsomt på Leons henvendelse, og hvorfor styres de tilsyneladende af en kirkeklokke? Er der virkelig ikke nogen, der kan hjælpe Leon med at finde præsidentens datter?

Jeg er stort set enig med Anders' entusiastiske anmeldelse af GameCube-udgaven, hvorfor jeg ikke vil gå i detaljer med selve spillet nedenfor. Anders uddelte så meget ros og prisende lovord om spillet, at spillet automatisk blev skrevet på min must-have-liste. Der er dog enkelte elementer, der har frustreret mig noget, og dem vil jeg lige gennemgå.

"Alli esta!"

Leon og Adas stemmer fungerer ret godt og giver de i forvejen troværdige karakterer en god dybde, mens Ashleys pigestemme rammer en forkert nerve hos mig. Det er dog den spanske dialog fra mange af landsbyboerne, der decideret irriterer mig. Det er de samme gloser, der hele tiden bliver gentaget: "Alli esta!/Der er han!", "Muerte/Død!" og lignende. Når de bevæger sig ud i længere sætninger, går det helt galt, og skuespillernes amerikanske baggrund afsløres med det samme.

Det er også et mindre irritationsmoment, at man med skydevåben ikke kan affyre et skud uden først at tage sigte ved at holde R1 nede først. Det er et bevidst designvalg for ikke at spillet skulle ligne et FPS[*] for meget, ligesom strafing[*] heller ikke er en mulighed. Dette er først og fremmest et problem, hvis man bliver nødt til at bruge våben i nærkamp, der dog generelt ikke fungerer alt for godt, hverken med eller uden våben.

Undervejs i spillet åbner bestemte scener for, at man kan dukke sig bag nogle kasser, men det havde nu været federe, hvis den funktion altid var til stede. I samme dur er den kikkert, man anvender i starten af spillet, en ting man aldrig får mulighed for at bruge senere i spillet. Her skal man først anskaffe sig en riffel og dets tilhørende kikkertsigte, før man har en lignende funktion. Endeligt savner jeg muligheden for at slå undertekster til, da det nogle gange er lidt svært at høre, hvad der bliver sagt.

Det er dog ikke kun de mere tekniske elementer, der har mindre mangler. Uhyggen og stemningen spoleres en smule af, at man via stemningsmusikken advares på forhånd, hver gang der er fjender i farvandet. Den spiltekniske begrundelse er naturligvis, at man på den måde aldrig er i tvivl om, at der er flere fjender tilbage i et område, men det virker i længden lidt for underligt.

Et teknisk mirakel

Ovenstående kritik skal ikke tages for andet end mindre irritationsmomenter, der på ingen måder ødelægger den fantastiske oplevelse, det er at nyde Capcoms mesterværk. Fra start til slut bliver man gang på gang overrasket over detaljerigdommen i animationerne, baggrundene og karaktererne. Gåderne er tilpas svære til, at de sjældent bliver frustrerende, og man udfordres hele tiden med modstandere, der bestemt ikke har et zombie-tankesæt.

For de tålmodige PS2-ejere er der tilmed ekstra bonus på flere områder. Der er understøttelse for ægte widescreen, og med 60Hz[*] slået til er det næsten et teknisk mirakel, at det kan se så imponerende ud på seks år gammel hardware. Fordi PS2'en anvender dvd-mediet, er der heller ikke brug for at skifte skive undervejs, som er nødvendigt med GameCube-versionens to skiver. Purister vil kunne diskutere, om den dynamiske lyssætning og farvesætning er lidt bedre på Nintendos konsol, men det er bestemt ikke noget, der generer undertegnede.

Ikke nok med at teknikken er helt i top, der er også blevet plads til fem ekstra missioner, der har Ada i hovedrollen. Ada har en mindre rolle i den originale version, men her får man mulighed for at se nærmere på, hvad der egentlig skete, efter hun forsvandt fra historien. Seperate Ways-missionerne er ret udfordrende, og man kan sagtens regne med at bruge to-tre timer på at klare dem. Ekstra kostumer og våben, man ikke finder i GameCube-udgaven, er et andet element, man åbner op for efter første gennemspilning af historien.

Resident Evil 4 er et af de mest underholdende spil, jeg længe har haft fingrene i. Det er ikke specielt skræmmende, men stemning, fantastisk spilteknik og en ret god historie går op i en højere enhed. Det er fedt at opleve Capcom bryde med de normer og klichéer, de selv har været med til at opbygge. Som en af de få GameCube-ejere, der ikke fik investeret i originalspillet sidste år, er det også rart at kunne prale af en teknisk bedre version til PS2.

Kædesavsfetichister, der holder af alternative controllere, kan erhverve sig en mere avanceret version af NubyTechs kædesavscontroller. Den skulle efter sigende være en langt bedre oplevelse, end den man også kan få til GameCube-udgaven.


Der er 33 kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
Klik for større billede
Faktaboks
MediePlayStation 2
Udgivelsesdato3. nov 2005
Produktionsår2005
FormatPAL
UdviklerCapcom
UdgiverCapcom
Udlånt afElectronic Arts
Websiteres-evil.com/re4
Se også:
GameCube: Resident Evil 4
Wii: Resident Evil 4 - Wii Edition
Nintendo DS: Resident Evil: Deadly Silence
Nintendo 3DS: Resident Evil: Revelations
PlayStation 3: Resident Evil: Revelations
Wii: Resident Evil: The Umbrella Chronicles
Kommentarer 33 - hop til
Spilfeatures
Antal spillere 1 
Anslået spilletid25 timer
ELSPA rating18+
Onlinespilnej
Linknej
Valg af 50/60 Hzja
16:9 Widescreenja
Findes også til:
 GameCube
Billeder
Der er ikke meget platformselement i RE4.En af de sjældne gange man kommer til at bruge sin kikkert. Senere er det først når man får riflen og kikkertsigten til den at man frit kan zoome.
Standardpladsen man har tilgængelig fra starten er ikke så overvældende, men her har vores helt indkøbt en større kuffert til sit enorme arsenal af våben... Bemærk livsmåleren for Ashley.Der er utroligt mange detaljer og fine teksturer i baggrundene. Miljøerne er pænest når de har en fast horisont og ikke skal bebyrdes med massive tågebanker.
På et tidspunkt skal man sørge for at Ashley også kommer i live ud fra sin indespærrede tilværelse, hvilket kan være en blandet fornøjelse.Man kan først skyde når man har aktiveret det røde lasersigte, hvilket kan være lidt frustrerende hvis man vælger at bruge skydevåben tæt på modstanderne.
Ada er en figur der har fået en langt mere fremtrædende rolle i PS2-udgaven.Her er vi ret sent i spillet, hvor Leon har erhvervet sig et noget kraftig - og for serien ret usædvanligt - våben. Det minder til tider mere om et FPS end et Resident Evil-spil.
Modstanderne varierer fra det groteske til de imponerende, men de er sjældent skræmmende.En ekstrafigur man kan åbne op for er Hunk, der har en noget andet tilgang til modstanderne end Leon.
Brugernes karakter
 2 brugere har givet den gennemsnitlige karakter 5.5 
6:(1)
5:(1)
4:(0)
3:(0)
2:(0)
1:(0)








Brugerkommentarer (33)



You never ever volunteered. Not even if a sergant stood there and said, "We need someone to drink alcohol, bottles of, and make love, passionate, to women, for the use of." There was always a snag. If a choir of angels asked for volunteers for Paradise to step forward, Nobby knew enough to take one smart pace to the rear.
-- Terry Pratchett (Feet of Clay)