SpilXbox 360: Project Gotham Racing 3Morten Petersen30. dec 2005Tilbage til Hovedsiden

*****.

Denne artikel fra arkivet er tilfældigt valgt til genudgivelse d. 13. jun 2013 af odin

Microsoft lancerer fjerde iteration af deres populære racer-serie Project Gotham Racing.

Ja - den fjerde i serien da den reelt begyndte som Metropolis Street Racer. Med en ny konsol skal der være spil til at sælge den. FPS[*]'er og racerspil er et "must", og hvad ville være bedre til at sælge den nye generation af Xbox end Microsofts modspil til Sonys populære Gran Turismo-serie? Rygter forlyder, at Project Gotham Racing 3 (PGR3) ikke er meget anderledes end forgængeren, men da jeg ikke har spillet den, er PGR3 helt nyt for mig.

Nyt er måske så meget sagt, for det er bestemt ikke første gang, jeg spiller et racerspil. Det er en racersimulator i samme stil som Gran Turismo, så fokus ligger på realistisk håndtering og naturligvis en realistisk, visuel gengivelse af de mange licenserede biler. Men dette kender vi jo allerede fra de tidligere spil i PGR-serien samt Gran Turismo-serien (og efterhånden også en del andre spil), og det eneste PGR-serien har haft, der adskilte det en smule fra de andre, var Kudos-systemet. Dette er kort fortalt et pointsystem, hvor køreren vurderes efter, hvor stilfuldt og "rent" der køres. Ellers indeholder PGR3 alle de gængse racing-typer som head-to-head, time-trial, full race osv.

Karrieremenneske?

Spillet er bygget op omkring ens "career", hvor man får stukket 100,000 credits (spillets møntfod) i hånden, som man kan gå ud og shoppe biler for. Der er ingen form for styling, tuning eller anden form for modificering af bilerne i dette spil, så den bil, man køber, kan ikke ændres i løbet af spillet. Samtidig får man også tildelt en garage med fire pladser, hvor man kan placere sine biler. Når denne garage er fyldt, får man automatisk en ny og større garage, og fyldt bliver den hurtigt, for en af de sjove ting er jo at samle på biler. Der er også "achievements", der opfordrer til dette, og undertegnede er i skrivende stund medlem af den eksklusive "Ferrari Owners Club", der opnås, når man ejer samtlige Ferrari-biler i spillet. Næste mål er Lambourghini-klubben.

Når man har købt en passende bil, kan man gå igang med løbene. Der tilbydes en række forskellige turneringer, hvor kun de første er tilgængelige til at begynde med. Hver turnering indeholder en række løb eller prøver, der kan forsøges på h.h.v. Novice, Easy, Medium, Hard og Hardcore. De første tre niveauer tilbyder ikke megen udfordring, og selv på Hard vinder jeg de fleste løb i første forsøg. Hardcore kræver, at man er blevet meget fortrolig med banens layout, og den bil man kører. I nogle turneringer handler det ikke om at vinde løb mod andre biler: her drejer det sig om at klare forskellige udfordringer. Der er hastighedsprøver, hvor man på et bestemt punkt på banen skal køre hurtigere end en vis grænse. Tidsprøver, hvor man ganske enkelt skal klare en omgang eller strækning indenfor tidsgrænsen. Denne findes også i variationer, f.eks. hvor der er en række checkpoints på banen, og hver af disse giver lidt ekstra tid. En anden variation kræver, at man scorer høje Kudos-point undervejs, da disse standser uret i nogle sekunder.

De værste prøver er dog "cone-race", hvor man skal køre slalom gennem nogle porte hver bestående af et par traffikkegler, der er opstillet på banen. Målet er reelt at opnå en mængde kudos points, og når man har opnået disse, kan man bare køre i mål uden at tænke på keglerne. På Hard kræver det dog, at man tager stort set samtlige porte, og Hardcore-niveauet kræver virkelig meget af køreren. Her skal man nemlig opnå så mange Kudos, at det ikke er nok bare at komme igennem samtlige porte. Her skal man også køre banen med speederen i bund næsten hele vejen. Der sker nemlig det, når man kører igennem en port, at man får en lille Kudos-belønning. Kører man så igennem næste port, inden der er gået alt for mange sekunder, får man også en combo-bonus. Kan man holde dette kørende, kan combo-bonus'en komme op på 50, 60 eller meget mere. De kudos, man scorer i løbet af banen, ganges op med den gældende combo-bonus, så har man en combo på 50, begynder det pludselig at give noget. Samtidig kan man lave forskellige andre Kudos-givende manøvrer, der kan hjælpe med at holde en combo kørende, og som også skæpper godt i Kudos-kassen, når combo er høj. Rammer man en af traffikkeglerne eller kanten af banen, nulstilles combo-bonusen, og alle de Kudos man var igang med at optjene, ryger straks ind på kontoen, dog uden nogen form for combo-multiplicering. Hardcore betyder ganske enkelt, at man skal køre hele banen igennem fejlfrit i høj hastighed og også finde tid til at lave nogle ekstra Kudos-indbringende manøvrer undervejs. Det kræver tålmodighed og nerver af stål.

Er man ikke interesseret i at bruge en masse tid på disse udfordringer, er det ikke noget problem, da de ikke er svære på Novice, Easy eller Medium, og det kræves ikke, at man klarer dem på hard eller hardcore for at kunne gå videre. Det giver dog en masse credits, hvilket man kan købe nye biler for. Disse dejlige blanke skabninger, der besnærer os ved deres blotte tilstedeværelse. Der er sandelig kælet for detaljerne i PGR3, og det er da også et af launch'ens flotteste spil (hvor meget det så er værd). Som nogle måske husker, var jeg ikke specielt imponeret ved mit første møde med dette spil, men jeg må sige, at jeg er faldet helt for det nu. Det ser blændende godt ud på min skærm. Der er de, der mener, at det ikke lever op til deres forventninger om et næstegenerationsspil, og der er da også små ridser i lakken, men alt i alt kan jeg ikke gøre mig utilfreds med spillets visuelle præsentation.

Alle biler er modelleret med en gribende præcision og et højt antal polygoner[*], der gør, at de bløde former dominerer frem for de lidt kantede polygonmodeller, man ellers har vænnet sig til. Alt det grafiske lir, så som bump-mapping[*], reflektion osv., er selvfølgelig til stede og hjælper til at øge wow-effekten. Banernes omgivelser er også meget flotte: byerne er detaljerede og komplekse, og tilskuerne er ikke længere todimensionelle "papfigurer", men animerede 3D-modeller. Godt nok simple modeller, da krudtet naturligvis er brugt på bilerne og banerne. Tilskuerne reagerer dog lidt: idet man kører forbi, knipser de fotos og vinker, og rammer man kanten hopper de skræmte tilbage. Det er ikke noget, der har nogen som helst indflydelse på spillet, men det er da meget skægt. Vejtræerne kan man dog hurtigt se er genbrug. Der er lavet måske seks eller otte forskellige og så er de genbrugt gennem alle banerne. Jeg har ikke selv oplevet nogle grelle aliasing[*]-problemer eller andet i den genre. Måske har det at gøre med, at jeg bruger VGA-kablet til min fladskærm, der kører i 1280x768. Måske skyldes det at min skærm kun er på 30 tommer, så problemet ikke er så tydeligt, men jeg kan dog godt se, at der ikke er implementeret nogen form for Anti-Aliasing. Spillet kører ellers flydende, og jeg har kun oplevet slow down[*] under replay. Under løbsopstart har jeg dog set "Halo2-effekter", hvilket vil sige, at jeg ser bygninger uden nogen form for teksturer[*], der pludselig dukker op og dernæst får klistret en tekstur på. Det er dog til at leve med.

Et dobbeltliv

Så hvad står vi med her? En ny PGR "bare med lidt bedre grafik"? I bund og grund; ja, men det har fænget mig 100%, og jeg nyder at køre rundt på de mange baner og samle på biler. Men der hvor PGR3 virkelig skinner er i Live-integrationen. Er man logget på Live, kører der hele tiden nyheder i en lille "ticker" i bunden af skærmen, hvor man får nyheder om, hvad der sker i PGR3-verdenen på Live. Mr X. har lige taget andenpladsen på verdensranglisten på en eller anden bane, og hver gang man gennemfører en bane eller udfordring i de almindelige turneringer, bliver man også placeret på verdensranglisten for den pågældende bane. Men career-delen af PGR3 er delt op i både en offline career og en online career. Online career er man ikke tvunget til at spille for at komme videre i spillet. Man kan dog optjene flere Kudos og penge ved at køre løb her, og der er også nogle trofæer og "achievements" at vinde.

Den geniale Live-integration kan også ses ved hver eneste bane eller udfordring, man ønsker at køre. Har man lidt problemer med en særlig svær udfordring, kan man altid se hvordan "den bedste i verden" klarede skærene. PGR3 gemmer automatisk replay fra de bedste kørere i verden, så man kan downloade dem og måle sig mod dem eller lære nogle fif. Der er også et såkaldt "Project Gotham Live TV", hvor man kan koble sig på et løb, der er igang, og se det live som om det var en tv-transmission. Det er dog kun de bedste i verden, der optræder på listen, over hvem man kan følge på Live-TV, så der er en vis prestige forbundet ved at figurere her (samt en achievement). Man kan også følge de venner, man har på Live, når de kører, hvis man ikke lige selv kører.

PGR3's Live integration er utroligt vellykket og er noget, der virkelig appellerer til mig. Jeg er normalt ikke en "online"-person, hvilket betyder, at jeg mest spiller historiebaserede spil for mig selv derhjemme. Kun yderst sjældent kobler jeg på Live med nogle venner, for en hurtig gang deathmatch[*]. Men PGR3's Live integration trækker mig ud på nettet igen og igen, for ikke bare er det godt lavet - det er også sjovt. Desværre er der nogle, der udnytter en af svaghederne ved sådan nogle racerbiler. De laver den kendte PIT-manøvre under et løb for at vinde. Det er der ikke meget sjov ved, da et spil som PGR3, efter min mening, handler om talent. Det er dog muligt at "klage" over en spiller efter løbet. Her kan man angive årsagen til klagen, og den eneste klage jeg har givet indtil videre lød på "Unsporting Conduct" netop pga. utallige påkørsler. Jeg tror dog ikke, at det har anden effekt end, at den pågældende spillers globale "reputation" (der kan ses på Xbox360 dashboard) svækkes en smule. Ligeledes er det muligt at give positivt feedback ved at vælge "Prefer This Player". Hermed øges chancen også for, at man en anden gang havner i samme online spil som denne spiller.

Jeg har indtil videre kun uddelt denne ære til en enkelt spiller - en englænder jeg har mødt i løbet af min online career. Vi kørte nogle gode løb og sludrede løs imens. Da vi diskuterede andre folks kørsel, og jeg nævnte de mange påkørsler, jeg havde oplevet i et spil kort forinden, fortalte han mig, at det er en meget almindelig måde, online-spillere kører på - især de højere rangerede spillere. Og hvorfor? Simpelthen fordi de er bange for at tabe til en lavere rangeret spiller, hvorved de selv mister positioner på de globale ranglister. Det er temmelig ærgerligt at folk opfører sig sådan, men det skal ikke ligge spillets udviklere til last. Det er trods alt let at finde fornuftige modstandere og have det gevaldigt sjovt online. Vi mangler kun, at Microsoft udvikler en "nose guard" til deres headset, så man ikke behøver at høre en eller anden spillers prusten i øret gennem hele løbet, fordi denne har placeret mikrofonen lige foran munden - og dermed lige under næsen.

Intet nyt under solen?

Hvad er der ellers at sige om PGR3? Ikke ret meget. Det er i bund og grund "bare" endnu et racerspil, der fortsætter opskriften fra de foregående spil i serien, og så ser det rigtig godt ud, selvom det måske ikke er helt det store grafiske kvantespring, nogle måske havde forventet. Især når man sammenligner med nogle af de seneste udspil på den "gamle" Xbox, så som Burnout Revenge. Det er også klart, at der ikke er anvendt nogen form for anti-aliasing, hvilket godt kan undre, da denne effekt efter sigende skulle være "gratis" på Xbox360. Vil man have et positivt eksempel på den rare grafik, så skal man bare fylde en garage med nogle dyre biler og vælge "Walk around this garage" - rent øjeguf. Lydsiden er godt på plads, og motorlydene "føles" helt rigtige - især når man vælger at køre spillet indefra bilens cockpit. Det er dog ikke en udsigt, jeg helt kan vænne mig til, så jeg har kun nydt interiøret i mine Ferrarier i korte øjeblikke på de lige strækninger. Musikudvalget er en god gang blandede bolcher, og den er delt op i kategorier, som man hurtigt kan slå til og fra. Jeg slog ret hurtigt kategorien "Classical" fra. Jeg er stor fan af klassisk musik, men det passer bare slet ikke i et racerspil. Alternativt kan man jo altid spille sin egen musik fra harddisken eller en PC, på hjemmenetværket.

Jeg ærgrer og undrer mig dog over, at der "stadig" ikke er nogen form for skadesimulation. Man kan uden at kny tordne sin Panoz direkte ind i en væg med 250+km/t, uden at der sker det fjerneste. Man mister selvfølgelig en masse fart og bilen får nogle ridser, men den kører fint videre bagefter for fuld styrke. Det er trods alt lavet, så det ikke kan udnyttes i løb, for man mister alt for meget fart ved sammenstødene. Man kunne have forestillet sig, hvis bilerne mistede styreegenskaber eller ydeevne efter et sammenstød, at det kunne have en slags "opdragende effekt" og mindske usportslig opførsel i online-spil. Jeg har dog også oplevet at blive "Wipeout'et" af AI-Kørerne. Med "Wipeout'et" henviser jeg til de første to spil i Wipeout-serien, hvor AI-racerne fulgte deres forprogrammerede rute, uanset hvad der end måtte ske. Kom man i vejen, var det bare ærgerligt. Det samme sker i ny og næ i PGR3, men ellers virker det faktisk som om, AI-kørerne forsøger at køre pænt.

Dette kan dog ikke forhindre mig i at at nyde PGR3, og jeg er virkelig positivt overrasket over, hvor godt Live er implementeret i dette spil. Sådan skal det bare gøres. Spillets career-mode kan gennemføres ret hurtigt både offline og online, hvis man er tilfreds med sølvmedaljer eller mindre. For en som jeg, der ikke kan leve med at have et spil stående, der ikke er gennemført 100% (eller mere), er der ret mange timers udfordringer i de mange tekniske opgaver. Med den tid jeg allerede har hældt i at klare alle udfordringer på sværeste niveau, gruer jeg for hvor mange flere, det vil koste at komme igennem de sidste.

Fans af racer-simulatorer, så som Gran Turismo og de tidligere PGR-spil, bør købe dette spil uden tøven, og så ses vi på Live! Nu må i have mig undskyldt - jeg skal i mit pastelfarvede jakkesæt, smøge ærmerne op til albuerne og køre en tur op ad Strandvejen i min Countach.


Der er 12 kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
Klik for større billede
Faktaboks
MedieXbox 360
Udgivelsesdato2. dec 2005
FormatPAL
UdviklerBizarre Creations
UdgiverMicrosoft
Udlånt afMicrosoft Danmark
Websiteprojectgothamracing3[...]
Se også:
PlayStation: Gran Turismo
PlayStation: Gran Turismo 2
PlayStation 2: Gran Turismo 3: A-Spec
PlayStation 2: Gran Turismo 4
PlayStation 2: Gran Turismo 4 'Prologue'
Dreamcast: Metropolis Street Racer
Xbox: Project Gotham Racing 2
Xbox 360: Project Gotham Racing 4
Xbox 360: Race Pro
Kommentarer 12 - hop til
Spilfeatures
Antal spillere 1-4 
ELSPA rating3+
Onlinespilja
Linkja
16:9 Widescreenja
Understøtter:
720p
Billeder
Yum!Min foretrukne position. I bilen - ikke i løbet.
Cockpit-view giver mulighed for at indleve sig endnu mere.Gode reflektioner.
Ikke kun bilens ydre men også dens interiør er modelleret i detaljer.Lidt test-teksturer på...
GO' RØV!
Jeg skal ærlig talt ikke udtale mig om, hvor vidt her er tale om et skærmskud fra spillet eller ej, for det kunne det sagtens være. Men det ser næsten for godt ud...?Motion-blur i kanterne for at formidte en bedre fartfornemmelse.
Spillets Den indbyggede
De andres mening
JMo  
*****.
 Perfekt blanding mellem simulation og arcaderæs. Den lækre grafik skader heller ikke.
Brugernes karakter
 1 bruger har givet karakteren 4







Brugerkommentarer (12)



The trouble with being a god is that you've got no one to pray to.
-- Terry Pratchett (Small Gods)