SpilXbox 360: Dead or Alive 4Christian S. Wittus6. feb 2006Tilbage til Hovedsiden

****..

Tecmo er et af de få udviklingshuse i Japan, der har været gode til at støtte Microsofts Xbox helhjertet, og det varme forhold fortsætter på Xbox 360 med endnu et spil i Dead or Alive-serien.

I forsøget på at slå igennem i Japan er Dead or Alive-serien blevet en vigtig brik i Microsofts Xbox-puslespil, og derfor var det også med stor ærgrelse for både dem og Tecmo, at Dead or Alive 4 (DOA4) lige akkurat missede lanceringen af Xbox 360 i solens rige. Der blev således kun solgt 50.000 maskiner på udgivelsesdagen i Japan, et tal dette spil uden tvivl kunne have trukket en smule i vejret, da japanerne tager deres kampspil ganske seriøst.

Med tømte Xbox 360-lagre i både USA og Europa har der ikke været behov for at skynde på udgivelsen af DOA4 i vesten (selvom man dog har undladt at konvertere signalet til 50hz[*] - DOA4 kan kun spilles i 60hz[*]), og vi tager det da også med ophøjet ro, at spillet først kom på gaden ultimo januar. Vi har jo set det hele før, ikke? Dette er en ganske naturlig antagelse, da der jo ikke just har været lang tid mellem de i alt tre Xbox-udgivelser, og man vil da også hurtigt finde sig til rette i både menuer, modi og styringen af de fleste af kombattanterne, der er gengangere fra de tidligere spil. Arenaerne i adskillige etager er til gengæld helt nye, lige som den generelle hastighed er blevet sat betragteligt i vejret, hvilket bestemt ikke gør DOA4 til et spil for nybegyndere. Og heri ligger muligvis den største fornyelse, på både godt og ondt.

Har man blot én gang prøvet et spil i serien, så vil det som sagt være uhyre let at komme igang med DOA4. Muligheder for Story Mode, Versus, Survival (energi fornyes ikke mellem runder), Team Battle, Online eller Watch (se to computerstyrede spillere kæmpe mod hinanden og tag fotos af dem) er alle at finde fra hovedmenuen, og deres indhold er ikke til at tage fejl af. Det er sværhedsgraden til gengæld, hvor selv den letteste ("Normal") giver kamp til stregen for alle. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg spiller færre og færre beat'em ups[*] efterhånden, men DOA-serien har jeg altid haft et blødt punkt for, og det skyldes primært brugen af modangreb. Problemet er bare, at det er noget nær umuligt at forudse modstanderens angreb i tide, når den generelle hastighed nu er sat ekstra i vejret. Bevares, det var da heller ikke helt let i de tidligere spil, men da følte man i det mindste ikke, at udfaldet af at forsøge et modangreb blev bestemt af tilfældigheder. Det gør man ofte i dette spil.

"Øvelse gør mester" vil nogen måske sige - og med rette - men det er desværre med til at klassificere DOA4 som et spil for fans, udviklet af fans. Nybegyndere skal således ikke gøre sig meget håb om at få et ben til jorden, hverken mod computeren eller online, de første mange timer. Dermed ikke sagt, at der ikke er meget sjov at finde i spillet for DOA-jomfruer, men underholdningen vil i den situation typisk indbefatte en god ven og et ekstra joypad. Til at understøtte denne påstand kan jeg nævne inklusionen af ubrydelige combos, hvor den ene spiller kan holde den anden spiller fanget i en sand regn af slag og spark, mens denne blot kan vente på, at angriberen enten fejler sit angreb, eller det er til ende. Spillets endelige opgør med en transparent, kvindelig cyberskabning er, med dette in mente, et frustrerende bekendtskab, hvor kampene oftest ender i hendes favør - med mindre man via mere eller mindre systematisk button-bashing[*] kan være så heldig at vinde. Der er givetvis eksperter derude, som kan vidne om, at hendes svagheder kan findes og udnyttes, men det kræver vist reflekser, som de færreste spillere har eller vil få. Specielt, når hun begynder at teleportere rundt på banen...

Som i det seneste Dead or Alive: Ultimate til Xbox understøtter DOA4 også online-dyster over Xbox Live. Spillerne mødes i en dertil indkøbt lobby, der tager karakter som et 3D-område i et valgfrit miljø, hvor man kan løbe rundt med sin "avatar" (spiller) og snakke med de andre deltagere. Herfra starter man så kampene, som lobbyens ejer har sat reglerne for, og vundne kampe bliver omsat til point, som kan bruges på prydsting til sin egen lobby, beklædningsgenstande til ens avatar eller blot ekstra kostumer til kæmperne. Det fungerer efter hensigten, bortset fra unødvendig lag[*], såfremt en af spillerne - eller blot en tilskuer - har en lidt for svag forbindelse. Det burde ikke være tilfældet i spil med så simpel netværkskode (sammenlignet med spil som eksempelvis Battlefield 2), og såfremt lag er uundgåelig burde det da i så fald kun være de langsomme deltagere, der blev berørt. Når det kører optimalt, er det dog ganske underholdende, akkurat som almindelig VS hjemme i stuen. En sød detalje er, at tilskuere enten kan se kampen, som de kæmpende parter ser den, eller de kan løbe rundt i lobbyen og snakke med de andre tilskuere eller se kampen på storskærmen, som er sat op til samme formål.

Grafikken har selvfølgelig også fået en overhaling, og sammen med de nye arenaer i flere niveauer er DOA4 let det flotteste spil i serien. Vinduer, vægge, rækværk, frugtboder og visse andre ting i omgivelserne kan smadres, og maskinen har ingen synlige problemer med at trække det hele i fuld hastighed. De animerede baggrunde er tillige ganske stemningsfulde med et væld af lyskilder og en høj detaljegrad, idet man kan se langt udover arenaernes grænser. Figuranimationen er også utroligt vellykket, og man kan let blive helt hypnotiseret af at sidde og se computeren kæmpe mod sig selv i Watch Mode, hvilket nok har været en af de primære grunde til at implementere en sådan feature. At det dog oftest går så hidsigt for sig, at det næsten er umuligt at få taget et skarpt foto, er blot endnu et bevis på, at hastigheden godt kunne være skruet lidt ned.

Det er svært at vride vand ud af en sten, og det samme kan siges om de moderne kampsportsspil, værende det sig de mere rene af slagsen (Virtua Fighter, Dead or Alive) eller de lettere overdrevne (Soul Calibur, Tekken). Dead or Alive 4 er et skoleeksempel på dette, idet det mere er at betegne som en raffinering af et velfungerende koncept snarere end en decideret ny oplevelse, blot flottere og sværere at mestre. Målgruppen er således fastlagt på forhånd, mens resten af os må få så meget fornøjelse som muligt ud af VS mod ligesindede, hvilket heldigvis også er ganske underholdende.


Der er 13 kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
Klik for større billede
Faktaboks
MedieXbox 360
Udgivelsesdato20. jan 2006
FormatPAL
UdviklerTeam Ninja
UdgiverTecmo
Udlånt afMicrosoft Danmark
Websitewww.deadoralivegame.com
Se også:
DVD: DOA: Dead or Alive
Dreamcast: Dead or Alive 2
Xbox: Dead or Alive 3
Xbox: Dead or Alive Ultimate
Xbox 360: Dead or Alive Xtreme 2
Kommentarer 13 - hop til
Spilfeatures
Antal spillere 1-16 
ELSPA rating16+
Onlinespilja
Valg af 50/60 Hznej
Understøtter:
720p
Billeder
Paraderne er oppe.Pas på nyrerne.
Ryu får en ufrivillig flyvetur.Kirsebærhaven i fuld flor.
Som ny i klassen må man klæde sig pænt på for at blive accepteret.Transparent, teleporterende og uhyggelig hurtig. Endbossen vil give dig mange grå hår, tro mig.
Brugernes karakter
 1 bruger har givet karakteren 4







Brugerkommentarer (13)



Police Chief Wiggum: They only come out in the night. Or in this case, the day.
-- The Simpsons