SpilPlayStation 2: SOCOM: U.S. NAVY SEALs - Combined AssaultMatias Stuven10. jun 2007Tilbage til Hovedsiden

****..

Terrorister truer endnu engang sikkerheden i endnu et opfundet land. TEAM America: World Police rykker til undsætning.

Jeg købte en netværksadapter til min Playstation 2 for et par år siden, men udover et par spæde forsøg på at finde praktisk anvendelse for den og min Playstation Network-konto har det kun været i forbindelse med onlinekampene i SOCOM-spillene, at jeg har anvendt den. Selv der har det mest været af pligt og ikke lyst, da der findes en del spil til Xbox og Xbox 360, der har en langt bedre integreret onlinedel, og hvor grafikken er væsentligt bedre.

Der skal derfor tungtvejende grunde til, at jeg orker at give mig i kast med et spil, der primært er baseret på onlinekampe på PS2'en. Med stor tøven accepterede jeg anmeldelsen af Combined Assault. Heldigvis har denne fjerde iteration et par esser i ærmet, der gør spillet værdigt til at beholde sit kvalitetsstempel.

Ahvaforenstan?

I det nyetablerede, tidligere russiske land Adjikistan er der terrorister, der vil vælte den demokratisk valgte regering og bringe landet ud i kaos og borgerkrig. For at sikre ro og fred i landet bliver planetens fredspoliti - bedre kendt som U.S. NAVY SEALs - sendt afsted, anført af Fireteam Alpha og Fireteam Bravo 2. Som gruppelederen Specter er det din opgave at få de to hold til at samarbejde om at sikre demokratiet i landet. I løbet af 18 lange missioner skal man finde, nedkæmpe og redde horder af terrorister og tilfangetagne soldater. Det er dog ikke kun terroristerne, der er problemet, for landet selv skjuler åbenbart også noget, og nu er landets grænser lukket.

Det er den mest omfangsrige historie i SOCOM nogensinde, og til forskel fra sidste års PS2/PSP-spilbonanza, er der nu en sammenhængende historie de to konsoller imellem. Allerede fra første mission indgår der meldinger til og fra Fireteam Bravo 2, som er det hold, man anfører i det kommende PSP-spil SOCOM U.S. NAVY SEALs - Fireteam Bravo 2. Når man har synkroniseret de to spil, kan man overføre visse resultater fra det ene spil til det andet. Plottet er som kopieret fra et klassisk terroristskema, men der er flere tvists, der gør den lidt mere interessant. Man må dog vente på PSP-spillets udgivelse den 15. juni for at få den samlede vurdering.

De tidligere spil har alle fulgt en slavisk missionsrækkefølge, man sjældent havde mulighed for at afvige fra. Med undtagelse af første og sidste mission er det valgfrit, i hvilken rækkefølge man gennemfører resten af enkeltspillerdelen. Typisk har man 3-4 missioner at vælge imellem, men man skal igennem alle missionerne, før man får lov at komme videre til næste sektion.

Fireteam Alpha, kodenavn alvor

Den grundlæggende spilmekanik er kun blevet ændret marginalt. Man skal stadig være frontfigur i en firemandsgruppe af toptrænede marinesoldater, der tager sig selv så seriøst, at de ikke engang kan gøre grin med hinandens fjollede navne. Det er også med til at bryde illusionen af et fasttømret hold, at der ikke er plads til andet end kodesprog og missionsparametre.

For nytilkomne til serien er der en række rigtigt gode træningsmissioner, hvor et par af de nye tiltag bliver demonstreret. Først og fremmest er der evnen til at dykke kortvarigt ned under vandet. På den måde kan man svømme forbi fjender uset, men det forstyrres voldsomt af, at den måler der viser, hvor lang tid man kan være nedsunket, er svær at se og ikke særlig intuitiv. Desuden er man åbenbart ikke særlig dygtig til at komme op til overfladen igen, for her larmer man som en anden sprællemand, hvilket bevidner, at man hurtigt bliver opdaget og missionen fejler. Derudover er der tilført nogle nye elementer i køretøjerne, hvor man blandt andet skal bruge aflytningsudstyr.

Den største positive overraskelse er dog, at man har indført co-op[*] i forbindelse med hele enkeltspillerdelen. Ikke bare med en person lokalt, men med op til fire personer samtidigt - dog kun, hvis de hver især spiller det fra deres egen PS2. Det kan man så gøre enten via et lokalt netværk eller online. Indførelsen af co-op er en stor bedrift fra udviklernes side, og det gør enkeltspillerdelen meget mere underholdende. Desværre er banerne ikke nødvendigvis opbygget til at håndtere flere spillere på samme tid. Langt de fleste opgaver kan som regel klares alene, hvilket gør afhængigheden af et team lidt overflødigt. Teamet er dog næsten et krav, hvis man vælger at spille det igennem på en noget højere sværhedsgrad, og her fungerer co-op langt bedre, da AI[*]'en stadig ikke er helt optimal, hverken hos modspillerne eller blandt egne rækker.

Online regler for vildt

Et sted, hvor co-op med fire personer fungerer rigtigt godt, er i køresektionerne. Når alle har en særlig rolle i jeepen eller speedbåden, som de udnytter til fulde, får man en langt sjovere oplevelse. Køretøjer og andre fartøjer har fået et ekstra nøk opad i både antal og kvalitet, hvor medtagelse af Apache-helikoptere og tanks er blandt de bedste. Til gengæld er der til nærkamp-situationer indført ikke-dødelige våben, hvilket slet ikke er særligt underholdende. De missioner, hvor man bliver beordret til at tilfangetage bestemte fjender, rangerer også blandt de kedeligste.

Onlinesektionen er stadig underholdende med op til 32 spillere på samme bane, men man skal ikke købe Combined Assault alene af den grund, for næsten alle banerne er identiske med SOCOM 3. Faktisk er alle de spillere, man møder på disse onlinebaner, en blanding af spillere fra både 3'eren og Combined Assault.

Rent teknisk kører det meget flydende, som det altid har gjort i SOCOM-serien. Desværre er de samme tekniske knaster stadig ikke løst. Teksten er stadig fuldkommen ulæselig, når man skifter over i 16:9-format, og menuerne følger heller ikke med, når man har et widescreen-tv. Det burde være afsindigt nemt at rette, men det har man ikke set på som et problem i de fire år, serien nu har kørt.

Alt i alt står man med et marginalt forbedret spil, der først får ekstra værdi, hvis tre af ens venner også erhverver sig spillet. Zipper Interactive har presset mange kræfter ud af den aldrende konsol, men nu må de meget gerne hoppe på PS3-vognen, så jeg kan få opfyldt alle de våde drømme, jeg har om SOCOM...

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
Klik for større billede






SKRIV FØRSTE KOMMENTAR

Du skal være logget ind for at kunne sende kommentarer. Gå til login-siden og klar detaljerne dér eller login med Facebook.


The trouble with being a god is that you've got no one to pray to.
-- Terry Pratchett (Small Gods)