SpilXbox 360: The Orange BoxChristian S. Wittus31. dec 2007Tilbage til Hovedsiden

******

Pandoras boks er tilsyneladende orange.

Nyt og gammelt er samlet i Valves orange boks, der byder på kvalitet fra start til slut. Der er noget for folk med enhver smag og - ikke mindst - sans for humor, og udgivelsen tjener som et præmieeksempel på, hvorledes man bør behandle sine fans, og samtidig få en bunke nye. Uden at det behøver at koste alverden.

Half-Life 2.0, 2.1 & 2.2

Jeg har allerede lovprist Half-Life 2 for godt tre år siden, og de samme adjektiver gør sig stadig gældende i dag. Valve har piftet den efterhånden aldrende grafikmotor lidt op, så spillet stadig tager sig godt ud, men det er selvfølgelig ikke på højde med udgivelser som Call of Duty 4, der er designet specifikt til at drage størst mulig fordel af de nye konsoller. Det kan man nu også sagtens acceptere, når spillet er så medrivende og gennemført, som det nu engang er, og der går ikke lang tid, før gameplay[*] og stemning kommer under huden på én, og man glemmer alt om teksturer og polygonantal. Fysikken er samtidig akkurat så fremragende i dag som for tre år siden, og det bliver aldrig kedeligt at lege med Gravity-geværet.

Ved at spille de efterfølgende kapitler, Episode 1 og Episode 2, kan man dog spore et grafisk løft, men det er stadig ikke det primære argument for at sætte sig foran spillet. Det er ene og alene ønsket om at fortsætte Freemans eventyr, der driver værket, og flittigheden belønnes selvfølgelig, kan jeg roligt sige. Jeg vil ikke gå historiemæssigt ind i hverken det primære spil eller de to kapitler, men hvor PC-ejerne havde en svær ventetid inden Episode 2 udkom, så slipper Xbox 360-ejerne lidt lettere, selvom vi alle selvfølgelig må vente i samlet trop på et tredje og uundgåeligt kapitel.

Jeg beder til og håber på, at Valve vil udgive tredje kapitel samtidig på både PC og Xbox 360 (og PS3 for den sags skyld), da den episodiske tilgang til Freemans fremtidige eventyr passer lige godt til både Steam, Marketplace og PS Store. Hører i mig, Valve?

Portal

Hvor skal jeg starte? Hvis man ikke har hørt om Portal endnu, så kan jeg vist kun sige "velkommen tilbage til civilisationen", for hele snakken om portaler, kage og venskabskuber skal man have været meget døv eller meget langt væk for ikke at have hørt om. Spillet tog verden med storm for godt tre måneder siden, og selvom affæren kan overstås på et par timer, så er konceptet så simpelt og udførelsen så sublim, at oplevelsen lever videre i hukommelsen i lang tid efter.

Kort fortalt går spillet ud på at slippe væk fra en testfacilitet, hvor man selv er forsøgspersonen, der skal teste funktionaliteten ved et portal-gevær, der kan affyre to forbundne portaler. Hemmeligheden ligger så i at få affyret portalerne de rigtige steder, så man rent faktisk kommer nogen vegne og ikke bare løber i ring. Som introduktion og opvarmning - eller hvis man blot ikke kan få nok - kan jeg anbefale, at man leger med denne fornøjelige 2D Flash-udgave, som nogle talentfulde fans har skabt.

Humor er et nøgleord, når man taler om Portal, og aldrig bliver man mere bevidst om dette, end når rulleteksterne kører. Det er muligvis boksens mindste og korteste udgivelse, men det er efter min mening den mest essentielle oplevelse i boksen, og selvom jeg har gennemført det tre gange efterhånden, er jeg langt fra færdig med at smage på denne del af Valves forunderlige univers. Kort og godt. Meget kort og meget, meget godt.

Team Fortress 2

Bagerst i boksen ligger den måske mest ventede udgivelse for visse fans; Efterfølgeren til det ældste og mest succesrige, klasseopdelte Team Deathmatch-spil på markedet. Vælg at spille som snigskytte, spion, spejder eller seks andre specialiserede karakterer, der hver har sine klare styrker og svagheder. Spionen kan eksempelvis forklæde sig som en fra det andet hold eller blive usynlig for en stund, lægen kan sørge for midlertidig usårlighed, spejderen er lynhurtig og udstyret med et baseballbat, der kan dræbe med 1-2 slag - og resten af forsamlingen er mindst lige så fantasifulde. Valve har haft lang tid til at finpudse de forskellige karakterer, og det har båret frugt; de virker alle lige kraftfulde på hver sin måde, og succes er ikke betinget af at vælge én bestemt figur.

For at distancere sig yderligere fra det veritable hav af online-skydespil på markedet er Valve gået efter et særegent, grafisk udtryk, og det er lykkedes til fulde. En lettere overdreven, karikeret tegneseriestil med klare referencer er blevet benyttet til stor effekt, og de forskellige karakterer er humoristisk gengivet, så man ikke er i tvivl om deres funktion. De seks baner er også fantasifuldt designede, og enkelte af dem er dynamiske med et varierende antal døre, der skiftevis er (u)låste fra omgang til omgang. Hver bane har sit helt eget mål, så det er eksempelvis kun muligt at spille CTF[*] på én bane, mens resten er en blanding af at skulle erobre/holde nogle checkpunkter eller angribe/forsvare sin base.

Til forskel fra min egen favorit i den boldgade er det langt vigtigere at være en holdspiller i Team Fortress 2, hvilket nok skal sikre spillet en lang levetid. Jeg er ked af den manglende mulighed for ren og skær (team) deathmatch uden underliggende mål, men det er jo netop humlen ved spillet, så er nok blot et smagsspørgsmål. Produktionsværdien er bestemt i top - hvilket gælder for hele boksen - og da det klassiske gameplay er bibeholdt, har Valve også her leveret en vinder.

3+2=6

Reelt set er der tale om tre spil og to udvidelser, men det er flintrende ligegyldigt, når man kigger på hvor meget value for money, der er samlet i samme plasticomslag, til ét spils pris. Det er et uforskammet godt tilbud, og man skal føle meget stor ligegyldighed overfor FPS'er[*] for ikke at finde noget at være glad for i The Orange Box.


Der er 33 kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
Klik for større billede
Faktaboks
MedieXbox 360
Udgivelsesdato1. dec 2007
FormatPAL
UdviklerValve Software
UdgiverElectronic Arts
Udlånt afElectronic Arts
Websitehalf-life2.com
Se også:
PC: Half-Life 2
PlayStation 3: Portal 2
Kommentarer 33 - hop til
Spilfeatures
Antal spillere 1-16 
ELSPA rating16+
Onlinespilja
Understøtter:
720p
1080i
1080p
Findes også til:
 PC
 PlayStation 2
 PlayStation 3
Billeder
En smukkere hovedmenu bliver svær at finde.Fysikken er stadig en af Half-Lifes bedste sider.
...Men plottet og universet er bestemt heller ikke ringe....Og med dette billede burde alles nysgerrighed være vakt til live.
Kig ind i den ene portal og ud af den anden.De portaler skal vist lige sættes anderledes, hvis man vil nogen steder.
Overrask robotten fra siden og vælt den, inden den når at skyde dig.En snigskytte lægger an til at nedlægge et stort mål.

Jeg vil opfordre folk til at besøge den officielle hjemmeside, der rummer et stort udvalg af gode billeder fra alle hjørner af den orange boks.
Brugernes karakter
 4 brugere har givet den gennemsnitlige karakter 6.0 
6:(4)
5:(0)
4:(0)
3:(0)
2:(0)
1:(0)







Brugerkommentarer (33)



Gingerbread Man: Eat me!
-- Shrek