SpilPlayStation 3: EyePet: Move EditionThomas Würgler16. dec 2010Tilbage til Hovedsiden

***...

EyePet bliver endelig håndgribelig.

EyePet er ikke en ny titel, men der er nu tilføjet understøttelse af PlayStation Move-controlleren. Men er det en væsentlig tilføjelse eller en ubetydelig gimmick?

Jeg skal blankt indrømme, at mit møde med EyePet: Move Edition har været alt andet end heldigt. De små abelignende kræ er enormt søde, flot animerede og kan charmere tegnebogen fra Onkel Joakim - hvilket også forklarer den enorme mængde DLC[*], der kan købes på PlayStation Network. Desværre er det lidt af en pinsel at interagere med dem, og det kræver sit af din dagligstue.

EyePet Move giver et virtuelt kæledyr, som man kan lave alverdens ting med. Nogle af de mere interessante ting er, at man kan tegne ting på papir, som så kan scannes ind og bliver til 3D-objekter på skærmen. Det virker ret godt, og det er sjovt at se sine tegninger komme til live på den måde. Derudover er der en bunke legetøj og plejemuligheder i bedste Nintendogs-stil.

Op og ned

I de fleste Move-spil skal man have kameraet til at pege frem mod spilleren, men med EyePet: Move Edition skal man pege kameraet ned mod gulvet, for det er her, man skal lege med det virtuelle krapyl. Såfremt man kan sjusse sig frem til en fornuftig placering fra gang til gang, er det rimeligt hurtigt at gøre klar til at spille EyePet Move, men det er dog et mindre irritationsmoment, at man skal til at rode med kameraet, hvis man har spillet andre Move-titler i mellemtiden.

Spillet taler dansk, og det er en vigtig pointe, for det er blandt familiens yngste, man skal finde publikum. Der er ingen tvivl om, at voksne også kan more sig et stykke tid med det lille kæledyr, men når først man har prøvet de forskellige udfordringer, er der ikke meget at komme tilbage efter, medmindre man synes, det er enormt sjovt at lege simple lege ad infinitum - eller at skifte tøj på sin EyePet. Der er ikke de samme muligheder for variation som i førnævnte Nintendogs, så selv om de små EyePets er mindst lige så charmerende som hundehvalpene, så er langtidsholdbarheden en del lavere.

Det største problem med spillet er dog teknologiens begrænsninger. Det gode først: Der hvor Move er med i spillet, virker det ganske godt. Man kan styre virtuelle ting på skærmen ganske præcist, og det virker fortrinligt - også i tusmørke. Man kan styre føntørrere, baseball-handsker, hopperinge og alverdens andre ting rundt, og billederne på skærmen følger rigtigt godt med håndbevægelserne. Det er dog ikke altid klart, hvornår spillet forventer, at man bruger Move-controller, og hvornår det forventer, at man bruger sine hænder. Det krævede lidt eksperimenteren at komme igennem spillets tutorial, som ganske vist var opdateret til at vise Move-controlleren, men på den anden side sagtens kunne forbedres ved at være mere klar i forklaringerne - især hvis det er børn, der skal spille spillet.

Ikke følsomt nok

Det største problem for spillet er dog kameraets lysfølsomhed - eller muligvis software der ikke er helt i top. Selv i dagslys og med loftslampe til hjælp havde EyePet: Move Edition svært ved at læse tegninger med tusch - og selv en iPad med baggrundsbelysning var ikke nok til at spillet kunne se tegningen tydeligt, selv om den var ekstremt tydelig på tv-skærmen. Jeg endte med at tilføje en flytbar lampe med 60W-pære, og så begyndte spillet endeligt at virke acceptabelt.

Kan man sørge for rigelig belysning i tv-stuen, kan EyePet: Move Edition virke ganske fint. Jeg kan ikke påstå, at tilføjelsen af Move-understøttelse har gjort spillet meget bedre, men den virker da ganske fint - og betydeligt bedre end kameraets registrering af håndbevægelser. Det er dog ikke noget, der får nogen solgt på hverken Move eller EyePet i sig selv. Hvis man i forvejen var fan af EyePet, og det var muligt at hente en opdatering, der tilføjede Move-funktionalitet til spillet, ville jeg ikke have svært ved at anbefale det. De, der har investeret i EyePet allerede, bliver imidlertid efterladt med håret i postkassen: Der skal købes et helt nyt spil for at kunne bruge Move. Det er en kamel, der straks er sværere at sluge.

Det skal nævnes, at spillet også understøtter 3D.

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
Klik for større billede
Faktaboks
MediePlayStation 3
Udgivelsesdato15. sep 2010
Produktionsår2010
FormatPAL
UdviklerSCE London Studio
UdgiverSCEI (Sony Computer Entertainment Inc.)
Udlånt afNordisk Film Interactive
Websitewww.eyepet.com/home.[...]
Kommentarer Ingen
Spilfeatures
Antal spillere 1 
ELSPA rating3+
Understøtter:
720p
PlayStation Move
Stereoskopisk 3D
Billeder
En lille punk'n'roll EyePet.En EyePet på vej ud af ægget.
Move-controlleren styrer genstandene i 3D og virker ganske glimrende.Ja, du griner nu, men vent til du bliver kastet ud af mit rumskib...
EyePet gør sig klar til at tegne efter det, du har vist på kameraet. I starten går det ikke altid lige godt.Ja, de ER søde. Grænsende til det tænderskærende.







SKRIV FØRSTE KOMMENTAR

Du skal være logget ind for at kunne sende kommentarer. Gå til login-siden og klar detaljerne dér eller login med Facebook.


Elvis: Thank you. Thank you very much.
-- Bubba Ho-Tep