SpilNintendo 3DS: Resident Evil: RevelationsLars Jørgensen2. feb 2012Tilbage til Hovedsiden

*****.

Resident Evil har været lidt på afveje, men vender nu tilbage til sine rødder på Nintendo 3DS. Og så ligger der også en sær controller i kassen.

Historien er det sædvanlige pjat, som jeg ikke fandt interessant nok til at følge med i. For dem, der aldrig har prøvet kræfter med spil-serien: Nogle onde videnskabsmænd har sluppet en virus løs, der får folk og fæ til at mutere til frygtindgydende, kødædende monstre. Der er dusinvis af gådefulde karakterer og alle har på et eller andet tidspunkt snydt alle de andre. Din rolle er at overleve indtil opgøret med den sidste boss.

Voice actingen er præcis så dårlig, som genren har tradition for. Som et stort plus kan man dog vælge at spille med de originale japanske stemmer og engelske undertekster.

Resident Evil Revelations føles meget som de klassiske versioner af spillet, vi nød for mere end 10 år siden. Guderne og faktaboksen i højre side skal vide, at der har været mange inkarnationer i serien, hvor udviklerne har forsøgt at gå nye veje for at holde publikums interesse. Derfor er det er dejligt at blive mindet om, hvor solidt et gameplay serien lagde ud med, tilbage i 1996. Gådeløsningen er dog bragt lidt i baggrunden, hvilket man kun kan begræde.

Det meste af spillet foregår ombord på et stort skib, og mange af lokationerne her bringer de gyselige minder om den gamle villa tilbage. Der er trange korridorer, skabe, man knapt tør åbne - og sågar hundene er tilbage.

Spillets kampagne har flere sværhedsgrader, og på “casual” kan alle vist være med. Den traditionelle, evige mangel på ammunition og medicin er slet ikke slem her, og en 8-10 timers spil skal der til før rulleteksterne glider over skærmen.

Men her slutter Resident Evil Revelations slet ikke, for efter gennemførsel af de første tre kapitler, kommer Raid Mode, hvor man enten alene eller med en ven (lokalt eller online) kan kæmpe sig igennem mindre sektioner af spillet i en slags score attack. Raid kaster traditionerne ud af vinduet og lader spilleren tilkæmpe sig latterligt kraftige våben i en evig higen efter at få låst op for endnu mere gakket gear. Det er her langtidsholdbarheden i Resident Evil Revelations skal findes.

Men kan et spil på en lillebitte skærm overhovedet være uhyggeligt? Det kan det til dels. 3DS har fantastisk god lyd, og det har udviklerne udnyttet til helt uhørt grad med musik og baggrundseffekter, der i sig selv er ganske hårrejsende. Som alle ved, kommer langt størstedelen af uhyggen i en gyserfilm fra lydsiden, og det gør sig helt klart også gældende for Resident Evil Rvelations. Til tider måtte jeg slå baggrundsmusikken fra for simpelthen at kunne holde til at spille videre.

Billedsiden er heller ikke dulmende for nerverne. Det går fortrinligt de første få minutter i selskab med partneren, indtil de famøse ord ytres: “let’s split up!”. Herefter bliver udforskningen af det gamle, rustne spøgelsesskib fyldt med sultne mutanter til en klaustrofobisk, paranoidt stressende oplevelse, hvor man med angsten malet i ansigtet forsigtigt sniger sig langs væggene og håber lydene fra ventilationskanalen bare er rotter. Men det er det nok ikke.

Med spillet følger Circle Pad Pro, som giver 3DS den stærkt savnede ekstra analoge stick til højre hånd. Ved første øjekast ligner Circle Pad Pro noget fra BR legetøj, og 3DS bliver absolut ikke smukkere af at blive klemt ned i den tykke plasticholder, der udgør Circle Pad Pro. Men når man tager skidtet i hænderne og mærker den perfekt kurvede bagside, er det som at gribe om en vaskeægte controller. 3DS ligger for første gang rigtig godt i hænderne, og de irriterende små skulderknapper er nu ikke længere problematiske at ramme, da de er ført ud i store, velfungerende knapper på bagsiden af Circle Pad Pro.

Da 3DS ikke har nogen forbindelsesport til udvidelser, foregår kommunikationen mellem 3DS og Circle Pad Pro via infrarød, hvilket betyder at der skal et AAA-batteri i sidstnævnte, men det skulle så også være godt for næsten 500 timers spil. Man kunne frygte noget forsinkelse i den infrarøde kommunikation, men det er bestemt ikke tilfældet - alle knaptryk bliver øjeblikkeligt gengivet i spillet. Jeg havde dog problemer med at aktivere Circle Pad Pro nogle gange efter 3DS’en havde været i dvale, men det virkede mere som en bug i spillet end i Circle Pad Pro.

Brugen af Circle Pad Pro i spillet giver en helt ny oplevelse af at spille på en håndholdt maskine. Udviklerne går nu ikke længere på kompromis for at forsøge at replikere en rigtig controller - Circle Pad Pro er en rigtig controller. At strafe rundt om hjørner og sigte, mens man holder en skulderknap inde, er lige så naturligt som på PS3 eller Xbox.

Faktisk er Circle Pad Pro så rar at bruge, at det virker helt kluntet at være tvunget til at bruge touch-skærmen for at bevæge sig rundt i spillets menuer. Det kunne sagtens have ladet sig gøre ved hjælp af knapper, men her skal man altså slippe kontrollen og forsøge at få pølsefingrene til at ramme de små ikoner på skærmen - en ret skærede kontrast til det superstramme design, der præger resten af oplevelsen.

Som det også gør sig gældende i andre nyere titler til 3DS, så virker 3D-grafikken virker faktisk rigtig godt i Resident Evil Rvelations. Der er skruet ned for imponator-effekterne, og hele oplevelsen er en ret subtil effekt, der giver uhyggen endnu mere dybde. Med Circle Pad Pro er man i stand til at holde 3DS’en så tilpas stabilt, at det faktisk er sjældent at man kommer ud af den navnkundige sweet spot.

Spillets grafik er intet mindre end imponerende. 3DS viser flere og flere grafiske muskler efterhånden som spillene drysser ind, og Resident Evil Revelations lader til at være endnu en grafisk milepæl for den lille maskine. Frameraten er silkeblød, og selv i dybet af et gyngende skib med lommelygten flakkende rundt over de kaotiske scenerier og savlende monstre, er der ingen sved på panden. Udover den kolde angstsved, der siler ned over min egen høje pande.

Resident Evil Revelations er et helt enormt flot spil og endnu et bevis på de mange kræfter i den lille 3DS. Circle Pad Pro ser måske nok kluntet ud, men den giver et eminent godt greb om konsollen og tilføjer spillet den længe savnede kontrol fra de store konsoller. Kampagnen er lidt vel kort, men det råder den stærkt underholdende Raid Mode bod på.


Der er fire kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
Klik for større billede







Brugerkommentarer (4)



Derkhan udtaler sig om lejesvende:
"I don't trust them, though. Thrillseekers. They court danger. And they're unscrupulous graverobbers for the most part. Anything for gold and experience."
-- Perdido Street Station af China Miéville