SpilNintendo 3DS: Kid Icarus: UprisingChristian S. Wittus2. apr 2012Tilbage til Hovedsiden

****..

Flyv ikke højer' end vingerne bær'.

Det er blevet tid til en genoplivning af endnu en Nintendo-koryfæ, og denne gang er æren tilkommet Kid Icarus fra 1986. Jeg skal indrømme, at jeg intet kender til det oprindelige spil, der altså har over 25 år på bagen, men det er tilsyneladende blevet lidt af et kulthit med tiden. Jeg kan dog læse mig til, at det i brede træk - og typisk for sin tid - var et 2D-platformspil, hvor man løb, hoppede og fløj rundt i en mytologisk verden fyldt med sære skabninger, som skulle nedkæmpes med fortrinsvis bue og pil. Samtidig havde udviklerne inkluderet lettere RPG-elementer[*], så man undervejs kunne opgradere både sin egen styrke og sit våben.

Nysgerrige Wii-ejere fik mulighed for at opleve spillet på deres Virtual Console for fem år siden, mens de nu ret så voksne fans af den originale udgivelse har ventet længe på et nyt spil i serien. Den efterfølger har Nintendo så besluttet sig for at udgive til 3DS, og selvom de bestemt gør mange ting korrekt, så har jeg også et par væsentlige anker til fornøjelighederne.

I forlængelse af sin forgænger, og med platformen in mente, har Nintendo selvfølgelig påhæftet en tredje dimension på løjerne, og selvom mine unger slår maskinens reelle 3D-effekt fra umiddelbart efter start, så er det svært at fornægte, at Uprising er et umådeligt flot spil. Knivskarpe farver, en høj detaljegrad og - ikke mindst - en virkelig kreativ brug af lys skaber en fantastisk stemning, når man flyver og løber rundt med Pit. Hver bane er halvt on-rails i luften og halvt udforskning til fods, og vekselvirkningen skal bestemt applauderes, da de to sekvenser komplementerer hinanden godt. Hvor den låste flyvetur på hver bane er ekstra flot, men arkaisk i al sit kaotiske skyderi, tilbyder løbeturen mere plads til udfoldelse via den frie navigation, omend i ikke helt så flotte og detaljerede omgivelser.

Så langt så godt, men alligevel sniger der sig en slange ind i Paradis og trækker underholdningsværdien ned. Der har været snakket en del om den, og jeg må desværre konstatere, at kritikken er berettiget: Styringen er ikke optimal. Venstre hånd styrer Pit via joysticket, hvor skulderknappen affyrer det aktuelle våben, mens højre hånd svinger pennen, der så styrer sigtekornet uafhængigt af Pit. Er man venstrehåndet, kan man bruge ABXY-knapperne som en grov approksimering af et D-Pad[*], men man skal som minimum benytte det famøse Circle Pad Pro, hvis man ønsker en "god nok" styring som medlem af de kejtedes brigade. Hvilket jeg er. At man ikke har implementeret korrekt dual-stick-styring som i Revelations er mig en gåde, da der i min optik er få spil, der kunne drage mere nytte af en sådan styring end netop Uprising!

Mine drenge er begge højrehåndede, og selvom de godt kan sidde 3DS'en i den ene hånd og pennen i den anden, så bliver hele affæren en smule tung efter 15-20 minutters spil, og så taber de interessen. Muligvis for at modvirke denne effekt hos målgruppen har Nintendo i deres visdom har valgt at konstruere og vedlægge endnu et stykke plastic, der om muligt er endnu mere kluntet at se på end Circle Pad Pro. Det er en stand uden nogen andre features end en lille hylde, hvorpå man kan sætte sin håndholdte 3DS for ikke at få ondt i hånden. Vi lader lige den sætning stå et øjeblik.

Det er synd, at en så væsentlig del af fornøjelsen er beskadiget, for bag den pæne facade med det velkendte gameplay, gemmer der sig nemlig både en ganske kreativ RPG-del omhandlende konstruktion af nye våben, indsamling af 3D-figurer til et omfattende galleri samt både ad hoc og online-multiplayer, hvilket jeg dog ikke har rodet synderligt med, da jeg simpelthen fandt duellerne for kaotiske.

Er man højrehåndet, indehaver af den klassiske thumb stylus og/eller bare umådeligt glad for on rails-shooters[*], så er Kid Icarus: Uprising et anbefalingsværdigt køb, da det bestemt har sine lyspunkter og er en god eksponent for maskinens kraft og 3D-kapabilitet. Personligt havde jeg nok snarere set spillet udkomme på Wii eller som minimum med en bedre styring, og selvom ABXY kan konfigureres til at styre sigtekornet, så er det slet ikke præcist nok i de hektiske luftopgør. Som det er nu, finder jeg blot spillet fornøjeligt, og det samme gør mine drenge, der kun spiller det som en adspredelse. Altså endnu et kulthit til fansene, hvis nogen vil have min ærlige mening.


Der er 8 kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
Klik for større billede
Faktaboks
MedieNintendo 3DS
Udgivelsesdato23. mar 2012
FormatCART EU
UdviklerProject Sora
UdgiverNintendo
Udlånt afNintendo
Kommentarer 8 - hop til
Spilfeatures
Antal spillere 1-6 
ELSPA rating12+
Onlinespilja
Understøtter:
StreetPass
Billeder
On-rails på skinner.Sightseeing i endnu et tempel.
Så flot, at det faktisk burde nydes på en stor skærm.Lyseffekterne er i særklasse.
Pas på ryggen.Ofte sker der faktisk endnu mere på skærmen.
Kombinationsmulighederne for at skabe nye våben er enorme. Men forskellen i funktionalitet er desværre ikke stor.Køb eller vind ædelstene, der kan ombyttes til våben eller hjerter.







Brugerkommentarer (8)



Gingerbread Man: Eat me!
-- Shrek