SpilPlayStation Vita: Sound ShapesThomas Würgler21. aug 2012Tilbage til Hovedsiden

*****.

Lav musik og lav dit eget platformspil - samtidig. Vita- og PS3-ejere inviteres til en musikalsk buffet, der er blandt de bedste titler på Sonys maskiner.

Sound Shapes er en spøjs størrelse. Umiddelbart ligner det et stereotypisk indiespil med kraftigt stiliseret grafik og næsten lidt for hip musik, men giver man det en chance, er det dybere og mere tilfredsstillende end gennemsnittet. Det trækker bestemt ikke ned, at man får spillet til Vita, hvis man køber det til PlayStation 3 og omvendt.

Greatest hits

Helt basalt set er Sound Shapes et platformsspil, hvor man skal nå fra punkt A til punkt B og undervejs samle så mange noder op, som man kan. Når man samler noder op, bliver de tilføjet soundtracket på de næste tre skærmfulde af banen. Mekanikken er så simpel, at man kan styre spillet med to knapper. Man styrer en lille klump rundt, og den ene knap er til at hoppe med, mens den anden knap får klumpen til at lave sig til en hård bold. Når man er en bold, kan man trille lidt hurtigere. Man kan kravle på ikke-glatte overflader, når man er i normal tilstand. Røde genstande slår klumpen ihjel. Det er reglerne. Alt på banen, der ikke bare er baggrund, er en del af musikken. Fjender bevæger sig og angriber derfor i takt med musikken, og hører man godt efter, kan man bruge det til sin fordel.

Spillet er delt op i fem album (samt en tutorial), hvor både stil og musik er forskellig fra de andre. Et album er således designet af folkene bag det fænomonale Superbrothers: Sword & Sworcery EP (PC/iOS). Et andet er baseret på musik af 90'er-koryfæet Beck. Deadmau5 og Pixeljam står bag et andet. Hver især tager de enkelte baner mellem fem og ti minutter at gennemføre, hvilket er ganske passende længde. Jeg kunne dog godt have tænkt mig lidt flere baner med til spillet, men jeg tvivler ikke på, at der kommer pakker til download på PlayStation Store - udover de mange, gratis baner, som spillere over hele verden har lavet i den medfølgende level editor. Den er utroligt let at bruge.

...og så skal du dø

Når man først har gennemført de medfølgende baner, åbner man op for death mode. En række baner med vanvittigt stram tidsbegrænsning og rigelige muligheder for at dø. De er så vanskelige, at udviklerne giver et trophy per gennemført bane. Jeg har endnu ikke haft tålmodigheden til at opnå mit første trophy af slagsen. Til gengæld får man også åbnet for en slags trommeskole. Hele skærmen bliver delt op i en række lige store felter, som man kender det fra mange musikprogrammer, og så skal man prøve at genskabe nogle rytmesekvenser ud fra, hvad man hører. Det var så skægt, at jeg blæste igennem alle udfordringer i én gennemspilning.

I løbet af den periode, jeg har testet spillet, har der været nogle udfordringer med servere, der har været nede, og baner, der ikke kunne hentes på tværs af platforme. Jeg går dog på det kraftigste ud fra, at det snarest bliver bragt i orden. Cloud sync-funktionaliteten, der lader spillere gemme fremskridt i spillet på tværs af PS Vita og PlayStation 3, har til gengæld i det store hele virket problemfrit. Det ville være rart med automatisk synkronisering, men man skal huske at gå ind i indstillinger og vælge "cloud sync", når man er færdig med at spille på den ene platform og gerne vil skifte til den anden.

Spillet koster lige knap 100 kroner med en smule rabat for PS+-abonnenter, og medregner man potentialet for gratis baner, er det bestemt ikke en dårlig pris. Jeg kan dog ikke undgå at ærgre mig lidt over, at der ikke er mere originalt indhold med. Giver man spillet en ordentlig skalle, kan man gennemføre det i løbet af en halv dags tid. Vil man slå death mode-banerne, kan man roligt lægge næsten lige så lang tid til. Man får bestemt mange timer for pengene, men omvendt er vi nærmest blevet forvænt med at forvente mere af vores digitale downloads - ikke mindst takket være Apples forretningsmodel, men også konkurrerende konsoltitler tilbyder flere timers solid underholdning for færre penge. Uanset hvad bør du købe Sound Shapes, hvis du ejer en Vita eller en PlayStation 3. Hvis ikke nu, så når det kommer på tilbud. Har man begge maskiner, får man som tidligere nævnt ekstra valuta for pengene, og så er der dårligt nogen undskyldning for at vente.


Der er fire kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
bedler/auto/1345317541sounds-shapes-game-608x334.jpg
Faktaboks
MediePlayStation Vita
Produktionsår2012
FormatPSN EU
UdviklerQueasy Games
UdgiverSCEE (Sony Computer Entertainment Europe)
Udlånt afNordisk Film Interactive
Kommentarer 4 - hop til
Spilfeatures
Antal spillere 1 
Onlinespilja
Findes også til:
 PlayStation 3
Billeder
Så retro-hipt, at det næsten gør ondt.Min favoritdel af spillet. Animationen er skæg, og der er masser af interaktive elementer på alle skærme.
De tre cirkler i toppen er noder. Denne bane minder næsten om japansk trætryk.Som man kan se, er vand ikke farligt, siden det ikke er rødt. De flyvende monstre derimod...
Nu med flyvemaskine!Man får mange nostalgiske indtryk i løbet af Sound Shapes.
Hop roligt på en invader. Det er resten, du skal være nervøs for.Af og til skal man prøve en skærm et par gange, før man får fornemmelsen for den.
Sound Shapes kan være yderst farverigt.Man føler sig altid lidt udsat, når der bliver skudt på tværs af den bane, man skal hoppe igennem.
Disse baner er barske løjer. Ikke mindst takket være de målsøgende missiler....og eksplosionerne.
Vokal på sangene kan også optræde i spillet - og selvfølgelig hoppes på.Turn? Det lyder ikke helt trygt.
Disco inferno!Det er lige før, det gør ondt i øjnene.
Selv om nye fjender og transportmidler bliver introduceret, er den basale mekanik stadig den samme.Skybanerne er rigtigt hyggelige - og en velkommen forandring på det tidspunkt i spillet.
Det gælder altid om at nå frem til en pladespiller.Deadmau5 har en vis indflydelse på banen.
Ligner det en arcadeklassiker?Der er nogle syge indslag af og til.
De andres mening
CSW  
****..
 Glimrende lille, rytmebaseret platformspil.







Brugerkommentarer (4)



Elvis: Thank you. Thank you very much.
-- Bubba Ho-Tep