LitteraturJohn Kenn Mortensen: Flere Post-it MonstreAnders Petersen23. okt 2012Tilbage til Hovedsiden

*****.

En klo på dit loft, en arm i en brønd, en ånd bag din hæk og heks fra din drøm. Fæl og grum, stirrende og stum, en stank af ådsel og dryppende mund. Har du kigget i skabet? I skunken? Bag skuret? I kælderen, under vasken og fadeburet? De lurer fra skoven og havets bund.

Et vinterkoldt pust på en sensommerdag, en flakkende skygge på naboens tag. En puslen ved bækken, et øje i sprækken i rækken af brædder i baghavens hegn. Fornemmer du raslen, rumlen og skurren? Hører du hvislen, hvæsen og knurren? De håber du mærker hvert eneste tegn.

Få kunne have forudset at sidste års lille bog med hårrejsende fritidskruseduller skulle gå hen og blive en decideret karrierekanon for den 34-årige børnetv-instruktør og animator. I mellemtiden har John Kenn Mortensen dog ikke bare instrueret monsterdrevne musikvideoer, lavet udstillinger og vundet en Ping-pris herhjemme; han er også blevet taget vel imod i England, hvor bogen nu udgives på et imprint af det idag temmelig store Random House-forlag, der i fordums tid også tog åndeligt beslægtede Edward Gorey til sig. Senest er Mortensen blevet hyret af Dreamworks, hvor han nu arbejder som concept artist på et endnu tilsløret filmprojekt. Ikke helt skidt gjort af en mand med en fritidssyssel, der næsten endte sit liv som en fejlslagen tegneserie (fritidssyslen, ikke manden).

- Men selv om John er blevet (endnu mere) travl, har han dog heldigvis ikke haft for travlt til at kompilere endnu en kælderfuld monstre, som Aben Maler igen står for udgivelsen af. Trods et vakst lille forord af China Miéville (som vist kræver sin egen post-it på min monitor, så jeg måske en dag kan få taget mig sammen til at læse noget af ham) kræver rædslerne ingen nærmere introduktion. Ejer man forgængeren, eller er man en af de faste besøgende på mandens blog er hans højoktan mareridtsbenzin ikke til at tage fejl af: De pupilløse øjne, de længnæsede, barberbladstandede, svævende og børnefortærende gespenster, de hornede, mosbeklædte kæmper i granerne og de dybhavsdvælende Lovecraft-rædsler. De er der allesammen. Bogen er skåret efter nøjagtig samme læst som forgængeren, så kunne man lide dén, er der ca. 75 stirrende, behårede og gruopvækkende nye grunde til at have denne på hylden.

Er det første gang man stifter bekendtskab med post-it-monstrene, kan man uden problemer betragte titlen som sin egen varedeklaration: Det er monstre på post-its. Johns monstre lever i et univers, som er en mærkværdig kompot af gammelt og tidløst, hvor viktorianske huse og børn i søndagstøj deler scener med 60'erbungalows og folkevognsrugbrød - det hele fremstillet 100% homogent som små kobberstik, blot med kuglepen på det velkendte, gule kontorløv.

Når først man er kommet sig over detaljegraden i stregen (der vitterligt opfylder enhver tænkelig anvendelse af ordet "pertentlig"), bemærker man den tilbagevendende konstellation i alle tegningerne: Monstre er aldrig alene. Monstre eksisterer kun når der er nogen til at frygte dem, og derfor er de stort set altid i selskab med børn, der samtidig er med til at etablere størrelsesforhold. Og mens monstrene tårner og hvælver sig over dem bag vinduer, hustage, skrænter og skovsøer, kan man som læser sidde og blive let ubehagelig til mode over at de fleste af børnene ikke ænser noget, eller værre - bare lader til at affinde sig med situationen.

Tegningerne er forfriskende fri for forudgående historie, forklaring eller udfald, men det jeg måske elsker allermest ved dem er hvordan de skyr enhver form for dynamik og udpenslet drama. Det er bare små, sælsomme øjebliksbilleder af hverdagssituationer med en vidunderlig sans for underspil. Børnenes ansigter udviser sjældent mere end total apati og strækker sig maksimalt til mild fortvivlelse over deres forestående skæbne. Der er noget næsten Tove Jansson'sk over det.

Et eller andet sted kunne man sagtens ønske sig nogle bevingede ord om de enkelte kreationer fra Mortensen selv. På den anden side ville det sikkert til en vis grad afmystificere resultatet, og da jeg bestemt ikke er fremmed for det - ofte - totale fravær af relateret tankeproces under den slags omsiggribende pausetegninger, er det nok meget godt at de bare får lov at tale for sig selv.

Men jeg fornemmer at jeg gentager mig selv, og endegyldigt føles det lidt fattigt at sidde og vride ord ud af en billedbog, der hverken egner sig til dybere analyse eller logisk forklaring, men bare skal have lov at drøne lige ned i det limbiske system og give brændstof til vågne nætter.

Bogen koster ca. 130 kroner og kan erhverves hos enhver velassorteret mareridtsekvipering.


Der er to kommentarer til artiklen

Send til ven Del på Facebook Del på Twitter    Læs og skriv kommentarer til denne artikel Anbefal artikel til andre læsere


 
bedler/auto/1350937262flerepostitmonstre-cover.jpg
Faktaboks
MedieBog
Udgivelsesdato2012-10-19
Produktionsår2012
FormatHardback
Længde80 sider
ForfatterJohn Kenn Mortensen
UdgiverAben maler
ISBN978-87-92246-56-1
Udlånt afAben maler
Se også:
John Kenn Mortensen: Post-it-monstre
Kommentarer 2 - hop til
Billeder







Brugerkommentarer (2)



Ferris Bueller: Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in awhile, you could miss it.
-- Ferris Bueller's Day Off