PlayStation 4 Remote Play

3 out of 6 stars

I starten af april kom version 3.50 af systemsoftwaren til PlayStation 4, og med den blev Remote Play introduceret. Som navnet antyder, giver den mulighed for at streame spil til pc og mac. Samme koncept som vi kender det fra Steam.

Selve installationen var let og hurtigt overstået.

  1. Download Remote Play
  2. Installer programmet
  3. Start programmet og tilslut DS4 controller
  4. Log på med PSN konto
  5. Vent på at Remote Play finder konsollen
  6. Spil

Hvis konsollen er i suspended mode, så vækker Remote Play den automatisk.

Jeg har to maskiner på kontoret. En workstation og en lille mikropc, der fungerer som htpc. Jeg startede med den lille mikro, som er en Gigabyte Brix med en Intel Core i5-3337U @ 1,8 GHz. Det er en fin, lille maskine, der uden problemer streamer og dekoder bluray video i 1080p. Den er dog ikke kraftig nok til Remote Play. Der er tydelige tegn på kompression, frame raten er under 30 fps, og der er et halvt sekunds input lag. Med andre ord: ubrugeligt.

Så gik det bedre på min workstation med en desktop processor, Intel Core i7-3770 @ 3,4 GHz. Der er stadig tegn på kompression, men det er slet ikke så udtalt, frame raten er fin, men der er stadig ca. 1-200 ms input lag – subjektivt vurderet, for jeg har ikke udstyr til at måle det præcist. Det er spilbart i en snæver vending, men det er tydeligt ringere end at spille direkte på konsollen. Egentlig lidt samme oplevelse, som da jeg prøvede at streame Steam.

Den store pc har et diskret AMD Radeon HD 7000 series grafikkort i modsætning til mikroens integrerede Intel HD Graphics 4000, men jeg tror ikke det gør nogen forskel. CPU’en er den afgørende faktor, og Sony anbefaler at man mindst har en Intel Core i5-560M. Den har imidlertid en 20% ringere passmark score end min mikro, så med den specifikation bør man holde sig til turbaserede rollespil (kigger på ljorg), eller andre genrer der ikke kræver hurtig øje-hånd koordination. Til sammenligning er min Core i7 næsten tre gange hurtigere. Både PlayStation og pc’ere er på gigabit ethernet, så både latency og båndbredde burde være i orden.

Hvis pc’en er kraftig nok, er Remote Play et nogenlunde brugbart alternativ, hvis man er forment adgang til selve konsollen. Jeg forstår dog ikke, hvorfor klientens CPU betyder så meget for oplevelsen, idet den i min optik jo ikke skal andet end at dekode og vise en videostream. Hvorfor er der så stor forskel på at streame en HD film og et spil? Der er givet vist en kompleksitet under motorhjelmen, som jeg ikke har forstand på, og fred også være med det. Det efterlader mig dog med en lidt tom fornemmelse i maven. Close, but no cigar.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.