Dead Rising 4

4 Stars

Det første Dead Rising var på flere måder et anderledes spil. Det gjorde sig bemærket ved at have rigtig mange fjender på skærmen ad gangen, hvilket ikke var normalen i begyndelsen af Xbox 360-konsollens livscyklus. Det kostede også på frame raten, og mildt sagt svingende performance har desværre været et gennemgående træk for serien frem til nu. Det mest skelsættende ved spillet var dog dets måde at håndtere tid på. Spillet foregik over en periode på tre dage, og uret tikkede ubønhørligt ned, uanset hvad man gjorde.

Når de 72 timer var gået, så var spillet slut. I princippet kunne man gennemføre ved at gemme sig i et kosteskab og vente, omend underholdningsværdien i den metode var ret begrænset. Missionerne skulle gennemføres inden for et afgrænset tidsvindue, og man havde kun ét skud i bøssen. Hvis man fejlede, så var det bare ærgerligt. Uret fortsatte med at tikke ned, indtil indkøbscenteret eksploderede, fordi man ikke havde desarmeret alle bomberne. At få lov til at se Frank som helten i skysovs krævede en iterativ fremgangsmåde, hvor man som i en slags spilbar version af Groundhog Day skulle gennemleve de tre dage, indtil man via trial and error og progression af evner og våben opfyldte alle spillets kriterier.

Det koncept skilte naturligt nok vandene hos både brugere og anmeldere. Nogle syntes, det var den fedeste opfindelse siden skiveskåret rugbrød, og at stressfaktoren ved det tikkende urs konstante nedtælling blot var et positivt element i et zombiespil, hvorimod andre blev skræmt bort af det utilgivende gameplay og den begrænsede mulighed for at gemme. Toeren fortsatte i samme stil, hvorefter serien med Dead Rising 3 tog en drejning mod at blive mere tilgængeligt.

Der var stadig en tidsbegrænsning, men på de lavere sværhedsgrader havde den ingen praktisk betydning. Der var også kommet checkpoints og muligheden for at gemme frit, hvilket gjorde spillet attraktivt for casual gamers som mig selv. Mange af de oprindelige fans surmulede dog en del og skældte ud, fordi spillet efter deres mening var degenereret til en kønsløs, generisk brawler, og at alt det unikke, der gjorde Dead Rising til noget specielt, var skyllet ud med badevandet.

Dead Rising 4 1

Dead Rising 4 er historiemæssigt en fortsættelse af etteren, hvor vi følger Frank Wests tur tilbage til Willamette, 16 år efter hændelserne i det første spil. Gameplayet er derimod en naturlig forlængelse af treeren, hvor det kontroversielle tidselement endeligt er blevet lagt i skuffen. Spillet er også blevet markant lettere, og med kun én sværhedsgrad at vælge mellem, vil der givetvist være folk, der mangler udfordring indtil den sidste tredjedel, hvor spillet tager fløjlshandskerne af. 

I mange spil er man tvunget til at grinde for at komme videre i historien, men sådan er Dead Rising 4 ikke, og det skal det have ros for. Hvis man ønsker det, kan man spille historie-missionerne en efter en i en sekventiel rækkefølge, men det er ikke noget, jeg som sådan vil anbefale. Spilverdenen er en stor sandkasse, og en stor del af underholdningen består i at rende rundt og tvære de levende døde ud med totalt overdrevne våben, iført gakkede kostumer og med høj cigarføring.

Det er næppe nogen større overraskelse, at våbnene er både skøre og opfindsomme, og det er heldigvis blevet endnu lettere at lave combos fordi mange blueprints ikke er begrænset til et specifikt våben men til en klasse af våben, og fordi det kan gøres direkte in-game med et simpelt tryk på en knap. Man bliver belønnet med en jævn strøm af skillpoints, og med et stort og vidt forgrenet opgraderings-træ, så har man følelsen af en kontinuerlig fremdrift, hvor ens kapacitet for bogstaveligt talt at sætte omgivelserne i brand stille og roligt vokser.

Langt størsteparten af fjenderne består af de sløve dead heads, som er relativt ufarlige, så længe man ikke bliver fanget på det forkerte ben, omringet og uden et potent våben i rygsækken. Der findes dog en anden klasse af zombier, som er hurtigere, intelligente og jager i flok, og som sammen med de skydegale menneskelige fjender har en ubehagelig evne til at tvinge Franks livsmåler i knæ hurtigere, end man kan sige apokalypse.

Som noget nyt kan man finde en exosuit, som giver Frank superkræfter i et par minutter. Med den ekviperet kan man skære gennem en hær af zombier som en varm kniv gennem smør med de bare næver. Der er en helt klasse af særligt hårdtslående våben, der er forbeholdt øjeblikkene, hvor man er suited up. Alternativt er der ofte et vejskilt i nærheden, man kan rykke op af asfalten og tæske de udøde med, mens man lytter til spillets soundtrack af jazzet julemusik. 

Dead Rising 4 4

Der er noget inerti over Franks bevægelser, hvilket vil være velkendt for folk, der har spillet de tidligere Dead Rising-spil. Det koster på præcisionen og gør det at samle objekter op til en akavet stop and go-dans. Til gengæld får trægheden animationerne til at se realistiske ud, og man mærker tydeligt tyngden, når man svinger en forhammer i cirkler om sin egen akse. Der er desværre en tydelig input latency, som observeres alle steder i spillet (også i menuerne), hvilket gør det temmeligt svært at sigte med skydevåbnene, selv med auto-aim slået til. 

Som allerede nævnt har Dead Rising som serie ikke imponeret på den teknologiske front. Det har hakket og spruttet og haft svært ved at holde en stabil frame rate i nærheden af 30 fps. Dead Rising 3 var en af launch-titlerne på Xbox One, og det havde store problemer på trods af, at det kun blev renderet i 720p. Kodedrengene fra Capcom har dog sparket til dækkene og tunet grafikmotoren, så den ikke blot kører i højere opløsning (900p) men også håndterer flere end tusind zombier på skærmen, masser af eksplosioner, partikeleffekter og alphablending med en overvejende stabil frame rate.

Dead Rising 4 er en tidsbegrænset eksklusiv på Xbox One og pc, men det er ikke en Play Anywhere-titel, hvilket jeg finder meget ærgerligt. Ydermere kunne det slet ikke købes på pc i de første uger, og efterfølgende har jeg oplevet, at det kortvarigt dukkede op for derefter at blive utilgængelig eller udskudt igen. Her i skrivende stund i starten af januar kan man af uvisse årsager kun købe deluxe-udgaven inklusiv sæsonpas. Det har været et uskønt forløb, og det styrker ikke troen på Microsoft Store som distributionsplatform. Man skulle ellers tro at tid var en væsentlig faktor, når spillet kun er en tidsbegrænset eksklusiv for Xbox One og Windows 10. Spillet forventes at udkomme på Steam i starten af marts, og på PlayStation 4 om et lille års tid.

Dead Rising 4 2

Dead Rising 4 er i denne fjerde udgave blevet helt mainstream. Spillet appellerer til en større målgruppe, men de samme designbeslutninger, som er årsag til dette, er samtidig med til at fremmedgøre spillet for hardcore-tilhængerne af de første to spil. Spillet omvender således ikke folk, der syntes, at Dead Rising 3 var et skridt i den forkerte retning, og det skal man overveje, inden man køber det.

Sæsonpasset indeholder elementer, som flere kritikere argumenterer for burde have været med i det fulde spil. Bl.a. indeholder det en forlængelse af historien og en genintroducering af den nedtællende timer. Capcom skal have ros for at offentliggøre, hvilke DLC’er man kan forvente at få i sæsonpasset, men jeg istemmer hylekoret, der mener, det er en glidebane, at udviklerne på den luskede måde øger spillenes pris. Derudover synes jeg også, de burde have givet folk mulighed for at ændre på sværhedsgraden, men i det mindste har de annonceret på Twitter, at det er på vej uden at komme nærmere ind på hvornår. 

Dead Rising 4 er et glimrende spil, og det er teknologisk et stort skridt i den rigtige retning. Den halvsløje styring og input lag koster en stjerne, og hvis man har begge muligheder, vil jeg anbefale folk at spille det på pc. Naturligvis under forudsætning af, at spillet kører ordentligt og ikke mindst har en højere refresh rate. Jeg har ikke prøvet det, så jeg kan ikke sige noget konkret, men pc-titler er lidt hit and miss, og det er ikke usandsynligt, at den manglende tilgængelighed i Microsoft Store skyldes tekniske problemer. Så lav lidt research først, eller vent på at det udkommer på Steam, hvor du kan få pengene tilbage, hvis du ikke er tilfreds.

Lars Kim Lund

Lars skriver mest en blanding af skæve historier og spilanmeldelser til pc, XboxOne og PlayStation 4. I en fjern fortid læste Lars til kemiingeniør, men nu arbejder han som intern it-smølf ved en større dansk kommune.

Leave a Reply

1 Kommentar til "Dead Rising 4"

Fortæl mig om
avatar
Sorter efter:   nyeste | ældste | populære
Christian Wittus
Redaktør

Dead Rising 1-3 kan fås i en samlet pakke på PSN til 279 kroner (242 kroner, hvis man har PSPlus) fra i dag og indtil 21/1.

https://store.playstation.com/#!/en-dk/games/dead-rising-triple-bundle-pack/cid=EP0102-CUSA04671_00-DRTRIPLEBUND0000

wpDiscuz