Glog-indlægGlog: Indkøb af nye høretelefonerJens Mogensen2011-02-14 Tilbage til forsiden


Inspireret af denne tråd blev min lyst efter at få nogle ordentlige høretelefoner til filmbrug sent om aftenen vakt. Et par dages research senere var konklusionen at dem jeg skulle kigge på var Beyerdynamic DT880 og Ultrasone 750 Pro. Høretelefoner i den klasse bør dog ikke købes uden at man har lyttet og sammenlignet først, så en god demo var nærmest obligatorisk.

Som sagt så gjort, så jeg rendte ned i Aage ved fyraften i dag og placerede straks mit korpus foran rækken af demohøretelefoner. Der var både en Beyerdynamic DT770 og en 990 til rådighed. Begge lød absolut dejligt og en klar forbedring over mine gamle Sennheiser HD437. Langt flere detaljer, mere fylde og mere bas. Efter at have leget lidt med dem og sammenlignet frem og tilbage (990'erne var en anelse bedre på bassiden) var det tid til at høre ad ved kassen, om de havde DT880'erne hjemme.

De var godt nok ikke sikre, og der blev rumsteret godt i baglokalet indtil manden kom ud med et eksemplar. Det var en interessant oplevelse at gå fra DT990 til DT880 (som på trods af navnet er et trin op ad rangstien). Der var lidt mere detaljer i lyden, instrumenter virkede en smule mere distinkte. Den største forskel var dog igen på bassen, som var lidt kraftigere, mere rummelig og dejligt blød uden at være skarp. Det tog meget lidt lytning, før det var klart, at det var den bedste hidtil med små forbedringer på alle områder.

Men så fik jeg hevet Ultrasone 750 Pro ud af ekspedientens hænder... og der var dælme ingen tvivl om, at det ikke bare var et andet mærke, men så sandelig også en hel anden tilgang til lyd. Førstehåndsindtrykket var dog en grad af chok, da 750 Pro med sine kun 40 ohm krævede væsentligt mindre at drive end DT880s 250 ohm (som er tæt ved ubrugelige med en iPods output). Det blev hurtigt til en rutinemæssig skruen ned for kilden, hver gang jeg skiftede til 750'erne og den forstærker, som forretningen kørte demohøretelefonerne igennem var et must for at lave en ordentlig sammenligning.

Tilbage til lyden.

Først det positive: På bas-området griner Ultrasone 750 Pro så hånligt af alle andre høretelefoner, jeg har hørt før, at de må gå grædende hjem. Bassen er dyb, der er meget af den (men ikke unaturligt meget), og det er en blød form for bas, der aldrig er for skarp. Beats, trommer og percussion er også en udelt fornøjelse med en blanding af rummelighed og detaljegrad, som gør, at numre jeg har kendt i mange år pludselig får nyt liv. Hvad, jeg er gået glip af de sidste mange år ved ikke at have en subwoofer, står nu meget klart. Det folk beskriver som en høretelefons soundstage er sublimt. Man får virkelig en fornemmelse af at være omgivet af musik. I forhold til DT880'erne er der en fornemmelse af et bredere lydbillede, hvilket er en fornøjelse, og jeg er spændt på at høre, hvordan det vil arte sig i deres primære brug for mig - film.

Så det negative: Til at starte med var alt fryd og gammen, og der var ikke den mindste tvivl om, at dette var høretelefonen, jeg skulle have med hjem. Så kom Robbie Williams/Pet Shop Boys kollaboratonen "She's Madonna" på forretningens demoanlæg. Jeg fik et mindre chok, da jeg skiftede frem og tilbage mellem DT880'erne og 750 Pro'erne for på sidstnævnte lød vokalen helt forkert. Alt for meget diskant, ikke nok varme og helt igennem frygteligt. Det var så førstehåndsintrykket. Efter at have givet det lidt mere tid, kunne jeg godt høre, at så slemt var det heller ikke - kontrasten var bare så gigantisk i forhold til hvad jeg sammenlignede med, og hvordan sangen havde lydt på anlægget derhjemme. Det er vigtigt at bemærke her, at det KUN var vokalen, som chokerede mig. Alt andet var blændende godt. Nærmest som at blive gennemsnavet af en liderlig Kirsten Dunst, mens hun stønner med Hulk Hogans stemme. Man ved ikke om man skal high-five sig selv eller gå i kloster.

Men nu var jeg på sporet af en svaghed ved 750 Pro'erne, og den skulle der bores dybere i. Symfonisk metal fra Nightwish blev smidt på, og her havde jeg ingen problemer med vokalen - kvindelige stemmer led med andre ord ikke af det, hvilket jeg også konstaterede med de forrygende Birthday Massacre. På med noget Michael Jackson, Pet Shop Boys, Depeche Mode og Tears For Fears - heller ikke her oplevede jeg den samme skærende kontrast. Jeg bemærkede dog, at instrumenter såsom elguitarer ikke var nær så varme som på DT880'erne eller hvad jeg normalt var vant til. Til gengæld lød de langt mere detaljerede. Det virkede dog som om, at ved visse typer musik ville 750 Pro'erne virke ret skingre.

Stabilt forhold eller farlig flirt?

Så her var dilemmaet. Beyerdynamic DT880 eller Ultrasone 750 Pro? Beyerne ville klart være det sikre valg - jeg var ikke stødt på noget som ikke lød godt på dem. Ultrasone var noget mere risikabel. Visse typer musik var i fare for at lyde mere fladt end på Beyerne, til gengæld ville stort set alt andet få et kæmpe boost i dynamik, fylde og rummelighed. Jeg var efterhånden RET hooked på de positive kvaliteter ved Ultrasone, så min hjerne begyndte at komme med argumenter, bortforklaringer og halvbagte teorier baseret på rent gætteværk. Hvor meget af diskanten skyldtes, at lyden kom fra en iPod? Min dejlige Marantz SR6004 derhjemme, som høretelefonerne skulle parres med er ret varme i lyden. Mon ikke det ville kompensere for den lejlighedsvise kraftige diskant? Måske er Robbie Williams en ekstraterrestiel mutant, hvis stemme bare ikke virker med lige de her høretelefoner?

Så jeg forklarede mit dilemma for den rare mand ved kassen i Aage, og vi aftalte, at jeg sagtens kunne få byttet Ultrasone 750 Pro'erne til et par DT880 indenfor 14 dage, hvis det vidste sig, at de ikke lød så godt derhjemme, som jeg satsede på at de ville komme til. Dejlig forretning.

I skrivende stund sidder jeg ved min computer og har arbejdet mig igennem adskillige Michael Jackson-numre (nærmest perfekt demomateriale til 750 Pro'erne) deriblandt Beat It, Streetwalker og Dirty Diana. De lækre beats kommer virkelig til deres ret og vokalen er lige i skabet. Jeg er faktisk indtil videre ikke stødt på nogen negative oplevelser med de mange numre fra forskellige kunstnere, som jeg har hørt herhjemme de sidste to timer. Det ser ud til at min receivers varme har farvet musikken i en positiv retning. I visse numre bemærker jeg, at elguitarer måske godt kunne være en anelse rundere i deres lyd med mere varme, men de er langt fra så skarpe og diskantrige, som da jeg demoede med iPod'en i forretningen. Før var de tvivlsomme. Nu er de et godt stykke over acceptabelt. Det, kombineret med alle de positive ting, jeg har bemærket ved høretelefonerne, gør, at det skulle overraske mig meget, om jeg fortryder mit køb.

Jeg har altid opfattet mig selv som en ikke-bas person, men nu er jeg godt nok ikke sikker længere, for god bas er dælme en fornøjelse, man kan blive afhængig af. Næste trin bliver et længere kabel end det tre meter lange kabel, der følger med, så jeg kan prøve at nyde en hel film fra sofaen. Prøvehøring af udvalgte scener kan jeg nok ikke holde mig fra i løbet af aftenen (Master And Commander og Fifth Element er oplagte kandidater på Blu-ray), hvilket jeg nok skal skrive mere om i kommentarerne, når jeg har fået chancen for at lytte til dem.

Kommenteret 18 gange


Andre glogs af Jens Mogensen




Number Two: Dr. Evil, wouldn't it be easier to use your knowledge of the future to play the stock market? We could literally make trillions!
Dr. Evil: Why make trillions when we could make... billions?
-- Austin Powers: The Spy who Shagged Me