Kommentarer til <i>Fredag aften i zone 1</i>Kommentarer til Fredag aften i zone 1 Tilbage til Hovedsiden

Gå tilbage til billedet Fredag aften i zone 1


KOMMENTARER (37)

n/a12Næste side
1:   odin Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Anders Petersen Min bare røv.   3. dec 2010 23:52
Cue i mandags, hvor højttalerne hvert femte minut messede, at der var tyve-minuttersdrift på alle togene, mens folk på C- og H-linjerne blev mere og mere arrige over at have stået i kulden og gloet i en time uden nærmere forklaring. Efter 70 minutter dukkede det første tog så op. Med cirka 80 mennesker i hver vogn og 20 i hver mellemgang. Halvdelen af de ventende måtte efterlades på perronen. Ingen forklaring. Ingen undskyldning. Festen gentog sig igen på hjemturen og jeg kunne clocke 5 timer i den offentlige transport den dag.

Dagen efter droppede jeg at tage på arbejde. Da jeg forsøgte mig igen onsdag havde intet ændret sig og da jeg kiggede på TV-skærmene inde toget havde de sågar den frækhed at melde, at alle tog kørte til tiden. På hjemmesiden stod der også at alle tog kørte til tiden og i parantes bemærket, at de fulgte en særlig køreplan. Prøllihør, spader: Hvis togene kører efter en ekstraordinær nødplan som I lige har fundet på, så kører lortet jo ikke til tiden, vel? Så lad være med at pisse jeres kunder i fjæset og fortæl dem at det regner. Jeg bliver sgu' så gal over, at de uden at fortrække en mine hvert eneste år kan præsentere en opgørelse, der melder planmæssig kørsel 96% af tiden, når de tal er baseret på løgn og latin.

Fra alle stationer bliver der for øvrigt lige for tiden fortalt en herlig historie om, at de netop er gået igang med at lave nye spor ved et af knudepunkterne i indre København. Det påvirker så samtlige linjer. Really, DSB? I DECEMBER!? Den måned på året hvor I VED at folk har mest travlt? Den måned I historisk set har fucket op til punkt og prikke så langt tilbage som nogen kan huske? Brilliant timing. Virkelig.
 
 
2:   Kochie Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Peter Koch Ah DSB   4. dec 2010 01:01
Personligt bliver jeg allermest glad, når jeg ved de forskellige stationer ser en glad, grøn plakatmand der fortæller mig, at dørene lukker tidligere, så toget kan komme afsted til tiden. Så jeg skal altså komme i god tid!

Sidste gang jeg studsede over den mand, var på Odense Banegård for en uge siden. Det var jo snevjer, lizzom. Så togene var to timer forsinket. Og jeg havde en KlapsædeWildCard Billet, der kun virker til den ene afgang. Klokken var halv midnat, og på Skanderborg station skulle jeg samles op klokken 1.

Så da det første, det bedste tog mod Århus kom trillende, vadede jeg ind, fandt en plads og klappede min computer op. Da togmanden kom for at tjekke min billet orkede jeg ikke at forklare mig. Jeg spurgte ham, hvornår vi var i Skanderborg, og tonen har åbenbart været nok. For han tjekkede ikke min billet. Det lille skind.

Jeg var i øvrigt hjemme 10 minutter forsinket. Fordi jeg tog et tog, der var to timer forsinket. x_x
 
 
3:   ljorg Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Jørgensen Dem trains   4. dec 2010 08:51
I kontrast til alt brokket, vil jeg sige at Kystbanen har kørt eksemplarisk i tre-fire måneder nu. Det er ligesom at have været i et andet land, hvor ting fungerer.

De lavede så en combo breaker, da det begyndte at sne, men det er vitterlig første gang i meget lang tid, at jeg ikke har kunnet stillet uret efter afgangene. Jeg kan ikke huske, hvad der skete med DSB'first, efter at nok folk havde brokket sig højt nok, men hvad end de gjorde, har det godt nok været effektivt.
 
 
4:   Frisenette Jeg kan også godt lide   4. dec 2010 10:20
At de fokuserer så meget på "tog til tiden". Jeg er fløjtende ligeglad med om de kører til tiden hvis det kun er hver halve eller hele time, som det er på mange stationer med og uden forsinkelser. Nu er jeg heller ikke fast pendler for tiden. Men der er det ekstra irriterende at man ikke bare kan gå til stationen og regne med at komme afsted inden for et rimeligt tidsrum.
Bilen får aldrig nogensinde noget der minder om konkurrence så længe togene kører med så lav frekvens.
Svar: #5
 
5:   RockBear Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Peter Paaske Juul Denne kommentar er skrevet af billedets ophavsmand m/k @4   4. dec 2010 10:42
Jeg mener, at det er en afvejning. Hvis man vælger at bo langt fra centrum, så er prisen sjældnere tog. Men mit billede er taget på en station, som næsten alle S-tog passerer. FUBAR.
Svar: #10
 
6:   cyberstorm My sympathies   4. dec 2010 11:54
Spørg mig lige, om jeg i december priser mig lykkelig over at kunne GÅ på arbejde på under 25 minutter.
 
 
7:   Atriedi Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Morten Petersen 7 minutter i bil =)   4. dec 2010 15:49
Selvom de små veje herude ikke bliver ryddet. Men jeg har nogle super-gode sommerdæk på, så der er ingen problemer.

Jeg har brugt offentlig transport dagligt i mange år, og da jeg fik muligheden for at komme langt væk fra det, slog jeg til med det samme. Jeg har ikke tænkt mig at vende tilbage, hvis jeg kan undgå det.
Svar: #8
 
8:   RockBear Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Peter Paaske Juul Denne kommentar er skrevet af billedets ophavsmand m/k @7   4. dec 2010 16:43
Jeg vendte tilbage efter 11 år med bil. Men det var så også det der med at bo på østerbro og arbejde i indre by - så er en bil ikke særlig praktisk.
 
 
9:   jacob_tf Jeg ELSKER informationsniveauet hos DSB.   5. dec 2010 01:49
Man tjekker DSB.dk, Bane.dk og Rejseplanen.dk, 20 minutter inden det skal afgå fra stationen. "Alle lyntog kører normalt i dag". Okay, jeg hopper i jakke og halstørklæde, og begiver mig i kraftigt snevejr ned til stationen, for blot at blive mødt af en besked om, at lyntoget da er aflyst.

Ok.

Lyntoget starter i Århus. At komme fra Århus til Slagelse tager en times tid - godt og vel, nok nærmere halvanden time - og alligevel mener man ikke, at hjemmesiden kan opdateres med at toget er aflyst. Faktisk blev det først meldt "aflyst" ca. 4 minutter FØR det skulle komme. Åh ja, først DER kunne man få den kolde spand vand i hovedet og vente 25 minutter på næste tog.

De 25 minutter havde jeg som sådan intet imod at vente, hvis det havde været derhjemme med en kop kaffe mere, men det er satme røvsygt at vente på en dødssyg station.

Er det i grunden også kun mig, der tit oplever en afgang være sådan 8-10 minutter forsinket, uden at der overhovedet bemærkes noget som helst over højttalerne? Især hvis man sidder i et tog, der bliver forsinket undervejs. Det er som om at alle afgangs- og ankomsttider er sådan lidt på slump, så 8-10 minutters afvigelse lægger ingen mærke til. Jeg har præsteret at ankomme 15 minutter for sent til hovedstaden og så lige høfligt spørge en togbetjent/kontrollør/konduktør/whateverthefuckdenuhedder, om ikke vi var blevet noget forsinket, hvortil han blot kiggede på sit ur og sagde "næh ikk' noget videre". Hvis det er den generelle holdning derinde, så forstår jeg udmærket hvorfor en udenlandsk analytiker kaldte DSB for et selskab med decideret slendrian og sjusk, hele vejen gennem systemet.
Svar: #11
 
10:   Frisenette @5   5. dec 2010 09:57
Jeg bor på Frederiksberg. Så det er hvis jeg får den skøre ide, at jeg vil tage til, lad os sige Lyngby, Hørsholm, eller måske endda Næstved, så er det pludselig at man skal straffes. Jeg tør slet ikke tænke på hvordan folk der rent faktisk bor førnævnte steder har det hvis de skal til København hver dag.
 
 
11:   ljorg Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Jørgensen @9   5. dec 2010 11:49
Også informationsniveauet er blevet helt absurd på kystbanen - i den gode retning, altså. Ved seks minutters[1] forsinkelse, kommer meldingerne prompte, og de kører i loop med korte mellemrum så alle nytilkomne også hører dem.

Når toget holder stille uden for en station går der, helt alvorligt, ikke mere end 5-10 sekunder, før der kommer en melding om, hvorfor vi holder der, og hvornår de forventer at køre videre.

[1] Nogen, der ved hvorfor forsinkelser altid angives i intervaller af 3 minutter?
Svar: #15
 
12:   Atriedi Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Morten Petersen Offenlig transport revival   5. dec 2010 14:22
Jamen jeg skulle jo lige til en fødselsdag ved Operaen i går og havde gjort mig klar i god tid (full body wax og det hele). Så kan jeg ikke finde mine bilnøgler. Dem leder jeg så efter i ca 1,5 time, og må til sidst give op. Jeg ved jeg har haft dem i lommen mens jeg har gået hele dagen og slæbt brænde udenfor, så den er måske havnet i sneen et eller andet sted (MEGA-fuck!!!).

Jeg begiver mig af sted med det offentlige. Der bliver jo ikke ryddet veje helt herude, så bussen er naturligvis forsinket, men det passer heldigvis lige med at den komme da jeg når busstoppestedet for enden af min vej. Det er jo rart, da bussen kun går en gang i timen herude. Når til Høje Taastrup station og vil købe en enkeltbillet til Hovedbanegården. Den velskabte ekspeditrice siger: "Jeg sælger dig en anden billet i stedet - den er billigere, og så kan du komme hjem igen, hvis bare du tager hjem inden kl. fire i morgen tidlig."

"Nice!", tænker jeg. "Og hjælpsom er hun også."

Toget kørte kort efter uden problemer hele vejen derind, og da jeg skulle hjem igen (inden kl. 4), kunne jeg køre med regionaltoget til Hedehusene station station på kun ca. 15 minutter.

Det var en overvejende positiv oplevelse på trods af det hårde vejr.

Der var så til gengæld ingen busser eller lignende, der kunne transportere mig det sidste stykke hjem på det tidspunkt, og alle taxaer var optaget. Heldigvis finder jeg en alligevel. Han kørte friskt til (psykopat-friskt), selvom der var isglat overalt. Det var bogstavelig talt sidelæns gennem alle sving og så hidsig accelleration som overhovedet muligt på alle tidspunkter. Det er normalt meget sjovt... når man selv har fat i rattet!

Jeg har netop fundet min bilnøgle igen. Den lå ude i garagen der hvor jeg har stablet ca. 3,2 tons træ. Den stak ud under et stykke brænde og jeg opdagede den ved et tilfælde. Så kan jeg vist godt annullere alle Lotto-kuponer for de næste fem år. Mit held er brugt...
 
 
13:   Hambone Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Henrik Schmidt Har   5. dec 2010 15:24
du kun én bilnøgle?

Der fulgte da hele tre med min bil.
 
 
14:   Atriedi Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Morten Petersen Kun én ja   5. dec 2010 22:59
Det var hvad jeg fik med, da jeg købte den for nogle år siden. En af de tidligere ejere har nok smidt den væk.
 
 
15:   CSW Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Christian S. Wittus @11   6. dec 2010 12:39
Ja, det har noget med deres SLA'er at gøre. Såfremt togene er under 3 minutter forsinket må de vist undlade at medtage forsinkelsen i statistikkerne, eller noget i den dur. Det forklarer så de første 3 minutter, men hvorfor de derefter oftest annoncerer forsinkelserne i yderligere portioner á 3 minutter ved jeg ikke.
Svar: #16
 
16:   jfallesen @15   6. dec 2010 12:49
Det er faktisk værre end 3 minutter:

0–5:59 regnes for rettidigt
 
 
17:   fum Men   10. dec 2010 12:26
for at vende tilbage til billedet.
Hvad betyder det egentligt?

(Clue: Jeg har været i Kbh yderst få gange i mit liv, og s-toget har jeg nok aldrig været med)
Svar: #18
 
18:   odin Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Anders Petersen @17   10. dec 2010 12:45
At linje B til Høje Taastrup kommer om 11 minutter og linje A til Køge kommer om 15.
Svar: #19
 
19:   Terry Patcher @18   10. dec 2010 13:30
Det er den bogstavelige betydning. Den tror jeg Fum fangede fint.

Det, jeg tror, I hentyder til - og som vi jyder har svært ved at forstå, er vel at det skulle være lang tid. For en århusianer som mig selv, hvis busser kører hvert 20. minut, vel at mærke i bedste sendetid, er det ikke åbenlyst.
Svar: #21
 
20:   odin Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Anders Petersen Movia igår   10. dec 2010 13:42
Igår skulle jeg bare ind og prøve et par bukser i en forretning på Nørrebrogade, men det skulle åbenbart tage næsten en time inklusiv omkring 35 minutters ventetid at køre fra Vesterbrogade til Nørrebrogade med 6A og 5A (hvoraf vi var blandt de få heldige der overhovedet kom med, idet alle busserne har omkring 80 mennesker stuvet sammen i et rum bygget til 40). Dernæst 25 minutter tilbage til Nørreport station. Sammenlagt burde alt det her have taget en halv time. Ikke halvanden. Fra Nørreport tog vi så H-toget til Stenløse (der for en gangs skyld kørte til tiden efter den nye "luftige" nødkøreplan), hvorfra vi kan tage bus 358 direkte til hoveddøren i Ølstykke.

Vi kom ind til Stenløse 5-10 minutter før bussen skulle køre. Der var buldermørkt over det hele som sædvanlig, for ingen har endnu fundet ud af at få belysning på busholdepladsens læskure til at virke (det har også kun taget 4 år - no rush). Anyway - her stod vi så og ventede. Bussen skulle komme klokken 18:55. Den blev 19:10. Stadig ingen bus. Klokken 19:20 ringer vi til Movias kundeservice i den naive tro, at nogen kan fortælle os hvad der foregår. I stedet får vi en automatbesked som beder os om at (sic) "ringe på et andet tidspunkt". Tak, Movia Kundeservice. Som altid er I allermest anvendelige, når folk har brug for jer. Kunne I have overvejet om automatbeskeden var bedre brugt på at informere jeres kunder om forsinkede og aflyste ruter?

Jeg funderer lidt over, at vi befinder os i år 2010 - et godt stykke inde i informationsalderen. En tid, hvor vi kan sende en SMS til bilen der beder den om at varme sæderne op inden vi går ned på parkeringspladsen. En tid hvor vi simpelthen ikke kan blive fri for messende informationsskærme på alle stationer, der vil fortælle os om alt fra vejrudsigten til det seneste middel mod neglesvamp. Al den teknologi og informationsbombardement, og så sidder der gudhjælpemig et selskab, der er så kritisk for folks hverdag, som simpelthen ikke har noget praktisk kommunikationssystem der gør dem i stand til at fortælle deres kunder, at al transport på deres rute er indstillet, og at de kommer til at vente til i morgen på den næste bus. Den eneste måde man idag kan finde ud af at ens bus ikke kommer er ved at vente længe nok og gætte på at den nok aldrig kommer. Der er et SMS-system, som man kan abonnere på, men det er lige så praktisk anvendeligt som Post Danmarks track&trace, as in: man får først informationen timer efter man skulle have brugt den. Jeg fik sjovt nok heller ikke nogen besked mens jeg ventede.

Nå, men i mørket på busholdepladsen nær Stenløse station er klokken nu blevet 19:30. Ingen bus. 19:40. Ingen bus. Vi fryser rigtig meget nu. Heldigvis har jeg fået nattesyn nu, så jeg kan se de andre folk der er begyndt at krumme sig sammen i hjørnerne af busskurene for at forsøge at holde varmen. Da vi runder en times ventetid beslutter vi at gå. Da jeg rejser mig, siger noget smæld i min ryg og idag humper jeg rundt som en anden krøbling.

Pisseforfrosne ender vi derhjemme før 21, og konen udbryder hvor tankevækkende det er, at vi kan komme til Bornholm med færge på mindre end den tid det tager at komme fra Nørrebrogade til Ølstykke, når noget fejler. Jeg ved ikke om jeg skal græde eller grine.

Til de kloge der nu foreslår, at vi kunne have ringet til et taxaselskab. Den galaj var der andre det forsøgte sig med. Vi så ikke skyggen af en taxa, før vi besluttede at gå.
Svar: #23 #24
 





n/a12Næste side

SKRIV EN KOMMENTAR 

Du skal være logget ind for at kunne sende kommentarer. Gå til login-siden og klar detaljerne dér eller login med Facebook.


Homer: Okay, now look. My boss is going to be at this picnic, so I want you to show your father some love and/or respect.
Lisa: Tough choice.
Bart: I'm picking respect.
-- The Simpsons