Kommentarer til <i>Mobile operativsystemer</i>Kommentarer til Mobile operativsystemer Tilbage til Hovedsiden

Gå tilbage til afstemningen Mobile operativsystemer


KOMMENTARER (84)

n/a12345Næste side
1:   larskl Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Kim Lund Android   4. jun 2010 19:59
I forbindelse med mit arbeit har jeg nogle gange den (tvivlsomme) fornøjelse at teste mobiltelefoner, og i den forbindelse tænkte jeg, at det kunne være skægt med en afstemning om mobile OS'er.

F******ck jeg fået snart spat af den lorte møgelendige Android skrammeltelefon (HTC Hero). Den er fuldstændig hysterisk med certifikater. Så giv mig dog lov til at acceptere et ugyldigt certifikat i stedet for bare at spille fornærmet og nægte noget som helst.

Derudover er det da meget sødt, og det kører okay hurtigt. Sat på vippen synes jeg dog iPhone OS er lidt bedre, selvom det er noget bras at man kun kan installere software fra appstore (har et enterprise produkt jeg gerne vil deploye uden om appstore. gode tips modtages) og at den ikke har bedre parallel/multitasking support. Og det gælder også den kommende version 4.

Java er noget af det værste fcking skrammel på SonyEricsson, jeg nogensinde har oplevet, og Windows Mobile sutter røv, om end jeg er spændt på at se hvad der sker med version 7. Det må være sidste chance for Microsoft, hvis ikke de vil tabe hele markedet på gulvet. Jeg har en vis sympati for Symbian S60 i Nokias E-series, selvom brugerfladen er lidt iffy. Men ellers har jeg ikke alt for meget til overs for Symbian.

Grundlæggende hader jeg vist bare mobiltelefoner. Mage til ustabilt, utestet, buggy lortehardware skal man lede længe efter. Undskyld mit franske.
  Opdateret: 4. jun 2010  
 
2:   jens Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Jens Mogensen Osx   4. jun 2010 20:47
Jeg valgte iPhone, men erfaringsgrundlaget er ikke meget større end Symbian, Windows Mobile og iPhone. Android har jeg desværre ikke prøvet.
Svar: #3
 
3:   larskl Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Kim Lund @2   4. jun 2010 20:51
Jeg har haft fornøjelsen af at prøve BlackBerry, Symbian (mest S60), Windows mobile /pocketpc 5, 6, 6.5. Faktisk har jeg prøvet mange af de tidligere også. iPhone OS3, Android og Java (SonyEricsson).

Android og iPhone skiller sig ud fra mængden ved at være dejligt hurtige (og flotte) at arbejde med. De har dog vidt forskellige tilgange til brugergrænseflader, så det er lidt traumatisk at skifte frem og tilbage mellem dem, som jeg gør lige nu. Især når jeg mest har erfaring med Windows og Symbian.
  Opdateret: 4. jun 2010  
 
4:   Pedefup iPhone OS   4. jun 2010 20:52
Men det er også fordi jeg ikke har brug for så vanvittigt meget mere end den (begrænsede) funktionalitet der er i iPhone OS. Jeg er vild med den måde stort set alting bare fungerer og det crasher sgu' aldrig for mig.

Android ser jeg som værende det OS med allerstørst potentiale. Jeg håber at det kommer til at gå rigtigt godt for det OS, og at det ikke bliver ødelagt af malware på et tidspunkt. Til gengæld er det rigtigt lækkert at det er så meget mere åbent end netop iPhone OS. Jeg ser det bare ikke som et krav at det skal være der.

Windows Mobile sutter i mine øjne mega-røv. Jeg håber også at de får gjort noget ved 7'eren, men om det er sidst chance er jeg ikke helt sikker på, Microsoft har jo et noget anderledes syn på markedskræfter.
Svar: #5
 
5:   larskl Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Kim Lund @4   4. jun 2010 21:11
Jeg håber også at de får gjort noget ved 7'eren, men om det er sidst chance er jeg ikke helt sikker på, Microsoft har jo et noget anderledes syn på markedskræfter.

Windows' store problem er at det er langsomt. En stor grund til det er, at de ikke styrer ressourcer. Ved almindelig brug efterlades masser af kørende programmer, der sluger ressourcer. Syveren går i iPhone retning og dropper noget af multitaskingen, hvilket er lidt skægt, når Apple går i den anden retning. Jeg tror meget på, at sandheden er et sted i mellem indtil telefonerne bliver kraftige nok til måske at kunne håndtere det.

Et tegn på Microsofts problem er at de gamle venner som QTEK/HTC virkelig er hoppet på Android-vognen med liv og sjæl, og sammenlignet er de også lysår bedre end deres Windows modstykker. Jeg er heller ikke sikker på at Symbian/Nokia holder i længden, hvis ikke de får bedre styr på det. Ja, jeg ved godt de sælger mange telefoner, men markeder skifter hurtigt viser al erfaring. Men Ovi-store, gratis navigering m.v. kan måske hjælpe med at fastholde kunderne.
  Opdateret: 4. jun 2010  
 
6:   Naiera BlackBerry OS   4. jun 2010 21:51
Det er vildt godt, selvom menuerne måske ikke ser så fancy ud som i andre styresystemer. Til gengæld er det kanon effektivt og de forskellige programmer arbejder rigtigt godt sammen.
Svar: #7
 
7:   larskl Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Kim Lund @6   4. jun 2010 21:56
Jeg testede blandt andet BlackBerry Pearl for nogle år siden, der var en rigtig lækker lille, let telefon. Den var ikke særlig sexet, men den fungerede fint.

Problemet var dog det lukkede og proprietære og det princip at det kører på et særligt APN og kun vil snakke med specielle RIM gateways. Det fik de jo også tæsk for på et tidspunkt, da en del fandt ud af, at det måske ikke var særlig smart, så jeg er i tvivl om de stadig gør det.

Det seneste jeg hørte var at de lavede "almindelige" telefoner, men at det ikke var faldet så heldigt ud. Hvad er det for modeller, du har erfaring med?
Svar: #11
 
8:   ljorg Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Jørgensen Hvad skete der for Palm?   4. jun 2010 23:03
De sad på hele det her marked for 10 år siden, og nu ligger de og ryger crack i rendestenen i en grå forstad. Det er godtnok synd.
Svar: #9 #10
 
9:   jfallesen @8   5. jun 2010 00:14
De er for nyligt blevet købt af HP, der har talt om forskellige planer med dem. Rygterne går pt. på at proppe OS'et i printere og tablet devices.

Palm gik seriøst i stå på et tidspunkt med et PalmOS, der haltede langt bagefter alt andet. Så kom de med WebOS, som til at starte med blev totalt overset og siden fik lidt succes med deres Pré – men med en lille markedsandel og et system ingen andre bruger, skal der en del til for at slå igennem …
 
 
10:   odin Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Anders Petersen @8   5. jun 2010 00:40
Palm slap det ganske imponerende WebOS ud i januar 2009 med Pré og fulgte op med Pixi et halvt år senere. Det var dog desværre for sent. Seks år med udviklerskifte, restruktureringer og komplette reboots af OS-udviklingen uden et eneste nyt release har de været fuldkommen væk fra vinduet mens deres dominans på business-smartphonemarkedet gik direkte til RIM. Palm lavede dog et kæmpe splash da WebOS blev vist frem og mange dømte dem et astronomisk comeback.

Da skidtet under stor jubel blev demonstreret og anmelderne i en sky af ros fik lov at previewe Pré-håndsættet var jeg ovenud imponeret og svor, at jeg skulle have mig sådan én lige så snart den blev tilgængelig. Her lavede Palm imidlertid fodfejl nummer to ved at lave en eksklusiv handel med forhadte Sprint i US (hvilket effektivt set dræbte amerikanernes lyst til at købe den). Samtidig fik potentielle europæiske kunder et bøjet søm at trutte i: Ingen Europa-launch i udsigt lige foreløbig. For at føje spot til skade fuckede Palm ydermere deres momentum op ved - så sent som ved launch - at udgive et meget begrænset SDK, der kun tillod udviklere at lave web-apps. I mellemtiden pumpede iPhone nogle tusinde native apps ud hver eneste måned. Det fulde WebOS SDK kom først ved årsskiftet, men der var løbet kørt.

Var det kun iPhone som havde været på banen i 2009 og havde Palm rent faktisk leveret varen med et fuldt SDK tidligere (og med en god carrier ved launch) havde de måske haft en rolle som iPhone-alternativet, der kunne vokse sig stort over tid. Men den rolle var allerede udfyldt af Android på det tidspunkt, og i stedet for så at satse på business-segmentet, hvor der kun var RIM at slås med i US, gik de i stedet direkte efter sjovtelefon-markedet hvor både iPhone og Android allerede stod stærkt. Dumt, dumt, dumt.

Det er helt utroligt ærgerligt med alle de brølere, for OS'et virker røvgodt gennemtænkt, multitasker som en champ og bibeholder deres allerstørste force fra deres storhedstid: Den suveræne PIM-funktionalitet.

Palm havde også en kæmpe hale af underskud fra de mange år de har spenderet med at suge bong i et klædeskab. De røg således i udbudsrunde i sidste måned, og HP endte som ejer. Cirka samtidig med overtagelsen annoncerede HP, at de droppede Microsoft på deres opkommende tablet-produkter og at de nu skulle køre WebOS.

Ja, det har i sandhed været en turbulent tid for Palm, men nu er jeg da lidt spændt på at se, hvad der kan komme ud af WebOS på en tablet med HPs midler i ryggen. Spørgsmålet er, om de kan få nok udviklere interesseret i platformen nu.
Svar: #12
 
11:   Naiera @7   5. jun 2010 03:33
Jeg har en BlackBerry 9000, som er den eneste jeg har erfaring med, udover et par minutter med den nye Curve 8520 i MediaMarkt i Flensborg. Derudover har jeg haft en Nokia E71 (og dermed omfattende erfaring med Symbian S60), og så har jeg selvfølgelig også pillet ved en kammerats iPhone nok til at kende dét styresystem en smule. Android og Windåse Mobil har jeg ikke prøvet. Hvad angår BlackBerry OS har jeg læst at styresystemet fik en overhaling før man sendte Bold 9000 på gaden.

Jeg ved ikke hvilke 'almindelige' telefoner de skulle have lavet, men de har selvfølgelig også lavet noget fuldskærms touch-halløj, som dog langt fra skulle fungere særligt godt. Så er der selvfølgelig nye Pearls, hvor nogle flipper og andre ikke gør. De nye Bolds er også frække.

For at få glæde af alle de sjove ting telefonen kan, såsom mailklienten der jo er klart det vigtigste på sådan en telefon, skal man have et abonnement med BlackBerry-udvidelser, hvilket 3 da også gerne vil sælge til private. Ellers kører den fint på diverse wi-fi hotspots, og tøffer også derudaf med 3G, selvom man ikke har en BB-udvidelse på sit abonnement.

Men ja, styresystemet er ret lukket og om muligt mere proprietært end iPhone, så man skal ikke ha' BlackBerry hvis man er syg med at have tusinde forskellige prutte-apps på sin telefon.
  Opdateret: 5. jun 2010  
 
12:   trez Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Thomas Würgler @10   5. jun 2010 13:01
Palm havde nu stadig været oppe mod iPhone på det seriøse marked, for selv om RIM helt sikkert står stærkest i business-markedet endnu, så har Apple slebet bisserne, og de ser sultne ud.

Men Palm begyndte at ryge af sporet, da de efter et stykke tids udvikling på en ny generation af PalmOS opkøbte Be, og så begyndte at fedte rundt med dele af det, uden det bar nævneværdige resultater - det er endda både uforståeligt og deprimerende, for BeOS' potentiale som mobilt OS var stort. Angiveligt var det første projekt mere eller mindre dødfødt ala Apples mange fejlslåede forsøg på at bringe det klassiske MacOS up-to-date med pre-emptive multitasking, *NIX-baserede løsninger og så videre.

Palm begyndte også at fedte rundt med Windows Mobile, da de nok indså, at deres egen teknologi manglede bullet points til forretningssegmentet. Undervejs har de gudhjælpemig også rodet med et Linux-baseret OS, som nok var det, der i sidste omgang udmøntede sig i WebOS.

Der er endnu flere afstikkere i historien, som man kan sætte sig ned og undersøge på en regnvejrsdag, men Palm er blevet kørt i jorden af inkompetence og prestigeprojekter som en anden Commodore.

Jeg ville ønske, vi stadig havde et stærkt Palm, der kunne lave lige så lækker hard- og software, som de gjorde i gamle dage, men jeg tror desværre ikke, at HP kommer med noget relevant. Jeg tror, de bare vil lave tablets, der alligevel ingen chance har mod elefanten i værelset - og gorillaen bagved.

Heldigvis har iPhhoneOS taget Palm-oplevelsen og forbedret den på så godt som alle punkter, så selv om jeg er trist af nostalgiske årsager, så savner jeg ikke rigtigt noget af det, som Palm kunne byde på. PIM-funktionaliteten er langt overlegen i Apples udgave, og hvad angår apps, er Apple også ved at være foran i dag.
Svar: #13
 
13:   odin Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Anders Petersen @12   5. jun 2010 14:10
"men jeg tror desværre ikke, at HP kommer med noget relevant"

Du har helt ret. Palm i telefonmarkedet er snart en saga blot. HP har netop udtalt, at de ikke købte Palm for at gå ind i telefonmarkedet. De vil lave tablets og embeddede dimser, der skal køre WebOS.

"PIM-funktionaliteten er langt overlegen i Apples udgave"

Helt uenig. Nu er det et års tid siden jeg rodede med iPhonens kalender, og der var oplevelsen markant mere kluntet end i min methusalem-gamle Treos selvsamme (og det til trods for at man skal lære sig sort magi for at få lortet til at synce med noget som helst der ikke hedder Google Calendar). Kalenderen er mit allervigtigste værktøj, så den skal bare virke. Og allerhelst med enhåndsoperation. Jeg får spat af altid at skulle bruge begge hænder hver gang jeg skal udføre den mest simple operation. Jeg bliver nok aldrig så dus med touchinterfaces på telefoner, at jeg kan undvære knapper. Men den diskussion har vi haft en milliard gange før, så den lader vi bare svømme. Jeg er bare trist over, at der ikke findes et tidssvarende Android-håndsæt med knapper. For det bliver nok en kold dag i helvede før Apple laver et.
Svar: #14 #17
 
14:   trez Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Thomas Würgler @13   5. jun 2010 17:28
Helt uenig. Nu er det et års tid siden jeg rodede med iPhonens kalender, og der var oplevelsen markant mere kluntet end i min methusalem-gamle Treos selvsamme

Nu skal jeg ikke kunne sige, præcis hvad der er ændret i Treos kalender i forhold til min Tungsten, men der er i hvert fald intet, som min Tungsten T gjorde, som min iPhone ikke gør bedre. Kalenderen i iPhone er langt mere robust til events over flere dage, alarmer, invitationer med mere. Jeg er også vild med list view, som i hvert fald ikke var en mulighed på mine gamle Palm-enheder.

Som bonus kan jeg betjene kalenderen med én hånd - i stedet for en hånd til stylus og en hånd til PDA. Jeg svinger selvfølgelig gerne en ekstra finger til skærmen, når der rent faktisk skal skrives data ind, men ellers synes jeg list-oversigten er langt overlegen, og adgangen til Googles kalendere via Safari (og min nye favoritapp G-Whizz!) giver mulighed for andre former for oversigter end de indbyggede, hvis man skulle have behov for det.
Svar: #15
 
15:   odin Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Anders Petersen @14   5. jun 2010 19:15
"Som bonus kan jeg betjene kalenderen med én hånd - i stedet for en hånd til stylus og en hånd til PDA"

Stylusen bruger jeg kun til spil. I daglig brug betjener jeg netop min Treo med én hånd, fordi jeg godt kan holde fast uden at komme til at trykke på noget og min tommeltot kan nå hele knapfladen. Det er stort set umuligt for mig på telefoner som er én stor touch-skærm, idet jeg kommer til at trykke på en masse ting på vej hen til min destination. Desuden er mine hænder slet ikke store nok til at jeg kan nå mere end halvdelen af skærmen med min tommeltot på hverken iPhone eller Nexus One. Touch er og bliver en tohåndoplevelse for mig.
Svar: #16
 
16:   Kochie Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Peter Koch @15:   5. jun 2010 19:41
Sådan er det, når man arbejder med store aggregater.
 
 
17:   jfallesen @13   5. jun 2010 20:07
Jeg er bare trist over, at der ikke findes et tidssvarende Android-håndsæt med knapper.

Knapper er umoderne, så det ser ikke for lovende ud med den slags for tiden. Jeg er vildt glad for de få fysiske knapper på min Samsung Galaxy, men de er også væk på den kommende Galaxy S, der alt for meget ligner en iPhone.

Der skulle være en Galaxy S Pro på vej med QWERTY til at trække ud, men jeg går ud fra, at du bare vil have de klassike talknapper, right?
Svar: #19
 
18:   RockBear Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Peter Paaske Juul android   5. jun 2010 20:19
JEg valgte Android.

JEg er godt nok underimponeret af hvordan det kører på min HTC Hero og umanerligt træt af at HTC ikke har taget sig sammen og released noget nyere end Android 1.5. Men jeg har prøvet at lege med en HTC Desire, og den er hurtig og sexet og 2.1'et og overgår alt hvad jeg ellers har rodet med i vild grad.

Jeg håber snart der bliver annonceret en Android-slate... Helst før jeg kommer til at købe en iPad :)
Svar: #20 #29
 
19:   odin Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Anders Petersen @17   5. jun 2010 20:23
"men jeg går ud fra, at du bare vil have de klassike talknapper, right?"

Heck no! Fuldt, mekanisk QWERTY-keyboard til mig, tak. Jeg har opgivet at lære at betjene tekst-input via den besynderlige eftertanke det var at lade ti numeriske taster repræsentere 28 tegn. Jeg bliver direkte arrig på lortet når jeg en sjælden gang skal sende en besked via en dumbphone.

Galaxy S Pro ser for øvrigt nydelig ud. Der er også rygter om en opfølger til Nexus med mekanisk keyboard. Er der en chance for at Galaxy Pro også bliver udstyret med en Snapdragon?
Svar: #20 #23
 
20:   larskl Geek Culture-skribent. Klik for at læse mere om Lars Kim Lund @18   5. jun 2010 20:48
Jeg er godt nok underimponeret af hvordan det kører på min HTC Hero og umanerligt træt af at HTC ikke har taget sig sammen og released noget nyere end Android 1.5. Men jeg har prøvet at lege med en HTC Desire, og den er hurtig og sexet og 2.1'et og overgår alt hvad jeg ellers har rodet med i vild grad.

Hvad er de store forskelle? Jeg har kun brugt et par timer på Hero, og mit indtryk er at det virker nooogenlunde okay, om end der er nogle ting, der bare pisser mig af. Den er næsten lige så hurtig som iPhonen, men nogle af animationerne er ikke helt så flydende, og jeg synes den er lidt mindre trykfølsom.

@19: Den slags gammeldags pjat er på vej ud. Det er touch de unge vil ha'!
Svar: #21
 





n/a12345Næste side

SKRIV EN KOMMENTAR 

Du skal være logget ind for at kunne sende kommentarer. Gå til login-siden og klar detaljerne dér eller login med Facebook.


Hadden: First rule in government spending: why build one when you can have two at twice the price?
-- Contact