RIGS: Mechanized Combat League

RIGS Mechanised Combat League5 out of 6 stars

Jeg husker, da jeg så de første trailers for RIGS, at jeg tænkte: Det ligner vist ikke rigtig noget for mig. Det så umiddelbart rodet og lidt forvirrende ud, og jeg kunne levende forestille mig hvordan en hektisk kamp i robotter, der sprang fra side til side og løb frem og tilbage, ville være alt andet end behageligt i VR. Det var således ikke med de største forventninger, at jeg monterede min PlayStation VR og startede RIGS op.

Allerede fra spillets første sekunder, hvor Guerilla Games’ logo sejler hen over skærmen, og introsekvensen går igang, kan man fornemme, at her er tale om et spil, der er blevet kælet om. Det hele kører som var den en reklame for Superbowl: Hold-logoer og kamprobotter flyver rundt akkompagneret af typisk “sports-action”-musik og en entusiastisk kommentator. Det hele er meget poleret og veludført, og da introsekvensen lakker mod enden, pumper adrenalinen allerede, og man er klar til kamp!

Men man skal jo lige lære at styre sådan en maskine, eller en “RIG” som de kaldes i spillet, så før man bliver sluppet løs, bliver man ført igennem en forholdsvis lang tutorial, hvor man lærer alle robottens herligheder at kende. Man sigter simpelthen ved at kigge på sit mål. Våbnene kan bevæge sig lige så hurtigt, som man kan bevæge hovedet, så der er ingen forsinkelse. Der er endda to lasersigtelinier, så man har en bedre fornemmelse for, hvor man sigter. Maskinen har også et nærkampsangreb, hvor den hopper frem og slår til modstanderen. Det er et effektivt våben, når man kommer tæt på modstanderen, men kan også bruges til at hoppe fremad, mens man er i luften, og således kan man nå områder, man ellers ikke kunne komme til. Man har muligheden for at benytte en lille træningsbane til at blive fortrolig med styringen, og det er en god ide at bruge lidt tid her.

Dernæst skal der indkøbes RIG. De er inddelt i syv klasser, der giver forskellige evner. Første klasse er Test-klassen, der ikke har nogen specielle evner. Vampire-klassen heler din RIG, når du fælder en modstander. Carapace-klassen har et energiskjold på ryggen, der stopper alt bort set fra nærkampsangreb. Meget praktisk, hvis man er hårdt såret og prøver at løbe væk fra modstanderne. Nuke-klassen efterlader sin reaktorkerne, når den bliver destrueret. Den eksploderer få sekunder senere og skader alle omkringstående RIGs – både venner og fjender. Engineer-klassen kan reparere sine holdkammerater og kan også sætte modstandernes radar ud af spil. Thief-klassen kan samle bolden op på lang afstand og er usynlig på fjendens radar, når den opererer i Turbo-power-mode (mere om det senere). Knockout-klassen kan deaktivere en modstanders power-mode med et nærkampsangreb.

Inden for hver klasse findes fire forskellige modeller at vælge imellem. Tempest er den mindste model. Den kan ikke tåle specielt meget skade, og bevæger sig også langsomt. Til gengæld kan den hoppe meget højt og svæve i et stykke tid. Hunter-modellen tåler mere skade og er den hurtigste. Sentinel er den største og tungeste model, og den har også det stærkeste nærkampsangreb. Den kan tage meget skade og kan lave en trykbølge, der skader andre RIGS i nærheden, når den lander efter et hop. Mirage er all-round-modellen, der har balanceret hurtighed og styrke. Den har som den eneste model mulighed for at lave et dobbelt-hop.

RIGe muligheder

Der er altså mange kombinationer og dermed rig mulighed for at finde en RIG, der passer til ens foretrukne spillestil. Hver RIG har fastinstallerede våben, som ikke kan ændres. Det kan være alt fra energistråler og plasma til raketter, varmesøgende missiler og railguns. Man har et våben på hver af robottens arme, der kan affyres med henholdsvis L2 og R2. Kombinationen af klasse, model og våben gør, at der ikke er én RIG, der er den bedste og den eneste rigtige at vælge. Det afhænger af ens foretrukne spillestil, samt hvilken type spil, der spilles. Hver RIG har sine styrker og svagheder, og de synes alle at være rigtig godt balanceret.

Fælles for dem alle er, at de har tre power-modes. Turbo gør, at din RIG kan bevæge sig hurtigere rundt på banen. Impact gør dine våben stærkere, og Repair genopbygger dit skjold, hvis du kan holde dig fri af fjendtlig ild et par sekunder. Det kan være hektisk midt i kampens hede men også nøglen til success at lære at jonglere mellem de tre power-modes. Det er også muligt at opnå Overdrive ved at besejre fjender og samle energikugler op, der findes rundt omkring på banerne. I Overdrive-mode er alle tre power-modes aktive, så det er særdeles effektivt og kan vende en kamp på få sekunder.

Kampene findes i tre varianter: Team Takedown, Endzone og Power Slam. Team Takedown siger sig selv og handler som forventet om at besejre så mange fjender som muligt. Endzone er en kopi af Amerikansk fodbold, hvor man skal have en bold ned til modstandernes mål. Bolden kan samles op og kastes til medspillerne. Man kan stjæle bolden fra en modstander ved at ramme ham med et nærkampsangreb, og bliver ens RIG destrueret, taber man bolden, der så kan samles op af en anden spiller. Det er her, at Thief-klassen kan være effektiv, da den kan samle bolden op på afstand i stedet for at skulle løbe hen til den. I Power Slam findes målet midt på banen, og man scorer ved at hoppe gennem målringen oppefra. Man kan dog kun score, mens man er i Overdrive, så inden da skal man have nedskudt et par modstandere.

Man kæmper altid tre mod tre, og når ens RIG bliver destrueret, bliver man skudt ud og svæver over banen, mens man vælger et spawn-point. Det gør man simpelthen ved at kigge på sit foretrukne spawn-point og trykke X. Man skal kigge rimeligt præcist på sit spawn-pointfor at det bliver valgt, og det kan godt betyde, at man ind imellem føler, at man spilder lidt meget tid på det. Især når man lige har fundet et spawn point og trykker på X, men intet sker, for i mellemtiden har en anden spiller valgt samme spawn-point, mens du kæmpede for at kigge præcist nok på det.

Et andet irritationsmoment, jeg er stødt på, er at man ind imellem mister kontrollen over sin RIG. Typisk under nærkamp oplever jeg, at jeg ikke kan styre min RIG et par sekunder, mens den enten glider langsomt sidelæns eller langsomt drejer om sig selv. I mellemtiden kan modstanderen angribe løs, og det betyder som regel, at jeg må igennem en respawn. Om det er en fejl eller en feature kan jeg ikke helt vurdere, men det virker mest som en fejl. Ligeledes fungerer nærkampsangrebet nogle gange ikke, mens man er i luften. Jeg kan ikke se nogen årsag til, at det pludselig ikke længere skulle reagere, som eksempelvis at man bruger en energireserve op, så det virker mest af alt også som en fejl.

Hektisk kamp

Offline foregår kampene i en liga, hvor man vinder points i løbet af sæsonen, og kan så rykke en division op eller ned ved sæsonafslutningen. Her kæmper man med to AI-makkere, som man betaler for deres ydelser. De bedre AI’er koster naturligvis mere, og betalingen kommer i form af en procentdel af de penge, man vinder for hver kamp. De penge er også dem, man skal bruge for at købe nye RIGS. Jo mere man vinder, des flere fans får man, og det åbner for bedre og dyrere AI-makkere. I starten er det ikke noget problem at tjene de nødvendige penge til nye RIGS, men efterhånden som man kravler opad i divisionerne, og modstanden bliver større, får man brug for bedre støtte. De bedste koster over 40 procent, så med to af dem på holdet er der ikke meget overskud tilbage. AI-makkerne fungerer i store stræk udmærket, men er sjældent en alvorlig udfordring for de fleste spillere.

Det opdager man med al tydelighed, når man spiller online. Til at begynde med havde jeg lidt svært ved overhovedet at finde nogen at spille imod online, og jeg skulle vente lang tid i lobbyen, før jeg fik en kamp. Det er blevet noget bedre sidenhen. Mit første online møde var mod en venlig gut fra Belgien. Vi spillede Team Takedown, og vi havde begge to AI’er på vores hold. Efter en tæt kamp, kunne jeg løbe af med sejren. Til næste runde havde han imidlertid fået selskab af en af sine venner. Han havde nu kun én AI på sit hold, og forskellen var ret markant. Jeg fik ikke et ben til jorden. I alle efterfølgende kampe, jeg har deltaget i online, har jeg været alene mod to eller tre modstandere, med resten af pladserne besat af AI. Jeg har haft nogle tætte afgørelser men har ikke vundet siden den første kamp. Jeg kan derfor kun opfordre alle danske kæmpere med en PlayStation VR om at få købt RIGS og drage i krig med mig. Jeg har brug for jer!

Der er lagt op til hektiske kampe på de fire tilgængelige baner, der alle er tilpas i størrelsen og godt designede. Der er både åbne områder, hvor de langtrækkende våben gør sig godt, samt gangsystemer, hvor man hurtigt ender i nærkamp. De hurtige respawns holder kampene kørende i højt tempo, og når man samtidig kan høre kommentator og publikum, føles det som om, man virkelig er midt i en hektisk sportsbegivenhed. Det er noget, der giver hjertebanken og adrenalin i blodet, især hvis kampen er tæt, og man virkelig skal kæmpe for hvert point. Overraskende nok har jeg ikke haft den mindste antydning af VR-køresyge. Det kan muligvis skyldes at spillet, netop som en anti-køresygeforanstaltning, laver en lille smule tunnelsyn, når man drejer sin RIG. Det er ikke noget, man bemærker i kampens hede, men det begrænser ens perifære syn en anelse, hvilket skulle hjælpe imod køresyge. Det virker tilsyneladende fortræffeligt.

RIGS: Mechanized Combat League overraskede mig med flotte og farverige robotter og baner, og med veldesignet og godt balanceret gameplay. Spillet har også den forfærdelige “lige en bane mere”-tiltrækning der, koblet med at man er lukket inde i sin VR-verden, betyder, at man pludselig kan ende med at komme meget for sent i seng. Der er et stort udvalg af kombinationer at vælge imellem, så det er absolut muligt at finde en RIG, der passer, men det ville have været rart, om man kunne have bygget sin egen RIG, med de våben man foretrækker. Fire baner lærer man også ret hurtigt at kende meget grundigt, og selvom de er godt designede, kunne der godt have været et større udvalg.

Det er spil af denne standard, der kan sælge VR til folket. Mere af det, tak! Herfra skal lyde er kraftig opfordring til alle med Playstation VR om at få anskaffet sig RIGS: Mechanized Combat League, og så ses vi på banen!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.