Neon Genesis Evangelion Collection 0:1

5 out of 6 stars

Ved årtusindskiftet fik jorden besøg af en Engel, der udrettede enorme skader på kloden. Sydpolen blev smeltet, verdenshavene steg, jordens rotationsakse ændret og menneskeheden næsten udslettet. Hændelsen er senere kendt som Det Andet Nedslag.

15 år efter er befolkningen atter stigende, genopbygningen af byerne går strygende og så sker katastrofen. En Engel kommer til Tokyo-3 og ødelæggelserne begynder på ny. Militæret kan intet stille op mod den overlegne skabning og det sidste håb er FN’s hemmelige sektion NERV’s projekt: Evangelions, enorme biomekaniske robotter bygget på teknologi fundet efter det første Engel-angreb 15 år tidligere. Eva’erne styres at piloter, hvis sjæl er synkroniseret med maskinens autonome systemer. Men det er kun en lille gruppe børn født præcis ni måneder efter Det Andet Nedslag, der er i stand til at synkronisere med de enorme maskiner.

Ikari Shinji er Det Tredie Barn og NERV’s håb mod den nye Engel. Shinji kæmper med psykiske problemer efter hans far (som er chef for NERV) forlod ham tre år tidligere og har intet ønske om at deltage i projektet. Han indvilliger modstræbende for at skåne NERV’s anden pilot, den hårdt sårede Rei. En kuldegysnende scene viser, at Shinji er i stand til at synkronisere perfekt med en Evangelion og kort tid efter står han ansigt til ansigt med sin første Engel.

Åh nej, tænker du måske. Endnu en 14-årig knægt, der redder verden i sin store robot. Been there, done that, repeated ad nauseum. Men, uden at afsløre ret meget af handlingen, går det ikke som forventet: Shinji bliver tævet sønder og sammen i en af de mest potente kampscener, jeg endnu har set.

De første fire episoder introducerer seeren til et univers med utallige ukendte faktorer og gåder. Der gøres ikke meget ud af at forklare, hvad der er sket med verden, hvor Englene kommer fra, hvorfor de kommer, hvordan Evangelion-maskinerne er bygget og tusinde andre ting. Vi bliver – som Shinji – placeret midt i handlingen, og prøver at følge med så godt, vi nu kan. Man kan ikke læne sig tilbage og slappe af når man ser den her, man bliver simpelthen tvunget til at involvere sig. Et enormt plus i min bog.

Serien starter som et mecha-show, men efterhånden som episoderne skrider frem, er det børnenes sind og konflikter, der kommer i fokus. Kombineret med Annos meget potente og symbolladede billedsprog bliver Neon Genesis Evangelion et show om angst, identitet, liv og død og hvad det egentlig betyder at være menneske.

Neon Genesis Evangelion er uden tvivl den mest omtalte og mest kontroversielle anime nogensinde. Da serien kom frem i Japan i 1995 var den alene ansvarlig for at anime blev accepteret som en kunstform og den har banet vejen for bl.a. Serial Experiments Lain. Hideaki Anno var på forsiden af alle de smarte blade og der blev ligefrem udgivet “sådan deltager du i en middagsdiskution om Evangelion”-bøger. Serien nåede op på en hysterisk popularitet – over 10 millioner mennesker var bænket foran skærmen da de to sidste episoder af serien, hvor alle brikker skulle falde på plads, gik i luften. Men slutningen var så underlige at ingen forstod hvad der foregik, og ingen af seriens store spørgsmål blev besvaret. Et ramaskrig steg til vejrs, som Anno modstræbende har rådet bod på i filmene Evangelion The Movie: Death & Rebirth og End of Evangelion.

Hideaki Anno er ikke bare en mand, der arbejder som anime-instruktør; han lever og ånder for mediet. Efter at have skrevet og instrueret hits som Wings of Honneamise (der floppede ved udgivelsen men senere er anerkendt som et sjældent overgået mesterværk) og Gunbuster fik han et sammenbrud og producerede ikke noget i fire år. Ikke at lave anime var for Anno det samme som ikke at leve, og Neon Genesis Evangelion er resultatet af fire års selvransagelse, om hvilken han siger “Jeg prøvede at inkludere alt af mig selv, en knust mand, der intet kunne i fire år, en mand der blot manglede at dø. Min største prioritet var at nedfælde mine følelser på film”.

ADV har efter eget udsagn gjort meget ud af DVD-udgivelsen. Men hvor de har fokuseret på touch-ups og lydspor (der er engelsk, spansk, fransk og japansk), burde de have koncentreret sig mere om billedet; der er farveskift flere steder, især i røde farver, og billedkvaliteten er generelt dårlig. ADV har retoucheret japansk tekst på skilte osv. til engelsk og det ser ikke helt malplaceret ud, selvom puristerne (mig inklusive) ikke bryder sig om det. Underteksterne kommer på overarbejde fra tid til anden; når to karakterer taler med en fjernsynsudsendelse kørende i baggrunden er begge talestrømme tekstet i forskellige farver. Her er man glad for sin pauseknap.

ADV har faktisk gjort så meget ud af disken, at den blev forsinket fra sin originale udgivelsesdato d. 21. december sidste år helt frem til 23. maj i år. Det mest uhyggelige er, at disk 2 ikke engang er annonceret endnu, fordi ADV afventer feedback på den første skive. Mit feedback: Få fingeren ud nu!

Neon Genesis Evangelion har fanget min interesse mere end noget andet jeg kan huske i nyere tid. Man kan elske den eller hade den, men en ting er sikkert: Det er anime for det tænkende menneske – og tænke over den, det vil du. I dagevis.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.