Midnight Club

3 out of 6 stars

Hvad bliver resultatet, hvis man tager Smuggler’s Run og mixer det med Midtown Madness? I hvert fald noget med biler, der kører stærkt og har en glimrende fysik. Men er det sjovt?

Firmaet bag Midnight Club (MC) hedder Angel Studios, og de har både lavet Smuggler’s Run (SR) til PS2 og Midtown Madness 1+2 til PC. Hvilket forklarer en del. Blandt andet at spillet kører med 60 fps hele tiden, og at fysikken er i orden. Derudover er MC en nøjagtig kopi af Midtown Madness, hvilket er godt nok, hvis man ikke har prøvet dette, men dødkedeligt hvis man har.

I MC kører man rundt i enten New York eller London, som er blevet reproduceret i store træk. At man primært kører om natten, sænker dog muligheden for at genkende de 2 steder. Det har man dog også sjældent tid til alligevel, idet man jo er ude at køre af en helt anden årsag; for at vinde.

Og for at vinde skal der køres stærkt. Der er 3 slags løb: Head-to-Head, Checkpoint og Capture the Flag. Dvs. at man enten kører om kap med én modstander (for at vinde hans/hendes bil); eller man skal først igennem en række checkpunkter og i mål; eller man skal samle flag op og køre dem i mål. OG det hele skal som regel gøres på tid. ALT for lidt tid. Ligesom i SR har programmørerne nemlig indset, at da MC ikke har nogen synderlig dybde, måtte de hellere gøre det ufatteligt svært.

De biler man starter ud med, (samt mange af dem man vinder), er ikke engang specielt hurtigere end politibilerne (ja, de er også med). Dette kan få den mest tålmodige til at kaste joypad’et fra sig i afsky, efter at man for 117. gang bliver kørt af vejen (eller rammer én civil bil), således at man ikke kan nå i mål inden tiden rinder ud. Det sker RET ofte, og tidsgrænsen på de senere baner tillader ikke EN ENESTE udskridning! Det er simpelthen for latterligt.

Samme problem gør sig også gældende for selve strukturen i spillet. Man kan vælge at spille MC på 2 måder: Arcade eller Career. Forskellen er dog minimal, idet løbene er fuldstændig ens, uanset hvilken “mode” man vælger. Sidstnævnte har dog et plot, mens Arcade “bare” starter løbet. Jeg gætter på, at programmørerne har kastet Career på i sidste øjeblik, for at trække spilleren mere ind i spillet. Unødvendigt forvirrende. Det letter heller ikke på det hele, at man i Arcade ikke rigtig ved, hvilke løb man allerede har gennemført, fordi menuerne er idiotisk opbyggede. Eller også er det bare mig.

Én ting er i hvert fald sikkert: Har man spillet de 2 andre spil, er Midnight Club ret forudsigeligt, og bliver derfor også ret hurtigt kedeligt. Teknisk er spillet i top (selvom nytænkningen er i bund), men når man først har kørt rundt i de 2 byer spillet tilbyder (London og New York) i et par timers tid, har man set det meste og prøvet det hele.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.