Einhänder

6 out of 6 stars

Square har udgivet et shoot’em up. Square er ikke helt normale mennesker. Einhänder er ikke et helt normalt shoot’em up.

Lad os sige det med det samme: Enhver afficionado af shoot’em ups bør eje dette spil. Det er lige dele Raiden Project, R-Types og Raystorm: Det er simpelthen fantastisk. Med stort F.

Square har tænkt sig om atter engang, og besluttet at de ville sætte sit præg indenfor endnu en genre. Resultatet er Einhänder – et shoot’em up med en forskel. Hemmelige bonusser, ekstra våben og rumskibe, blandet med alternative ruter og noget af det flotteste og mest detaljerede sceneri endnu set i et 3D shoot’em up – Einhänder er den nye “king of the hill”.

Efter en moderat (men passende) intro kan spillet begynde. Efter at have valgt et skib, selvfølgelig. Allerede her begynder man at fatte mistanke til, at Einhänder ikke er et helt almindeligt shoot’em up – man kan nemlig påmontere 2-3 våben pr. skib, hvoraf 2 kan være aktive til enhver tid. Der kan så cykles rundt mellem disse med L1/R1-tasterne. Ligeledes kan man skifte deres position, hvilket også har indflydelse på deres effekt. Tag f.eks. WASP’en: Sidder den forneden affyrer den kraftige missiler lige frem, sidder den foroven er de ikke helt så kraftfulde, men til gengæld bliver de målsøgende. Grenades kan skiftes rundt, så de enten skyder bagud eller forud. Og så fremdeles.

Firkant og Kryds affyrer henholdsvis det øverste/nederste våben, og som prikken over i’et kan skibets hastighed ændres med L2/R2-tasterne. Phew, det er fand’me mange taster at holde rede på. Men det er netop detaljer som disse, der gør spillet mere interessant. Det kræver sin mand at have de rette våben aktive i de rette situationer.

Som i Raystorm er Einhänder semi-3D. Det begrænser ens bevægelsesmuligheder (op/ned/højre/venstre), men kameraføringen er så sublim, at man på intet tidspunkt føler sig fanget i 2 dimensioner. Tværtimod vil jeg mene, at det vil være bedre at lægge sig til at dø, fremfor at skulle mestre spillet i ægte 3D – der er VIRKELIG mange fjender på skærmen HELE tiden. Flere af dem bærer våben mage til dine egne. Disse kan samles op efter at fjenden er blevet skudt, men skynd dig at samle dem op før de styrter i afgrunden sammen med det rygende vrag. Desuden kræver det et godt sigte ikke at komme til at skyde våbnet i stykker inden selve fjenden bliver dræbt!

De 3 liv man får til rådighed forsvinder uhyggeligt hurtigt, men så er der heldigvis 10 Credits at tage af. En fin detalje er, at de våben man har samlet op i løbet af spillet, kan vælges som standardvåben på dit skib i næste spil – Einhänder gemmer den information på ramkortet, sammen med point-statistik og bonusser.

Apropos bonusser, så må jeg jo hellere forklare lidt omkring dem. På hver bane er der 3 muligheder for at tjene en speciel bonus. Få alle 3, og der åbnes op for muligheden for at spille netop denne bane i Free Play (øvelse), hvilket kan være en RET god ting. Der åbnes også for mulighederne for at flyve alternative ruter eller møde en/flere ekstra fjender som måske bærer på hemmelige våben(!). Skulle man være så heldig at tjene en bonus, vil det stå i bunden af skærmen, og så er det bare med at huske hvordan man fik den til en anden gangs skyld. Nogle af dem er uhyggeligt svære at gennemskue, så en FAQ hjalp denne anmelder en god bid henad vejen.

Det er ting som disse, der giver Einhänder “replay-value”. Man kan desværre kun spille én ad gangen, men det er også mere end nok. Der er FOR meget tryk på, til at flere spillere ville kunne overskue hvad der foregik på skærmen samtidig. Musikken er en blanding af klassisk og techno, og atmosfæren er tysk & fremtidsagtig (man bliver nødt til at se det for at forstå det!). Denne anmelder er RET glad for både Raiden Project og Raystorm, og Einhänder slår dem begge med flere længder. Et absolut must for shoot’em up fans.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.