Rogue Squadron

4 out of 6 stars

Efter det for bredt favnende Shadows of the Empire har LucasArts valgt at holde sig til én kategori, flyvedelen, og derefter prøve at polere denne oplevelse, så den skinner. Men er det nok til at vinde de skuffede fans af Star Wars tilbage efter det første spil?

Rogue Squadron (RS) er et rendyrket actionspil, hvor du (som altid) er helten. Du er ovenikøbet en af de sidste årtiers største helt, nemlig Luke Skywalker! Som Luke skal du så kæmpe dig igennem 16-18 baner som pilot i et af rebellernes forskellige fly. Du får hjælp af andre erfarne piloter fra Star Wars universet, bl.a. kommer Han Solo og Chewbacca til undsætning ved flere lejligheder. Jo, man kan også flyve i Tusindårsfalken, men hvorledes må I selv finde ud af.

Man kan vælge at styre sit fly både udefra eller indefra, hvor jeg så absolut kan anbefale det sidstnævnte. Man får en meget bedre følelse af at være der selv, når man sidder inde i cockpittet på en X-wing, der tordner afsted, guns blazing. For at forbedre overblikket er det også muligt at kigge til siden, samt op og ned. Flere af skibene har ligeledes mulighed for at slå turbofart til og fra, for derved hurtigere at kunne overflyve store distancer.

Alle flyene har mulighed for at kombinere skuddene fra deres primære våben i forskellige mønstre. F.eks. er der i X-wing?en mulighed for at skyde 4 skud afsted på én gang (om end man så ‘kun’ kan affyre våbnet med et sekunds mellemrum). Dette er en fordel såfremt piloten har en stor træfsikkerhed. Almindelige amatørpiloter (som undertegnede) vælger som regel at holde skuddene adskilt, hvorved man så kan affyre sit våben gentagende gange uden venten.

Derudover kan våbnene opgraderes, såfremt man finder de hemmelige bonuser, der er skjult på visse af banerne, men disse er mere kuriøsiteter end egentlige opgraderinger. Vil man spille de 2 hemmelige missioner, bør man dog nok kigge efter dem alligevel.

Sagde manden hemmelige missioner? Ja, for at holde spilleren fast, efter at man har klaret de primære krav til hver enkelt af de 16 missioner, så har LucasArts inkluderet et medalje-system, hvor man kan genspille allerede fuldførte missioner og prøve at klare kravene til en bedre medalje. Faktorer som tid, antal skudte fjender, præcision af affyrede skud o.a. er de gældende krav. Guleroden: Hvis man opnår sølvmedaljer eller højere på alle baner, får man muligheden for at spille en ekstra mission. Guld på alle? Endnu en mission. Men der er ingen grund til at glæde sig for tidligt – flere af banerne er svære med stort S! Så er I advaret.

Missionerne er meget forskellige, og det samme kan siges om omgivelserne. Højlys dag ved Mos Eisley; i tæt tåge over søerne på Chorax; om natten på Jade Moon eller blandt skyerne på Taloraan er bare nogle af de fantastiske omgivelser RS byder på. En enkelt sneklædt mission eller to gemmer der sig også, bare rolig. Alle banerne har i overflod af bygningsværker, rumskibe o.a. der tilsammen er med til at skabe illusionen om, at man deltager i et større slag. Fantastisk.

Men gør denne overflod af grafik så ikke at spillet bliver meget langsomt? Det er der faktisk to svar til, eftersom RS understøtter Nintendos Expansion Pak. Såfremt man har investeret i en sådan sag, får man visse fordele: En højere opløsning inde i selve spillet (bedre udsyn), og en bedre hastighed uden det store slow-down, altså farttab, der bl.a. prægede Shadows of the Empire, når der var mange fjender tilstede på skærmen samtidig. Den endelige karakter afhænger af, om man spiller RS med Expansion Pak. Uden denne vil den samlede karakter ligge en stjerne lavere.

Lyden i RS er også værd at rose. Foruden snak fra dine medpiloter under spillet er selve temaet fra Star Wars og lydeffekterne fra de forskellige våben overbevisende. De skaber atmosfære og hjælper spilleren til at forestille sig at man virkelig er til stede. Imperiets jagerfly har også deres kendte lyde, og man føler sig straks hjemme, når den første Tiefighters karakteristisk lyd brøler ud af højttalerne.

Konklusionen er ikke til at tage fejl af. LucasArts har oppet sig siden Shadows of the Empire og fortjener klapsalver for at have tilbudt Star Wars-fans et spil, der virkelig viderebringer følelsen af dette univers på en tilfredsstillende måde. Ikke siden Jedi Knight til PC, har denne anmelder følt sig så godt tilpas med et Star Wars-spil, som med RS. Det eneste kritikpunkt, (der desværre er ret stort), er at jeg ikke føler at man kan undvære en Expansion Pak, når man spiller RS. Dette vil bringe den samlede investering op på ca. 900 danske kroner, hvilket er mange penge for et spil. Har man dog pengene, så vil jeg bestemt anbefale RS til enhver, der går rundt og bærer på en lille Luke Skywalker inden i sig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.