Front Mission 3


Squaresoft er ubetinget kongen, når det drejer sig om at lave RPG’er. De har produceret nogle af de bedstsælgende spil nogensinde, og navne som Final Fantasy, Chrono Trigger og senest Vagrant Story er lysende stjerner på den japanske konsolhimmel.

Mindre kendt (i vesten) er deres Front Mission-serie. I stedet for det traditionelle univers (middelalder-tema og magi), styrer man her store robotter, Wanzers, i kamp mod hinanden. Universet er også blevet skiftet ud med en tid vi kan kalde “nær fremtid”. Front Mission 3 er desværre det eneste i serien, som er dukket op udenfor Japan, hvilket er lidt ærgeligt, når man tænker på konceptet.

Der er selvfølgelig også et plot bag, som passer fint til det nutidige miljø. Du spiller en testpilot på nogle nye Wanzers, som skal leveres til en militærbase i nærheden. Efter en eksplosion på basen mens du er tilstede, hvirvles du (og en testpilot-kollega) ind i et globalt komplot, omhandlende et nyt altødelæggende atomvåben.

Til din hjælp har du bl.a. en computer, som er tilsluttet en japansk fremtidsudgave af Internettet. Her kan du navigere rundt og samle ledetråde og generel information om det samfund du er en del af. Det er en meget poleret del af oplevelsen ved spillet og det puster lidt tiltrængt frisk luft ind i RPG-genren. Du kan sågar hente filer og baggrundsbilleder fra nettet, som du kan bruge i computeren!

FM3 er et turbaseret RPG i stil med Vandal Hearts og Final Fantasy Tactics. Du og dine modstandere skiftes til at bevæge sine Wanzers og angribe sine modstandere på et 3D-isometrisk spilleområde, set skråt ovenfra. Hvad der så adskiller FM3 fra de andre (foruden universet) er muligheden for at erobre fremmede Wanzers, og skifte delene på dine egne robotter med dele fra dem, tage deres våben m.v. Der er næsten ubegrænsede kombinationsmuligheder for at sammensætte den perfekte robot.

Under spillet oparbejder du såkaldte “combat skills”, der er tangenten til de traditionelle RPG’ers magi, idet de giver spilleren specielle, magi-lignende angreb at vælge mellem. Under hver kamp kan man desuden lave forskellige modtræk, når computeren angriber, hvilket kræver en del omtanke. Man har nemlig kun et begrænset antal “turn points” pr. kamp, og dem skal man bruge både defensivt og offensivt. Computeren spiller godt, men har en tendens til at gå efter den svageste på dit hold fremfor den med størst arsenal. Selvom hovedkarakteren dør i kampens hede, kan man gennemføre slaget – undskyldningen er, at det er hans Wanzer, der bliver smadret, men det gør det stadig en anelse lettere end nødvendigt.

Squaresofts produktioner er altid teknisk i top, og FM3 er ingen undtagelse. Både intro, CG-sekvenser og musik er af høj standard. Selve spillet er ligeledes ganske pænt (omend lidt kornet), og kamparenaerne er meget forskelligartede (deres sværhedsgrad ligeså), med god udnyttelse af forskelligt terræn. Selve historien er ret lineær, men ifølge omslaget er der tilsyneladende 2 muligheder for at komme gennem spillet, så det giver da lidt genbrugsværdi.

Chancerne er store for, at FM3 dukker op i Europa, da Squaresoft er begyndt at konvertere flere af deres titler til PAL, men intet er endnu sikkert. RPG-fans bør derfor overveje at importere FM3, da det er en lille perle. Det hører ikke til det sværeste RPG’er, men det hører bestemt til et af de skæggere.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.