Sébastien Loeb Rally EVO

4 out of 6 stars

Følelsen af at være lige på grænsen til at miste kontrollen afløses af en adrenalinrus, når man sender sin bil perfekt sidelæns gennem et sving med 100 km/t på de Finske grusveje. Rally handler om fart, spænding og en nærmest umenneskelig evne til at kontrollere en bil i høj fart på snoede veje.

Jeg fulgte engang WRC (World Rally Championship) med stor iver. Dengang hed de bedste kørere Colin McRae, Petter Solberg, Carlos Sainz og ja – Sebastien Loeb. Nu er de pensionerede, og jeg ser ikke WRC mere, da jeg ikke har Eurosport længere. Men selvom man er gået på pension, kan man jo stadig tjene penge ved at lægge navn til en spilserie. Det gik ganske godt for Colin McRae Rally helt tilbage på den første Playstation, så hvorfor skulle Loeb ikke også give det et skud? Han er trods alt den mest successfulde rallykører nogen sinde med 9 WRC sejre i træk.

Sébastien Loeb Rally EVO centrerer sig om Loebs WRC-karriere. Umiddelbart præsenteres man for muligheden for Quick Play, Online eller Career. Der er imidlertid også en Loeb Experience-mulighed, hvor man skal gennemføre og vinde specielle løb, der har betydet noget særligt for hans WRC-karriere. Hver sektion af 2-4 løb præsenteres med en lille fortælling af Loeb selv, hvor han beskriver, hvor han var på det tidspunkt i sin karriere, og hvorfor disse løb var specielt interessante. Dernæst skal man selv gøre ham kunsten efter eller endda gøre det bedre, mens man naturligvis kører i de samme biler, som Loeb selv havde til rådighed og ad de samme ruter. Der er rigelig udfordring, da tidskravene er skarpe, og bilerne kan være svære at håndtere.

Karriere-delen af spillet er der, hvor man kommer til at bruge det meste af sin tid. Der er mange forskellige udfordringer delt op i kategorier, og der er mange løbstyper at prøve kræfter med. Primært handler det om standard rally-prøver, hvor man skal køre fra start til slut hurtigst muligt og helst uden at smadre bilen undervejs. Men der er også Rally-Cross, hvor man kører på en mindre, lukket bane med flere biler på banen på samme tid. Her er der tale om et standard løb over typisk tre omgange. Der laves flere variationer over disse baner med eksempelvis Sector Battle, hvor banen er delt op mindre sektorer, og målet så er at sætte den hurtigste tid på hver sektor. Der er også Gateway, hvor en række sluser er sat op på banen med tre mulige porte. Som man nærmer sig slusen, lyser en af portene grønt, og man skal så nå at reagere i tide og køre gennem den rigtige port, samtidig med at man skal gennemføre banen på bedst mulige tid.

Erfaren udvikler

Sébastien Loeb Rally EVO er udviklet af Italienske Milestone, der har mange racerspil under bæltet, og som også har stået bag flere af de officielle WRC-spil. De har altså en hel del erfaring at trække på, og netop derfor havde jeg også forventet et lidt mere poleret produkt. Man støder ind imellem på nogle sære fejl både i fysikmotoren, lydsiden og i det grafiske, der tyder på, at spillet ikke er bagt helt færdig. Det kan være det totale fravær af lydeffekt, når man smadrer hele siden af bilen ind i en stenvæg, eller når ens hjælpekører pludselig råber en af køreinstruktionerne højere end de andre.

Grafisk virker spillet også en smule gammelt. Der ser ud til at være lagt en del kræfter i at gøre omgivelserne mere detaljerede og interessante. Der er masser af træer og højt græs, der hjælper til at få det hele til at synes mere realistisk. De få publikummer der står langs vejen er der til gengæld ikke gjort meget ud af, men dem lægger man sjældent mærke til i farten. Alt i alt ser det egentlig ikke værst ud, når man først er kommet i gang med at køre og har travlt med at holde bilen under kontrol.

Her er en række replays fra forskellige baner, jeg har spillet:

Onlinedelen er der ikke så meget at sige om. Rally er i sin natur en “singleplayeroplevelse”, hvis vi ser bort fra Rallycross, hvor der er flere biler på banen samtidig. Online giver mulighed for at spille både Rallycross løb og de almindelige rally-baner, og hvor rally-banerne normalt køres en bil ad gangen, kører man på samme tid, når man kører online. De andre biler repræsenteres ved et “ghost”, og det kan give problemer, hvis flere spillere klarer sig nogen lunde lige godt. Dette ghost er nemlig ikke gennemsigtigt nok til, at man kan se banen tydeligt igennem. Jeg kørte simpelthen galt, fordi jeg slet ikke kunne se vejforløbet. Det er ikke rigtig smart.

Jeg havde også gevaldige problemer med at forbinde til andres spil. Faktisk lykkedes det ikke en eneste gang. Jeg har kun kunnet spille online, når jeg selv oprettede en spil og fungerede som server. Andre spillere kan altså godt forbinde til mit spil. Det er ret tydeligt, at der ikke er brugt alt for meget tid på at udvikle onlinedelen, men det er formentlig heller ikke det, man køber et rallyspil for. Jeg kommer sandsynligvis heller ikke til at bruge mere tid derinde.

Hvis man kan se igennem spillets små fejl og mangler, er der altså masser af underholdning og udfordring i spillet. Det er klart mere en arkadeoplevelse end en simulation, om end bilerne kan tage voldsomt skade såvel kosmetisk som mekanisk. Det er også muligt at finjustere affjedring, bremser og gearratio før hvert løb, men det er holdt meget simpelt, og selv har jeg ikke følt det nødvendigt at pille ved standardopsætningen. Ydermere kan man slå forskellige hjælpemidler fra, der ellers er slået til som standard. Det er ting så som Traction Control, ABS, automatgear og hjælp til nedbremsning inden sving. Det første jeg gjorde inden jeg spillede første bane var at slå alt fra på nær automatgear. Jeg vil helst ikke hjælpes for meget igennem udfordringerne. Men automatgear – det er en luksus, jeg tager mig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.