Forza Horizon 3

6 out of 6 stars

Jeg er generelt ikke ret god til racerspil. Det glemmer jeg dog af og til, som f.eks. her forleden, hvor jeg i et svagt øjeblik kom til at købe Redout. Hold da op, hvor har jeg sjældent oplevet et spil, der i dén grad kunne udstille min utilstrækkelighed. Mine reflekser kunne slet ikke magte de smalle, snoede baner og ekstremt høje fart, de flimrende sanseindtryk kortsluttede hjernen, og der var ingen anden udvej end at bede Steam om pengene tilbage. Vi kan således konstatere, at det helst ikke må gå for hurtigt, eller være for svært, hvis jeg skal kunne følge med. Jeg er det, man på moderne dansk kalder en casual gamer, og min tålmodighed rækker ikke til ret mange forsøg, før jeg skal videre i et spil.

Kigger jeg tilbage, er der tre bilspil, der virkelig har efterladt et aftryk i min bevidsthed. Project Gotham Racing 2 var mit første møde med en balanceret arcade-racer. Det var ikke ren drengerøvsfræs med hjulspin og drifting som Namcos Ridge Racer, og det var langt lettere at gå til end Polyphony Digitals mere realistiske Gran Turismo. Burnout 3 vandt mit hjerte med nitroboost og vilde takedowns af modstandere, hvorimod jeg aldrig blev gode venner med de to efterfølgere Revenge og Paradise

Herefter skulle der gå en del år, hvor jeg ikke rigtigt spillede bilspil. Jeg forsøgte med et af de utallige Need for Speed-spil og Split/Second: Velocity, men ingen af dem formåede at holde min interesse i mere end et par timer. Men så var det lige, at Forza Horizon 2 sparkede døren ind. Det var egentlig lidt af et tilfælde, at jeg kom til at spille det, for jeg havde formentlig aldrig købt det selv. Historien er den, at redaktionen fik en anmelderkopi, og eftersom vi ikke var ret mange med en Xbox One, gav jeg det et forsøg. Det var med bange anelser, og som det fremgår af min anmeldelse, startede det også noget usikkert. Jeg endte dog med at holde virkelig meget af spillet, og det var til dato det suverænt bedste racerspil, jeg havde spillet.

Stor var min glæde da også, da Forza Horizon 3 blev annonceret på årets E3, og at det var et af Microsofts nye Play Anywhere-titler. Det passede helt perfekt med, at jeg lige havde opgraderet spillepc’en til nyeste Intel- og Nvidia-generation, og savlet drev ned fra mundvigene ved tanken om at få lov til at spille Forza i høj opløsning med alle detaljer skruet på elleve og i 60 fps. Helt sådan skulle det ikke komme til at gå, men før vi dykker ned i de tekniske detaljer og forskellene mellem Xbox One og pc, så lad os tale om selve spillet.

Going down under

Forza Horizon 3 5

Forza Horizon 3 starter sædvanen tro med, at man skal køre til festivalpladsen. I forgængeren blev man hældt i en Lamborghini Huracán og sendt ud på de sydfranske veje, hvor man skulle forsøge ikke at parkere bilen i en bjergside. Denne gang er det endnu mere lige på og hårdt, og man skifter mellem forskellige køretøjer, mens man får smagsprøver på Australiens meget varierede natur. Jeg troede næsten ikke mine egne øjne, da jeg kørte gennem en frodig regnskov, mens solen skar gennem trækronernes blade, og vandsprøjtet på forruden blev presset ud mod siderne pga. bilens fart. Prologen afsluttes med den første showcase, hvor man i en buggy skal køre om kap med en jeep hængt op under en helikopter med wirer. Så er tonen ligesom slået an.

Vel ankommet til festivalpladsen skal man i gang med at skabe begejstring hos fans, for fans er det, der gør det muligt først at opgradere festivalpladsen og efterfølgende bygge yderligere festivalpladser rundt omkring i landet. Nu er det bare sådan, at Australien er ret stort, så kortet er selvsagt ikke realistisk, når der kun er få minutters kørsel mellem Byron Bay på østkysten nord for Sydney og Yarra Valley ved Melbourne – noget der er i virkeligheden er 1700 km. Der går ikke mange minutter, fra man har forladt højhusene i Surfer’s Paradise, før man kommer til den golde og ugæstfrie outback i vest eller den frodige regnskov lidt længere mod syd. Spillets univers er således meget flottere og mere varieret end både etterens Colorado og toerens Sydeuropa, men man skal lige vænne sig til, at bilerne kører i den “forkerte” side af vejen i den gamle britiske koloni.

Jeg har ikke personlig erfaring med de nyeste bilspil, men baseret på gameplay-videoer på youtube må Forza Horizon 3 kandidere som et af verdens flotteste bilspil sammen med Driveclub på PlayStation 4. Alt ser hæsblæsende flot og ultra-realistisk ud, især når man spiller fra kabinen eller med kameraet placeret på køleren. Grafikerne har virkelig haft sans for detaljerne, og de har efter sigende brugt måneder på blot at studere skyformationer for at kunne gengive dem realistisk i spillet. Om det er sandt (eller overdrevet) skal jeg ikke gøre mig klog på, men det ser dælme flot ud. Der er en smule pop-in selv på højeste grafikindstilling, men uden for de tætte skove var det ikke noget, jeg lagde ret meget mærke til. 

Lyden har lige som grafikken fået en vitaminindsprøjtning, og motorernes hylen og vrælen, når man sparker omdrejningerne op i det røde felt, er sød musik for ørerne. Apropos musik, så har man fra starten kun mulighed for at vælge mellem to radiokanaler. Jeg synes det er en lidt underlig designbeslutning, men det tager trods alt kun en håndfuld timer at optjene nok XP til at have låst op for alle. Musikgenrerne er de samme som sidst med fokus på elektronisk musik med et energisk beat og den enlige kanal med klassisk musik. Derudover kan man bruge Microsofts streamingtjeneste Groove. Hvis man ikke allerede har en konto, kan man starte en 14 dages prøveperiode inde fra spillet.

Casual racing eller simulation

Forza Horizon 3 6

Spillet er i udgangspunktet meget tilgængeligt med en del hjælpefunktioner så som ABS-bremser, traction control, automatgear og kørelinje slået til, og jeg havde ikke de store problemer med at vinde de fleste løb ret sikkert. Skadesmodellen er kun kosmetisk, og straffen for at køre ud i vejkanten eller ind i andre biler er meget lille. Det betyder, at man kan forkorte bremselængden ved hjælp af bissetricks som at hamre ind i de forankørende, når de tager farten af i svingene. Et typisk forløb er, at jeg bruger den første tredjedel til at mase mig frem til førstepladsen, og derefter kan jeg bare køre frit og lægge afstand til de andre. Det passer perfekt til min casual spillestil og står i skærende kontrast til min oplevelse med føromtalte Redout, hvor jeg efter ti forsøg ikke formåede at blive bedre end næstsidst på en af de allerførste baner.

De mere erfarne bilspilsentusiaster vil sikkert synes, at spillet er for let, men det er der heldigvis råd for. Man kan både gøre modstanderne sværere og slå hjælpefunktioner fra. Med fuld skadesmodel, styring sat til simulation og uden mulighed for tilbagespoling ved fejl, så er det ikke længere en selvfølge at komme først over målstregen – eller i det hele taget at gennemføre et løb. For de mere mekanisk interesserede er der desuden mulighed for at fifle med alle mulige parametre på bilen. Nogle ting påvirker bilens ydelse og håndtering (bremser, ophæng, styring osv.), hvorimod andre er rent kosmetiske. Det er ikke så avanceret som hverken søsterserien Forza Motorsport eller Gran Turismo, men det er formentlig nok for de fleste i målgruppen. Det var i hvert fald langt ud over, hvad jeg gad bekymre mig om.

Styringen sidder lige i skabet, og med 60 Hz og en Xbox One-controller er det første gang jeg virkelig har fået greb om den analoge kontrol.  Med god hjælp fra den dynamiske kørelinje, gik der ikke længe, før jeg suste gennem svingene som en pro. Bilerne opfører sig vidt forskelligt, og man kan tydeligt mærke forskel på om man køre på asfalt, grus eller på en græsmark, og hvorvidt underlaget er vådt eller tørt. Jeg havde dog problemer med de allerhurtigste biler, der accelererer, som var de skudt ud af en kanon. Når man kører mere end 300 km/t, skal der ikke mere til end et lille ryk i styrepinden, før bilen sendes ud i (for mig) ukontrollable udskridninger, og da man altid konkurrerer med biler i samme klasse, fik jeg latterligt mange tæv af computerkørerne.

Evolution

Forza Horizon 3 4

Det grundlæggende gameplay er stort set uændret. Der er sket justeringer og en del mindre tilføjelser, men i det store hele føles det mest som en naturlig evolution. Det fungerede jo også ret godt i Forza Horizon 2, så helt fint at Playground Games ikke har ændret på et velfungerende koncept. Den åbne verden er fyldt med forskellige aktiviteter i form af turneringer, PR-stunts og reklameskilte, der skal smadres for XP eller billigere fast travel. Man kan også bare cruise stille rundt (på eller uden for vejene) og nyde omgivelserne, eller prøve kræfter med de mange bucketlist-udfordringer og lede efter gamle biler i forladte lader, hvilket i parentes bemærket er sværere, end det lyder.

For lettere at kunne finde rundt har man kørecomputeren Anna. Hun har en sød og behagelig stemme, men hun er desværre ikke alt for klog. Meningen er, at man via hende hurtigt skal kunne sætte en rute mod nærmeste interessepunkt, men hendes anvendelighed begrænses en del, når hun ikke skelner mellem, hvorvidt det er noget, man har kørt før. Når man har sat en markør, kan man se destinationen ude i horisonten, og hvis man har skadesmodellen sat til kosmetisk, så er den hurtigste vej fra A til B fugleflugtslinjen med mindre man er inde i Surfer’s Paradise. Man kan stort set køre med fuld fart gennem markerne, og bortset fra de spredte bygninger, de forbavsende få autoværn og de største træer, så kan man pløje gennem alt. Det er sågar nogenlunde let at zigzagge gennem en skov, og planter man bilen frontalt i et træ, kan man jo altid spole tilbage.

Man kan let skifte mellem singleplayer og (online) multiplayer, og alt man foretager sig tæller med i begge verdener. I Adventure kører man rundt på de australske veje med en (tilfældig) flok spillere og gennemfører løb. I co-op har man mulighed for at spille kampagnen med op til fire andre spiller. Man kan enten hoste sit eget spil, som andre kan joine, man kan finde et tilfældigt spil eller hoppe ind i et af vennernes spil. Det fungerer rigtig fint, og det fungerer vel at mærke uden Xbox Live Gold på pc. En anden nyhed jeg vil fremhæve er auktioner, hvor man kan sælge og købe biler online. Hvis man klikker på Hot Deals, så ser man en oversigt over auktioner med kun få minutter tilbage, og her er det muligt at få fingre i nogle lækre biler til en brøkdel af, hvad de normalt koster. Den billigste Koenigsegg koster 1,5 millioner credits, så det er en fed måde at få adgang til de virkelig hurtige biler tidligt i spillet.

Xbox One, Windows og DirectX 12

Forza Horizon 3 7

Forza Horizon-serien har indtil nu været eksklusiv på Xbox, men med Microsofts nye Play Anywhere-koncept kan det også spilles på pc, uden at det skal købes separat. Det er bygget på UWP (Universal Windows Platform), hvilket betyder, at det som minimum kræver Windows 10 anniversary update (build 1607) og skal hentes via Microsoft Store, det integrerer sig sømløst ind i Xbox Live. Min første oplevelse med at købe spil gennem Windows Store var for nogle måneder siden, da jeg købte Gears of War Ultimate Edition, og det var ikke ubetinget positivt. Nogle af kvalerne var min egen skyld, men det imponerede ikke i forhold til Steam, Origin eller Uplay for den sags skyld. Aniversary-opdateringen gør dog en del ved dette, og jeg havde ingen problemer med at hente og installere Forza Horizon 3. Jeg fik endda lov til at bestemme på hvilken disk, den skulle installere (sarkasme kan forekomme og nej, det kunne man ikke før). Integrationen til Xbox-app’en er også fin, hvorimod webudgaven for nuværende nægter at vise windows-spillene.

Forza Horizon 3 bruger (lige som alle UWP-titler) DirectX 12 og fuldskærmsvinduer i stedet for eksklusiv fuld skærm, hvilket betyder, at computerens output ikke ændres, uanset hvilken intern opløsning spillet renderes i. Det er altså computeren, der opskalerer billedet og ikke tv’et. DirectX 12 er sammen med Vulkan de nye grafiske API’er, der kort fortalt giver programmørerne mere direkte adgang til hardwaren, hvorved de potentielt kan udnytte den bedre. Bemærk ordet “potentielt”, for det er ikke automatisk tilfældet. Naughty Dog er et skoleeksempel på en udvikler, der virkelig forstår at presse hardwaren (PlayStation 4) til det yderste, og noget i samme retning håber man, kommer til at ske på pc, når udviklerne begynder at udnytte de nye snitflader fuldt ud. Det tager dog tid, og det er også derfor, at vi først nu ser titler, der er udviklet til DirectX 12 fra bunden, selvom API’et er to år gammelt.

Indtil nu har der ikke været ret meget godt at sige om DirectX 12-udgivelserne, men Forza er et stort skridt i den rigtige retning, selvom det ikke når helt i mål. Så længe man holder sig til 30 fps, er spillet fuldstændigt stabilt i høje opløsninger, og med alle grafikindstillinger på max, uden at stille absurde krav til grafikkortet. Det er når man sætter frame raten til 60 fps, at problemerne opstår. Spillet kører ikke flydende på ultra i nogen opløsning, selvom mit GTX1080 er under 50% belastet ved 1080p. Sætter jeg spillet til high, kører det næsten fejlfrit, men det er ikke perfekt – og det gør ikke noget godt for humøret at køre spillet i Xbox-kvalitet, selvom det er i højre opløsning og med højere frame rate. Spillet er desuden ret CPU-krævende og foretrækker flere end fire processertråde, hvilket kan være et problem for Intel Core i5, som er meget udbredt i spillecomputere.

Når man har investeret en mindre formue i en kraftig spillepc, så ønsker man naturligvis ikke at spille i 30 fps. Højere frame rates er ligesom et af hovedargumenterne for at spille på pc. Med det sagt, blev jeg overrasket over, hvor spilbart Forza Horizon 3 er ved netop 30 fps pga. god motion blur og lav controller-latency. I stedet for at bruge en masse tid på at fintune de (mange) grafiske indstillinger, kan man få spillet til at gøre det automatisk. Det er ikke dynamisk skalering af opløsningen, som man ser på mange nyere konsolspil, men derimod justering af textures, skygger og refleksioner med udgangspunkt i en profil (ultra, high osv.). En anden mulighed for at opnå bedre frame rates er at slå MSAA (multisample anti-aliasing) fra, for det tæsker virkelig grafikkortet. Xbox One kører i 1080p @ 30 fps med en grafikindstilling der svarer til high i følge Digital Foundry. Det ser ret godt ud, og det er derudover den eneste version der understøtter HDR, hvis altså man har en af de nye Xbox One S.

Som reference kan jeg oplyse, at jeg efter en del prøven frem og tilbage valgte 4K @ 60 fps og dynamic high som det bedste kompromis mellem opløsning, kvalitet og spilbarhed. Jeg har en Intel Core i7-6700K @ 4,6 GHz, Nvidia GTX1080 @ 2 GHz og 16 GB RAM.

Næsten perfekt

Forza Horizon 3 3

Spillet ser fantastisk ud, men den virkelige stjerne i showet er gameplayet. Spillet formår at underholde, og der er altid noget at give sig til, uanset temperament og sindelag. Styringen sidder lige i skabet, og alt fra Forza Horizon 2 er bare blevet bedre. Hvis man tager de negative briller på, kan man kritisere den manglende optimering af pc-versionen. Det er lidt ærgerligt, når nu Forza Mortorsport 6: Apex-demoen kører fuldstændigt fejlfrit, men på den anden side må man også anerkende, at det nok er lettere at optimere et spil, hvor man kun kører på en bane i forhold til Forza Horizon 3, hvor man vitterligt kan køre overalt.

I en optimal verden havde jeg også gerne set flere end fem showcases, da de står for spillets højdepunkter. Det ændrer dog ikke ved, at det er det bedste bilspil, jeg nogensinde har spillet, og derfor får det også topkarakter og min varmeste anbefaling. Jeg er stor tilhænger af Microsofts nye Play Anywhere-koncept, og jeg håber at det er med til at bringe flere og bedre spil til pc’en. Det er også et fint initiativ, at det er gratis at spille online multiplayer, omend man kan have en begrundet frygt for, at det ikke altid vil være sådan, hvis UWP-platformen vinder terræn. Det sker dog ikke, så længe Steam sidder tungt på markedet og ikke kræver penge for det.

Da Peter for nylig anmeldte Project Cars skrev han: “Mest for entusiaster, men vi dødelige kan også være med”. Med Forza Horizon 3 er det lige omvendt. Jeg tror puristerne vil rynke næse af den løsslupne arcadestil og den afslappede sværhedsgrad. Til gengæld er der rigtig meget at komme efter for os, der bare vil læne sig tilbage i sofaen og gøre Australiens veje usikre. Vi ses down under, mate.

2 tanker om “Forza Horizon 3

  • 22. oktober 2016 at 18:05
    Permalink

    Der er kommet en patch der skulle løse nogle af de tekniske problemer, men for mig synes jeg performance er faldet. Jeg kan ikke længere køre det i 4K og jeg ser sporadiske frame drops ved 1440p på high. Tag jer nu sammen, for pokker!

    Fik også kørt sidste showcase, som basalt set er afslutningen på historiedelen. Det var et antiklimaks og nogle af de andre er langt federe. Det ændrer ikke ved at det er hyggeligt at køre rundt og køre de løb man lige støder på. Jeg mangler fire upgrades i at maxe alle festivaller og derefter stopper jeg nok. Men så har spillet også været god for 20+ timers undrrholdning i single player, så ingen kritik der fra min side. Det er meget få spil, jeg gider bruge ret meget mere end ti på.

    Svar
  • 14. januar 2017 at 23:19
    Permalink

    Jeg har spillet Blizzard Mountain DLC’et. Pakken er dyr, men det er også flot. Jeg er ikke så glsd for at køre på glat underlag, men rallyfans vil sikkert elske det.

    Derudover er spillet blevet patched igen siden sidst, for nu kører det stort set perfekt i 4K på dynamisk ultra. Der er frame drops i menuer mv., men i selve spillet kører det overveje de stabilt med få sporadiske fald ned i de høje halvtredser – og det kan i modsætning til før stort set ikke mærkes.

    Sådan burde spillet have kørt ved launch,

    Svar

Skriv et svar til Lars Kim Lund Annuller svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.