Sudoku Master
For os, der er grebet af talpuslerierne kendt som Sudoku, har det været noget af en udfordring at finde et godt Sudoku-spil til en håndholdt maskine. Hidtil har der været ét til PSP og på DS har vi været forvist til et hjørne af Brain Training-spillet.
Hudson Soft, hvis eksistensgrundlag synes at være en lind strøm af Bomberman- og Mario Party-spil, er sprunget os nødstedte til hjælp med Sudoku Master med over 400 opgaver i forskellige sværhedsgrader.
Der er ikke så meget at sige om Sudoku – hvis du ikke kender det, så prøv en her, og se om de fænger. Men pas på, hvis du fik pirret interessen: Der er ingen vej tilbage, når først man er bidt. For mit vedkommende findes der ikke bedre metoder til at stresse af og holde verden ude fra hovedet i et stykke tid; Sudoku kræver så meget koncentration, at det ikke er muligt at tænke på andet imens.
Sværhedsgraden i en Sudoku består ganske simpelt i antallet af tal i matricen. Jo flere, jo nemmere. Sudoku Master guider spilleren let i gang med 10 øve-Sudoko’er, der tilmed hjælper spilleren på vej, hvis et tal bliver sat forkert – noget man normalt først opdager, når det er alt for sent og man er nødt til at starte forfra.
Derudover er der 80 nemme, 190 normale og 120 svære Sudoku, så der er nok at se til. For den garvede spiller er der dog kun udfordring i de svære Sudoku, og der mangler klart endnu en sværhedsgrad. For nybegyndere og let øvede er sværhedsgraderne dog et godt valg.
Det er svært at udnytte DS’ens to skærme til Sudoku – her indeholder den øverste skærm bare en kopi af Sudoko’en, man er ved at løse på den nederse. Og en roterende stjerne, som er irriterende. Ligesom den animerede baggrund, der også er irriterende. Men det hele overgås dog af musikken, der ikke kan slås fra, hvilket går ud over “irriterende” og bliver til “himmelråbende åndssvagt design”. Man kan naturligvis skrue helt ned for DS’ens lyd, men da placeringen af tal har lyd-feedback, er det ret besværligt at spille uden lyd.
Skærmpladsen er heller ikke brugt specielt smart. I stedet for en lille menu-knap med adgang til diverse muligheder, har Hudson proppet en masse knapper ind, som gør at selve Sudoku-pladen bliver ret lille. Alt i alt er der tale om dårligt design hele vejen rundt.
Spillet indeholder et stjerne-system, der låser op for yderligere Sudoku og giver adgang til at tage nogle medaljer. Men det er et fejlslaget forsøg på at bygge achievements ind i et spil, der i bund og grund ikke behøver det. Sudoku handler om at løse opgaver, ikke andet.
Sammenligner man med Brain Training, hvor Sudoku blot var en lille del af spillet, falder Sudoku Master til gulvet med et drøn. Nintendos eget spil viser med al tydelighed, hvordan et Sudoku-interface skal designes til DS’en, og Hudsons bud ligner noget, der er kommet på markedet uden om QA-afdelingen. Det er at føje spot til skade, at Brain Training også er det billigeste af de to.
Der har været rig mulighed for at inkorporere nogle af de spændende Sudoku-varianter, der er dukket op overalt inden for det sidste års tid, men desværre byder Sudoku Master kun på old school Sudoku i et interface uden omtanke. Har du løst alle opgaverne i Brain Training og savner nye, håndholdte Sudoku, er Sudoku Master desværre det eneste valg – alle andre anbefales at kaste pengene i retning af Brain Training i stedet.