Unreal Tournament

Efter at have anmeldt demo’en af Unreal Tournament (UT) forrige måned, har jeg ventet på den endelige udgave med spænding. Now, the cat’s out of the bag, og verden er bestemt blevet et bedre sted at være for PC-ejere.

Hvad vi taler om her er et FPS, som ikke indeholder noget synderligt plot, men “bare” sætter dig op mod computerstyrede modstandere på diverse baner. Den dybere mening er, at man skal spille det over internettet mod menneskelige modstandere, men hvorfor dog det, når det er så s**de morsomt alene?!

Det’ alsidigt. Der er flere forskellige måder at spille det på, enten alene eller med et computerstyret hold til hjælp. Jeg har ikke i sinde at gå i detaljer med disse, men blot henvise til demo-anmeldelsen. Dog vil jeg lige nævne 2 ekstra muligheder ved den færdige udgave: “Assault”, hvor 2 hold skiftes til at skulle forsvare/angribe forskellige mål på kortest tid, samt “Last Man Standing”, hvor den sidste overlevende vinder runden. Nok om det. Nedenfor vil jeg koncentrere mig om at beskrive følelsen ved at spille den færdige udgave.

Det’ skægt. Det er simpelthen noget af det morsommeste jeg længe har spillet på PC. De computerstyrede bot’er kan indstilles mht. deres AI (hvor godt de sigter, hvor agressive de er, hvor meget de bevæger sig osv.), således at ethvert spil kan blive til en udfordring uden at være en frustration.

Det’ flot. Banerne er MEGET atmosfæriske og forskelligartede (i forhold til Quakes monotone “castle/dungeon look”). Kampene foregår både i futuristiske og gammeldags omgivelser, ombord på rumskibe, rigtige skibe, slotte og sågar boreplatforme. Våbnene har det der “feel”, som jeg ikke kan beskrive nærmere. De føles bare godt – snigskytteriflen er et must for den ultimative nydelse.

Det’ hurtigt. På min Celeron 300A (overclocket til 450mhz) med et ASUS TNT(1) kører spillet gnidningsløst i en opløsning på 912684 med DirectX7 og 1024768 med OpenGL. Kun når alle fyrer deres bazookaer af samtidig, dropper opdateringshastigheden under de magiske 30 billeder/sekund.

Det KAN spilles over nettet. Dette er nok hovedparten af købernes primære købsargument. Jeg vil ligeledes tilføje: Det KAN spilles på netværk. Grunden til denne distancering er, at jeg simpelthen ikke kan acceptere nogen form for “lag”, når jeg spiller. Derfor kommer jeg næppe til at spille UT på internettet særligt meget.

På en net-cafe eller ved et evt. net-party forholder tingene sig ganske anderledes. Det er en ting jeg vil glæde mig til, men først når jeg er blevet træt af at banke computeren. Det sker nok engang næste år…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.