Unreal Tournament DEMO

Jeg troede ikke at jeg ville kunne blive ophidset over endnu et FPS til PC, men jeg må alligevel give mig: Unreal Tournament tegner til at blive alletiders spil!

Unreal udkom i starten af sidste år, og på trods af en udmærket single-player del med utallige missioner på store (men lineært opbyggede) baner, var det spillets indbyggede “Botmatch”, der hurtigt vandt indpas hos mig. Botmatch er, som navnet antyder, en (ro)bot-kamp, altså mod computerkontrollerede spillere. At den del af spillet blev så populær, samt at spillet virkelig fik stor succes i multiplayer over internettet og i netværk, har fået Epic Games til at konstruere Unreal Tournament: Et spil designet til multiplayer, men “kun” med computerkontrollerede bot’er i varierende sværhedsgrad at spille mod i single-player delen.

Demoen som er ude nu byder på en række af de muligheder, den færdige udgave kommer bl.a. til at indeholde: Almindelig botmatch (egentlig “Deathmatch”) – både hold mod hold og “1-on-1”, “Capture the Flag” (2 hold dyster om at stjæle hinandens flag), samt en slags “Dominion”, hvor det gælder om at forsvare flere baser på samme bane så længe som muligt (hver gang et nyt hold rører basen, skifter basens farve, og tiden tæller for det nye hold). Demoen indeholder desuden specielle opsætninger, der kan gøre ovenstående mere “farverige”, bl.a. “Insta-gib Deathmatch”, hvor hver spiller har ét våben, der til gengæld slår ihjel med ét skud. Hvad den færdige udgave ellers byder på, har jeg ikke koncentreret mig om, men check evt. Unreal Tournament for yderligere info og links.

Hvad der har trukket mig tilbage foran skærmen gentagne gange, er følingen med våbnene og banernes layout. Epic Games har forsøgt at konstruere de mest spændende baner, med henblik på at man skal kunne flygte fra sine forfølgere når man er såret, samle våben og energi op, og derefter komme stærkt tilbage igen. De 4 Deathmatch-baner som er inkluderet, er fantasifulde og meget atmosfæriske (på samme måde som Unreals originale baner var det). Min yndlingsbane er et “low gravity”-område med 4 højhuse, som man kan hoppe/flyve rundt på. At se et af ens egne missiler ramme en modstander i luften, (efter en lynhurtig beregning af trajektionsbaner), er REN fryd!

Våbnene rangerer fra almindelige pistoler over pulse/plasmarifler til bazookaer, lidt lige som sin modstander Quake 3: Arena, der også er på trapperne. Men i modsætning til Q3A kan denne demo som sagt spilles både med og mod bot’erne, hvilket giver Epic Games en stor fordel på dette tidspunkt i udviklingsfasen.

Det er svært at sætte en karakter på en demo, men jeg prøver alligevel, da jeg har stor tiltro til, at Epic Games kan ryste en vinder ud af ærmet, baseret på hvad jeg har set og spillet indtil videre. Den egentlige test skal stå på internettet, på de utallige servere rundt omkring på kloden, hvor Quake 2Half-life og snart Q3A skal slås af pinden. Jeg spiller ikke over nettet selv, da jeg ikke kan fordrage forsinkelser i mine action-spil, men jeg håber det bedste for Unreal Tournament. Time will show…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.