Astro Bot

Man skal huske at nyde de gratis glæder, og er man den lykkelige ejer af en PS5, så ved man godt, hvad jeg snakker om. Astro’s Playroom kommer nemlig præinstalleret på alle PS5’ere, og det er både godt og gratis! Samtidig introducerede det os også til den lille robot, Astro, der på fantasifuld vis – med udtømmende brug af Dual Sense-controllerens mange funktionaliteter – formåede at bringe noget nyt til genren.
Spillet blev, ikke overraskende, en succes for Sony, der samtidig så potentialet i at gøre Astro til sin nye maskot. Med den information in mente var det derfor bare et spørgsmål om tid, før vi igen skulle på eventyr med den lille robot, og den tid er så kommet nu.
Atter engang er det Sonys interne udviklingsafdeling, Team Asobi, som har stået for løjerne, og da Astro Bot nu ikke er gratis mere, har de heldigvis leveret en oplevelse og et univers, som man kan bruge over 30 timer på at fordybe sig i og udforske grundigt – det gjorde jeg i hvert fald på min vej til Platin-trofæet.
Platformdelen af Astros nye eventyr er mestendels både fornøjeligt, fantasifuldt og af en sådan sværhedsgrad, at de fleste kan være med – måske lige med undtagelse af en lille håndfuld Challenges; korte forhindringsbaner, der dog ofte kræver en god portion koordination at gennemføre. De er heldigvis frivillige, med mindre man altså går efter alle trofæer, og man kan altid vende tilbage til dem senere, så de trækker ikke ned i det samlede indtryk af spillet.
Mange af de regulære baner er tematiserede, og man kan godt glæde sig til gensynet med serier som Horizon Zero Dawn, Uncharted, God of War, LocoRoco og Ape Escape, alle udført i den nuttede stil, der passer til Astros univers. Selv de mange baner, der ikke har et gennemgående spiltema, har så alligevel en unik identitet, da de på den ene eller anden måde alle er gennemsyret af både Sony hardware- og spil-referencer til primært Playstation-konsollernes store bagkatalog. Asobi har således været ude og spørge et væld af spiludviklere, om de måtte bruge deres karakterer, som så er blandt de 300 robotter, som Astro skal redde, mens han er på jagt efter reservedelene til sit forulykkede rumskib, der selvfølgelig ligner en PS5 på en prik.
Det er som sagt ikke en kort fornøjelse, hvilket burde være undlysende, når spillet tæller mere end 70 planeter/baner fordelt på syv galakser, hver med sin overordnede stil (i junglen, under havets overflade, i det ydre rum m.fl.) og med en passende skør boss som afslutning. Nogle af banerne, såsom de frivillige Challenges, er selvfølgelig overstået på få minutter, men de fleste indeholder skjulte robotter og puslespilbrikker, som man ikke nødvendigvis lige finder i første omgang. Og så må man jo tilbage og lede. De giver nemlig adgang til nye baner og andet tidsfordriv i spillets hub, hvor alle de befriede robotter også er forsamlet, så man kan interagere med dem og forsøge at gætte, hvilke spil de kommer fra.
Grafisk er der ikke en finger at sætte på Astro Bot, og det hele kører som en drøm. Overordnet virker detaljegraden måske ikke overvældende, men djævelen ligger faktisk i detaljen med et spil som Astro Bot, og de mange sjove effekter, skabninger og den generelle udstråling fra omgivelserne gør bare én glad i låget. Astro får desuden et par hjælpemidler på flere af banerne, som er med til at give spillet en yderligere dimension, det værende sig muligheden for eksempelvis at kunne stoppe tiden kortvarigt eller hoppe ekstra højt. Der er andre hjælpemidler, men dem vil jeg lade folk opdage selv, da de er en del af charmen ved spillet.
Således følger der en helhjertet anbefaling med Astro Bot fra denne anmelder. Prisen er sat rigtigt, spillet er både langt og fornøjeligt og alle aldre kan være med fra start til slut. Tillæg en god portion charme, selvtillid og Sony fan-service, og Astro stiler atter engang mod uundgåelig succes.





