F355 Challenge

Arkadeudgaven havde 3 skærme. Indmaden var mange gange hurtigere end en DC. Man sad i en bil. Hvordan kan dét på nogen måde overføres til en konsol?

Det var ifølge AM2 heller ikke let, men utroligt nok har de formået at konvertere F355 til DC uskadt. Og så har de ovenikøbet givet os yderligere 5 baner som arkadeudgaven ikke havde.

Men lad os vende tilbage til kernen af F355. Dette er ikke et normalt racerspil – det er en simulation med stort ‘S’! Forvent ikke at kunne flå bilen rundt i svingene, “powersliding” er et stort no-no i F355. Mister man vejgrebet, er løbet så godt som tabt. Heldigvis er der hjælp at hente via automatisk “vejgrebskontrol” (traction control), ABS-bremser og auto-bremse (IBS). Sidstnævnte er uvurdelig de første mange timer, idet den sørger for at ethvert sving bliver taget med så tilpas lav fart, at man kan forblive på banen. Tillæg det faktum, at man kun kan spille F355 fra førersædet, og spillets dybde begynder at gå op for én.

Vælger man at starte et “Championship”, er der således også nogle småting som skal afklares først. Bilens skråning fra bag til front, affjedring, vinkel på spoiler m.v. er et par af de ting man kan ændre på. Der er totalt set ikke så mange parametre at lege med, men de har alle en utrolig indvirken på bilens køreegenskaber. Har man ikke mod på et mesterskab kan man nøjes med at køre et “Single Race” på en valgfri bane. Skulle man være så dygtig at slutte blandt de tre hurtigste (uanset om hjælpeanordningerne er slået til/fra!) åbnes der for en af de ekstra baner. Det kræver dog MEGEN træning inden da – indtil videre er min egen bedste placering en 4. plads.

Spillet har også en “Arcade mode”, som stadig er rimelig svær, men “bare” ikke tillader, at man justerer sin bil før start. Hvordan dét skulle gøre tingene meget lettere forstår jeg ikke, men man kommer da hurtigere igang med selve spillet.

Og grafisk er det så sandelig et spil, man har lyst til at komme igang med. Med en uset grad af detaljer på biler og omgivelser og en opdateringshastighed på 60fps er F355 en fryd for øjet. Banerne er ligeledes modelleret efter deres virkelige navnebrødre, og de ser forbløffende ægte ud. Jeg må indrømme, at jeg aldrig har set dem i virkeligheden, men jeg er ikke i tvivl om, at jeg ville kunne genkende dem med det samme, efter at have spillet F355. Følelsen af at være der hjælpes også godt på vej af motorlydene, mens musikken er noget man skruer ned for i løbet af 5 minutter.

Splitscreen og link-up er muligt, såfremt man vil udfordre en ven. Så har man da i det mindste en chance for at vinde. Investerer man i F355 for at have det sjovt, så skal man være forberedt på at lægge en god del timer i spillet inden. For mennesker med hang til fart, flagrende bagender og førstepladser vil F355 være en stor mundfuld at sluge. Teknisk er spillet dog mindst én stjerne mere værd, og folk med hang til realisme vil således elske det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.