F1 Championship Season 2000
Det første Formel-1 spil til PS2 er ude i Europa. Men er det besværet værd at tage sit lædertøj på, eller bør man hellere købe billet til tilskuerrækkerne?
Det kommer an på, hvor seriøst man tager sit bilspil. F1CS2000 kan nemlig godt være underholdende, det er bare ikke særlig dybt. “Arcade” er nøgleordet – på både godt og ondt.
Selvfølgelig kan man køre fulde Championships, hvor bilerne tager skade, og man bliver nødt til at køre i pit for at finjustere sin bil, men der findes ikke så mange indstillingsmuligheder som i en decideret simulation. Desuden styres bilen forholdsvist let, selv uden “Assists” slået til (indbygget hjælp med at bremse, anvisning af vejens sving m.v.), hvilket nok vil afskrække de mennesker, som er vant til at spille “rigtige” simulationer af denne ædle og ildelugtende sport.
Den gruppe tilhører jeg dog ikke. Jeg er fuldt ud tilfreds med måden hvorpå F1CS2000 er konstrueret – jeg er desværre bare ikke helt tilfreds med resultatet. Men de gode ting først: Følelsen af fart, specielt når man sidder inde i bilen, er ganske god. Ligeledes er spillet let at komme ind i, og man kan hurtigt optjene point nok til at åbne for de mere avancerede baner, der alle er modelleret på “the real thing” – spillet ER jo officielt licenseret. Banerne er pæne, og de har oftest så tilpas mange detaljer, at man kan genkende dem. Og så er der også mulighed for at spille mod 1-3 menneskelige modstandere i split-screen (dog uden computerstyrede modstandere på banen samtidig!)
Der er en del yderligere ting, der slår skår i glæden. F.eks. er jeg bestemt ikke tilfreds med opdateringshastigheden, der svinger mellem 30-60fps under et løb, alt efter kompleksiteten af banen samt antallet af biler i synsfeltet. Dette er simpelthen uacceptabelt, når vi taler om et splinternyt PS2-spil. Sammenhold dette med, at løbet overhovedet ikke kommenteres mens man kører, samt dét faktum, at man ikke kan se løbet i Replay efterfølgende, og resultatet bliver et Formel-1 spil uden sjæl.
Med lignende spil på horisonten fra både Sony og Ubisoft skal man være mere end almindelig fan af genren for at måtte eje EAs udgave. Og EA ved det – hvorfor skulle de ellers promovere spillet på omslaget ved at fortælle, at det indeholder et “22 Man Motion Captured Pit Crew”?