Metal Gear Solid 2: Sons of Liberty (Demo)

Så kan alle tvivlerne godt pakke sammen: PS2 er et brølende bæst af en maskine, og Metal Gear Solid 2 er et af de første spil som cementerer dette faktum. Der skal virkelig pukles hårdt af alle andre for at overgå Hideo Kojimas mesterlige vision for, hvorledes man bør udnytte kræfterne i en PS2. And then some.

Allerede under introen ved man, at man er vidne til noget stort her. Snake kommer løbende hen ad en bro om natten i silende regn. Pludselig smider han sit regnslag, hvorefter han gør sig usynlig og laver et bungee-jump ud over kanten. Dinglende under broen venter han på, at ét bestemt skib sejler forbi. Han kapper linen, lander på stævnen og spillet er igang.

Nu er det tid til at gøre sig bekendt med styringen. Den er blevet ikke ændret meget siden Metal Gear Solid, men Snake har til gengæld lært en masse nye ting, såsom at gemme sig i skabe, kaste med tomme magasiner for at distrahere vagterne eller at holde disse op (“at gun point”) og true dem til at aflevere deres våben, rationer m.v. Halvdelen af disse ting anede vi ikke (min ven Morten og jeg) at Snake kunne, mens vi gennemførte demoen første gang. Først derefter kiggede vi hovedmenuen igennem og opdagede muligheden for at blive introduceret til Snakes mange bevægelser via filmklip fra spillet. Vi var målløse over mulighederne, og et par tårer pressede sig frem ved tanken om, at vi måtte vente mere end et halvt år med at spille det færdige resultat.

Det tager også pusten fra én, når man indser, at både intro og mellemsekvenser er lavet med spillets egen grafiske motor. Et fjernsyns opløsning er begrænset til 640*480, men det er åbenbart ikke et problem, hvis man hedder Kojima til efternavn. Spillet står knivskarpt (uden at virke pixeleret) og der er så mange detaljer over det hele, at man ofte bare står måbende og drejer rundt om sig selv for at få det hele med. Regn, reflektioner, skygger, lyskilder m.v. er også fabelagtigt godt lavet, og jeg har sjældent set så mange specielle effekter udnyttet SÅ godt, uden at det går ud over gameplay’et. Og så behøver jeg vist ikke nævne, at det kører 60 fps hele tiden, uanset antallet af fjender eller kompleksiteten af omgivelserne.

Jeg vil ikke afsløre alt omkring demoen her, men blot nævne, at der i MGS2 er en betydelig forøgelse af interaktion med omgivelserne (det meste kan skydes i stykker, hvilket kan bruges med fordel flere steder), samt at Snake er blevet en meget mere fleksibel action-helt. Resten bør man overraskes med selv, når man sidder med demoen. Hvis man ikke selv ejer en PS2, så kan man checke nogle film og billeder ud på Daily Radar UK.

Hvordan får man så denne demo? Køb “Zone of the Enders”, som ligeledes er produceret af Hideo Kojima. Anmeldelse følger senere – jeg skal bare liiiige gennemføre MGS2-demoen én gang til først. Og så måske lige én gang til…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.