GAME OVER: Press Start To Continue
Hvorfor er Nintendo egentlig så åbenlyst stædige og arrogante? Svaret skal findes i japansk kultur og i firmaets vækst igennem de sidste 100 år. Journalisten David Sheff har samlet trådene og beskriver i denne bog en fascinerende og spændende beretning, der til tider lyder som ren fiktion.
Der er ingen tvivl om det: Dette er BOGEN over Nintendos mere end 100-årige liv. Har man bare den mindste interesse for videospil og deres historie, bør GAME OVER læses. Det er bibelen over en af vor tids mest succesfulde japanske firmaer, der indtog vesten i en sådan grad, at Mario nu er mere kendt end Mickey Mouse.
Bogen tager sit udgangspunkt i 1889, hvor Nintendo fødes som et lille familiefirma, der sælger Hanafudas, japanske spillekort. Salget af kortene gør Nintendo til et kendt navn i Japan, men i 1949 kommer 3. generation til roret i form af den 21-årige Hiroshi Yamauchi. Dette bliver starten på en helt ny æra, som ikke er slut endnu – og som stadig har Hiroshi siddende solidt i direktørstolen.
Vi får baggrundshistorie på både Hiroshi og hans familie, samt alle de andre, der har været med til at gøre Nintendo til det verdensfirma, det er idag. Minoru Akarawa, Howard Lincoln, Sigeru Miyamoto, Gunpei Yoko, Howard Philips, Henk Rogers m.fl. Personerne er indgående beskrevet, og man føler næsten man kender dem personligt, når man er færdig. Ligeledes har David Sheff en utrolig flair for at beskrive de indbyrdes relationer, så man ikke er i tvivl om, hvorfor de forskellige mennesker reagerer som de gør.
Vi får også et indblik, i hvorledes arbejdsomhed og viljestyrke driver lanceringen af NES’en i USA (FamiCom i Japan) til en milliardforretning – ovenikøbet i kølvandet på det store “video game crash” i starten af 80’erne, hvor Atari et al brændte fingrene noget så grufuldt i troen på, at alt kunne sælges. Og vi kommer med i retten, når Nintendo skal forsvare sin (næsten Microsoft’ske) monopollignende forretning i forbindelse med licensering og produktion af tredjeparts spil. Ligeledes får vi den fulde (og derfor meget lange) historie bag det komplicerede rettighedshelvede, som kom i kølvandet på licenseringen af Tetris.
Bogen blev færdigskrevet i 1993, men der er kommet et par nye kapitler til, som lægger ca. 4 år til historien. De er dog mere skrevet som et tillæg snarere end som en egentlig fortsættelse, hvilket desværre ikke gør resten af bogen ære. Specielt ikke når man tager i betragtning, hvor meget der er sket efter at Sony og deres PlayStation er kommet ind i billedet. Men man kan jo ikke få alt.
Jeg kunne blive ved med at nævne spændende hændelser fra Nintendos liv, men da bogen fortæller dem bedre (og i større detalje) er min anbefaling klar; køb den! Evt. hos Amazon.com