Guilty Gear Xrd -Sign-


90878-guilty-gear-xrd-sign-us@640x640min
Guilty Gear-serien har altid været kendt for vanvittigt flot grafik, og Guilty Gear Xrd -Sign- er ingen undtagelse. Især Dreamcast-versionen af Guilty Gear X fra 2000 udnyttede maskinens 2D-kræfter på fornem vis. Siden da er der kommet adskillige efterfølgere til omkring 10 forskellige platforme, men det var med Guilty Gear: Overture til Xbox 360, at der for alvor skete en ændring i opskriften. Den flotte 2D-grafik blev nemlig skiftet ud med 3D-grafik. Anmelderne var moderat ubegejstrede.

Der er til gengæld god grund til at få hænderne i jubelposition, for Guilty Gear Xrd -Sign- er ret fantastisk. Først og fremmest fantastisk flot. Med den nye generation af konsoller kan der nu leveres 3D, som er lige så skarpt og flot som håndtegnet 2D. Det udnytter udvikleren Arc System Works til det yderste. Hvis du på et tilfældigt tidspunkt kom forbi et kamp i spillet, ville du tro, at der var tale om enormt flot 2D. Under særlige omstændigheder kan kameraet dog finde på at flyve rundt og afsløre, at det rent faktisk er 3D-modeller, der er tale om.

Guilty Gear Xrd -SIGN-_20150605191657
Fra cutscene

Ydelsen i spillet er i øvrigt også i top. Jeg har ikke set så meget som et lille hak, der ikke burde være der. Alt det tekniske er med andre ord på plads, så heldigvis kan vi fokusere på det vigtigste: Gameplayet. Som altid kan man kun ridse lidt i overfladen, når det gælder kampspil. Specielt når man ikke har spillet hvert eneste i serien, så man hurtigt kan fornemme forskelle i nuancer og balance, men jeg kan naturligvis give det umiddelbare indtryk, at det er et vellykket og velbalanceret spil. Om professionelle spillere giver mig ret på sigt, må vi vente og se, men jeg er i hvert fald ikke stødt ind i hverken overdrevent stærke eller svage kæmpere endnu.

Spillet er til og med let at gå til med gode tutorials, der er tilpas simple og samtidig afslører et veldesignet input-system. Man drukner altså ikke i kaotisk knap-maseri for at udføre relativt simple handlinger, og man kan hurtigt sætte venner ind i, hvordan spillet styres. Det er dejligt. Der er ganske vist seks knapper at holde styr på, men til gengæld er de brugt konsistent hele vejen. Det er da også tanken fra designerens side, at Xrd -Sign- skal være et oplagt sted at stige på for spillere, som er nye til serien, og det må siges at være lykkedes – med undtagelse af fortællingen bag. Der er selvfølgelig nymodens ting som superangreb og counters, men det kan man fint lære i ro og mag.

Guilty Gear Xrd -SIGN-_20150605191644
Fra cutscene

En historie udspiller sig i løbet af spillets arcade-mode, og når man har gennemført det, kan man se en fortsættelse, som udspiller sig som tegnefilm i spillets 3D-motor. Undervejs får man mulighed for at gemme, så man ikke behøver se det hele i et hug. Siden spillet er et ret typisk kampspil på den måde, at historien er skrevet af 37 skizofrene aber på speed, virker det lidt malplaceret at bruge så meget tid på det, men det er på sin vis underholdende. Bare ikke på den måde udviklerne regner med. Tror jeg.

 

Guilty Gear Xrd -SIGN-_20150616170541
Fra historiedelen

Spillets univers er baseret på, at man på et tidspunkt har fundet en form for magi-reaktor, der fungerede som ubegrænset energikilde. Kilden blev selvfølgelig misbrugt, og menneskeheden måtte kæmpe for sin overlevelse mod de såkaldte “Gears”, som er mennesker og skabninger, som udnytter magien. Resten af historien kan man hurtigt fylde ud, for den er lige så forudsigelig, som den er vrøvlet, men det er også sjældent, at historien er i højsædet i kampspil – hvilket i øvrigt er ærgerligt, når man ser på spil som Injustice: Gods Among Us og de nyere Mortal Kombat-spil kan slippe afsted med.

Der er 17 spilbare figurer, som er ret varierede. Det er lidt i underkanten i forhold til mange andre spil, men da der er så vidt forskellige typer at vælge mellem, synes jeg personligt, det er i orden. Der er mulighed for at spille alene, mod en ven, mod computeren, online og en form for survival mode. Der kunne sagtens være flere modes, men jeg må nok indrømme, at jeg sjældent kaster mig ud i andet end de ovenstående i de fleste kampspil andet end en enkelt gang for at prøve dem, så fokus har egentlig ligge fornuftigt nok hos udvikleren.

Guilty Gear Xrd -SIGN-_20150616170521
Guitarpigen er måske min favorit i spillet.

Hvis du vil have noget, der virkelig viser hvad Unreal Engine 3 kan levere på PlayStation 4, så er Guilty Gear Xrd -Sign- bestemt et godt bud. Det findes også til PlayStation 3, og de to maskiner kan spille mod hinanden online. Det er ikke det mest omfattende kampspil til PlayStation 4, men jeg tror roligt, man kan sige, at det i øjeblikket er det flotteste.

Guilty Gear Xrd -SIGN-_20150616170420
Hun kan i hvert fald slå fra sig.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.