MotoGP 15
Årets MotoGP-sæson er mere spændende, end den har været i de seneste par år. Marquez’ har domineret MotoGP-klassen på sin Repsol Honda, siden han rykkede op fra Moto2. I år har han dog været plaget af styrt, og en hårdere konkurrence fra fra både Ducati men især Yamaha med karismatiske Rossi, der har formået at tage føringen i den samlede stilling og måske kan vinde endnu et VM. Det ville være så stort!
Jeg forstår ikke fodboldentusiaster. Folk går helt amok over de her tøsedrenge, der bliver betalt millioner for at kaste sig på græsset og tude, ved den mindste berøring. Hvorfor er det så spændende? Nææææh, motorcykler til gengæld! DET er spændende. Og på det punkt ligner jeg nok en fodboldgal hooligan på Champions League-aften. Jeg skal i hvert fald ikke forstyrres af noget i de ca. 90 minutter en løbsafvikling typisk tager. Jeg sidder der trofast til hvert løb, og streamer det live, og når sæsonen er slut og vintermørket sænker sig, går jeg kun og venter på det første magiske løb, når næste sæson starter. Hvilke kørere har nu skrevet kontrakt med hvilke factory hold, og hvilken fabrik har formået at udvikle de bedste nye dele til deres cykler, så de har en lille fordel i et ellers meget lige felt.
MotoGP 15 sigter direkte efter mig og mit segment. Som det officielle MotoGP-spil har det naturligvis alle de rigtige kørere, de rigtige baner og selv introduktionsvideoen, der vises før hvert løb, er løftet direkte fra TV-streamen, så man føler sig 100% hjemme. Det eneste der mangler, er de officielle kommentatorer. Med alt andet kopieret så præcist, føles det nærmest som om man bliver snydt, når man sidder og venter på de velkendte stemmer hen over intromusikken. Men vi må leve uden.
Milestone sidder ret tungt på markedet for motorcykelspil. De stod bag sidste års MotoGP-spil, har for nyligt udgivet Ride, og har derfor rigeligt erfaring indenfor genren. Der er også mange lighedpunkter mellem Ride og MotoGP15 i måden cyklerne håndterer og føreren bevæger sig på. Grafisk virker det dog en smule underlegent, og betegnes også af flere som mere en opdatering af sidste års udgivelse end et egentligt nyt spil. Cyklerne og førerne ser ganske udmærkede ud, men især banerne og omgivelserne virker ikke specielt imponerende.
Til gengæld har der været tid til at tilføje nogle ekstra udfordringer. Man kan selvfølgelig køre et enkelt Grand Prix og leve sig ind i rollen som sin favoritkører. Alternativt er der Instant Race, der er fuldstændigt det samme bare uden mulighed for at vælge kører og bane – det sker automatisk. Har man mere tid på hænderne, kan man vælge at køre et fuldt Championship med alle de 18 officielle 2015 baner. Der er selvfølgelig også en Time Attack, hvis man bare vil finpudse kurverne, og forsøge at presse sig selv. Alt sammen standard features i de fleste racerspil, og derfor ikke noget der overrasker.
Mere interessant for MotoGP fans er til gengæld Beat the Time, Real Events 2014 og 2-Stroke Events. I Beat the Time skal man på en bestemt cykel og bane slå en af de kendte køreres omgangstid. Hvor vidt der er tale om en rigtig “bedste omgangstid” for den pågældende kører, ved jeg ikke. Real Events 2014 kan give os entusiaster nogle hyggelige tilbageblik på sidste sæson. Her er en række rigtige situationer fra forskellige løb fra sidste år stillet op, og det er så op til dig at forsøge at eftergøre præstationen. Eksempelvis kan opgaven lyde: “Marquez har domineret løbet og har ligget i spidsen lige fra start. Efter en kørerfejl er han nu faldet tilbage på fjerdepladsen efter Pedrosa, Rossi og Lorenzo. Genskab virkeligheden ved at genvinde førstepladsen og vinde løbet med kun 4 omgange tilbage.” Kan man huske de enkelte situationer fra sidste år, kan det være ganske fornøjeligt at prøve at genskabe magien. I nogle tilfælde skal man dog forsøge at ændre historien ved for eksempel at vinde løbet, selvom det ikke var det, der skete i virkeligheden.
2-Stroke Events er sådan set det samme, men her er vi endnu længere tilbage i tiden. Vi er tilbage dengang MotoGP blev kørt på 2-taktsmaskiner, og listen af situationer, man skal forsøge at genskabe indeholder såvel virkelige situationer som imaginære. Pointen er den samme: genskab en fantastisk præstation eller omskriv historien.
Der er også blevet plads til en helt standard multiplayer-oplevelse. Der er således både mulighed for at spille i split screen og online. Online kan man køre enten et enkelt Grand Prix eller et helt Championship. Onlinefunktionaliteten er som forventet og hverken imponerer eller skuffer.
Man kan selvfølgelig også køre i det officielle MotoGP verdensmesterskab. Her starter man i sit eget private hold og altså ikke i et af de kendte factory-hold. Man starter med en lidt mere beskeden men stadig konkurrencedygtig cykel, og klarer man sig godt i løbene vil man undervejs blive tilbudt bedre sponsoraftaler. Disse kan, sammen med de penge man optjener gennem løbene, bruges til at købe en endnu bedre cykel, og dermed få bedre skub i karrieren. Går det rigtig godt, får man snart et tilbud om en plads på et af de officielle factory-hold, og dermed adgang til feltets bedste cykler. Man kan selvfølgelig vælge at blive hos sit lille private hold og vise de store fabrikker, at man sagtens kan vinde uden at have det ypperste udstyr.
Man har også mulighed for at “tune” sin cykel i løbet af sæsonen. For hvert eneste løb eller træning, der køres i løbet af sæsonen, indsamler holdets teknikere masser af tekniske data om cyklens præstation fra utallige sensorer placeret på maskinen. Disse data bruges sammen med feedback fra føreren omkring hvordan cyklen føles, til at forbedre maskinen. Både i form af udvikling af nye dele til cyklen men også mere direkte i form af justeringer på affjedring og motorkarakteristik. I spillet kan man i samme stil optjene “datapakker” i løbene, ved at gennemføre en perfekt omgang – altså uden at ramme andre cykler eller køre af banen. Når man har opsamlet et antal af disse pakker, kan man bruge dem til at købe forbedringer maskinens motor, bremser og affjedring.
MotoGP 15 er et ganske habilt motorcykelspil, der nok appellerer mest til fans af… ja MotoGP som jeg. Er man motorcykelentusiast men følger ikke MotoGP, er det nok langt mere interessant at kigge på Milestones andet motorcykelspil Ride. Det virker også som om der er smidt flere kræfter efter Ride end dette spil, der mest af alt lugter af en opdatering. Men sådan er det jo med sportsspil – en ny sæson kræver et nyt spil. Jeg kan godt forstå hvis udviklerne kan have svært ved at finde på nye spændende ting at putte ind i et spil, der i bund og grund er det samme hvert år. Men der er penge i det – bare spørg FIFA.