Geek Culture prøver Morpheus
Siden jeg så Virtual Reality i 80’erne, har det været en drengedrøm for mig, at det en dag ville blive til virkelighed. At almindelige mennesker ville kunne eje sådan et sæt briller, og at man kunne indleve sig 100% i den digitale verden igennem dem. Ok – måske også at de blev lidt mindre og grafikken en smule bedre, for det så ikke vanvittigt godt ud den gang. Men konceptet! At kunne træde ind i en digital verden, og blive fuldstændig opslugt af den! Jeg var solgt.
Der er gået en del år siden da, og drengedrømmen har ligget i dvale i baghovedet i lang tid. Det er ikke rigtig noget, jeg går og tænker så meget over. Pludselig er der et Kickstarter-projekt for noget, der hedder Oculus, og derefter eksploderer hele VR (og AR) verdenen igen. Den store spil-guru John Carmack forlader sin post i ID Soft, som han selv har været med til at bygge op, for at være en del af Oculus. Så ved man for alvor, at der er noget om snakken. Valve kommer også løbende med Vive, og Microsoft præsenterer Holo Lens. Der er for alvor sat gang i VR-revolutionen (den i 80’erne blev aldrig rigtig til noget).
Sidst men ikke mindst kom Sony på banen og præsenterede deres bud på en VR-løsning til Playstation 4: Morpheus. Jeg er trofast læser af Road To VR og andre VR-relaterede sider på nettet, og følger hvert eneste lille spjæt i branchen med stor ildhu. Jeg var derfor også helt oppe at ringe, da jeg fik muligheden for at prøve Morpheus til GameStop Expo 2015 i Bella Centeret i dag.
Det var der også mange andre der var – køen til Morpheus var lang, og der var kun to “prøvestationer”. Heldigvis havde min kæreste vundet billetterne i en konkurrence, og vi var derfor skrevet ind på et fast tidspunkt, så vi behøvede ikke at vente i køen.
Oplevelsen var desværre ret kort – jeg kunne selvfølgelig sagtens have brugt flere timer på det. De to prøvestationer kørte hver sin halvdel af den kendte “London Heist”-demo. Vi prøvede anden halvdel, hvor du er ved at flygte i en varevogn, men bliver indhentet af motorcykler og biler, med mænd der skyder efter dig. Det eneste, man kan gøre er at skyde tilbage, men det er godt lavet.
Morpheus arbejder sammen med Playstation Camera og Move-controllerne, der fungerer som inputenheder. Mit fokus under afprøvningen var ganske enkelt at finde ud af, om det virkelig fungerer, som det skal – som jeg har håbet på og drømt om. Det korte svar er; ja! Der er ingen mærkbar forsinkelse i billedet, når man kigger omkring og heller ikke ved brugen af Move-controllerne. Ens håndbevægelser oversættes meget præcist og overbevisende til spillet, og det føles helt naturligt at bruge dem til at stille på bilens radio, åbne handskerum eller døren og selvfølgelig at skyde. Når man løber tør for ammunition, tager man ganske enkelt et nyt magasin fra handskerummet eller tasken ved siden af, og propper det ind i våbnet. Det fungerer fuldstændig, som man forventer, og kræver ingen tutorials eller anden undervisning.
Playstation 4 er nok lidt presset i forhold til en moderne PC både på CPU og GPU. Og når der tilmed skal laves grafik til VR, der er mere krævende, og Sony samtidig har sat en minimumsgrænse på 90 fps, kan man godt forestille sig, at det kan blive nødvendigt, at skære lidt ind hist og her på det grafiske. Men forstår man at bruge det rigtigt, er det et mindre problem. Jeg blev med det samme opslugt af universet, levede mig fuldstændigt ind i spillet, og glemte alt om at kigge efter “screen door effect” og andre grafikproblemer. Lige som jeg var ved at have skudt mig varm, sluttede demo’en desværre. Jeg ville rigtig gerne have haft lejlighed til at prøve første halvdel også, men det var der desværre ikke mulighed for. Køen var lang og interessen stor.
London Heist-demo’en viser effektivt, hvordan spil til VR kan fungere rigtig godt og holder mine håb og drømme i live, indtil jeg kan få fat i hardware’en til hjemmet. Det sker desværre først til næste år omkring Q2. Største cadeau til Morpheus må næsten være at kæresten også prøvede det, og det blev “godkendt”. Sådan en kan vi godt investere i.
Min personlige mening om Morpheus: ska’ da ha’! SKA’ DA HA’!!!