Gears of War Ultimate Edition

The Coalition har ikke bare genudgivet Gears of War til en ny konsolgeneration. De har genskabt spillet med både kærlighed, præcision og god fornemmelse for, hvad der er vigtigt.

Det oprindelige Gears of War var et af de spil, der for alvor sparkede gang i sidste konsolgeneration. Det var vanvittigt flot trods sin afdæmpede palette, og samtidigt var det startskuddet til en lang række cover-baserede skydespil, som dog sjældent gjorde det helt så godt som originalen. De efterfølgende spil i Gears-serien forbedrede dog mange småting, og en del af disse har fundet vej til Gears of War Ultimate Edition – især i onlinedelen.

For mit vedkommende var det dog primært historien, der var det store trækplaster. Jeg har ganske vist gennemført spillet et usundt antal gange allerede på grund af den glimrende co-op-funktion, og genudgivelsen på Windows med et par ekstra baner hjalp også på antallet af gennemspilninger. Hvis man udelukkende har spillet på Xbox 360, byder denne version for første gang på indholdet fra Windows-versionen i Xbox-regi.

Thu_Sep_17_18-36-46_UTC+0200_2015

Det store trækplaster er dog den visuelle overhaling, som spillet er blevet udsat for. The Coalition, som har overtaget tjansen fra Epic Games, er startet med den oprindelige 3D-motor og banelayout, hvorefter de har revet al grafik ud og genskabt den fra bunden. Bagefter er der tilføjet opdateringer fra nyere versioner af Unreal Engine 3 og 4, så spillet blandt andet har fået markant flottere lyseffekter og et udvidet farvespektrum. Det betyder også, at spillet er knap så ensfarvet som på Xbox 360, men det gør bestemt ikke noget for stemningen. Spillets palette ligger blot lidt tættere på Gears of War 3 end Gears of War.

Den nye konsolgeneration giver selvfølgelig mulighed for at køre i højere opløsning og i højere detaljegrad. Det er dog primært teksturerne, som man lægger mærke til, selv om der også er tilføjet nogle punkter her og der for at 3D-modellerne bliver mere afrundede at se på. Man kan nu gå helt tæt på ting, uden de bliver kantede at se på, og personerne er mere detaljerede at se på, når spillets filmsekvenser bliver afviklet. Ganske som på Xbox 360 bliver en del af filmsekvenserne afviklet som video, mens andre dele blot bliver vist i spilmotoren. Der er ikke nogen særlig kvalitetsforskel mellem de to, men der er en velkommen forandring i forhold til Xbox 360-udgaven; hvor video havde en lidt anderledes farvebalance før, er der nu ensartet farve, så man bemærker ikke længere overgangen mellem video og spilmotor.

Ellers ligner spillet i store træk sig selv, selv om der dukkede et par sære bugs op undervejs med teleporterende folk, fysiksærheder og andre småting. Det ødelægger ikke fornøjelsen ved spillet, og det er mere morsomt end frustrerende, når det sker. Det er vel at mærke en type bugs, som jeg aldrig oplevede i de to foregående versioner, og jeg kan forestille mig, at en kommende opdatering vil fjerne de fleste af dem alligevel. Skifter man over til multiplayer, er der dog en del nye elementer med.

Thu_Sep_17_18-33-56_UTC+0200_2015

For det første kører spillet nu med 60 billeder i sekundet i stedet for 30, hvilket giver en hurtigere respons i onlinekampe, hvor selv en smule lag kan ændre oplevelsen. Derudover kører multiplayer nu på dedikerede servere, hvor 360- og Windows-udgaven kørte med en af spillerne som vært. Det udligner den fordel, som værten før havde i form af hurtigere responstid og kraftigere våben. Derudover er der kommet skins til våben, som man kender det fra senere titler i Gears of War-serien, XP, levels og mulighed for at låse op for flere personer undervejs. Det er både med farver, animationer og andet godt. Der er op til otte spillere, mulighed for system link og split-screen både offline og online. Variationen er også sikret takket være 19 kort, hvoraf de tre egentlig først kom til konsoller i Gears of War 2.

Udover de oprindelige multiplayer-modes, er der tilføjet to nye varianter, som dog er tættere på småændringer end egentlige nyopfindelser. Den ene hedder Blitz og er en variant af King of the Hill, hvor man skal blive stående i ringen. Den anden er Gnasher Execution, som er to spillere mod to spillere på bittesmå kort med haglgeværer.

En af de rigtigt gode tilføjelser er spotting, som virker både i co-op og de mange multiplayer-modes. Her kan man med et tryk på en knap gøre sine medspillere opmærksomme på fjender, så man lettere kan fokusere sin ild på samme mål. En af de ganske nye ting i Gears-regi er tilskuerpladser. Hver multiplayerspil har plads til to tilskuere, som er beregnet til at streame spil eller dommere under spilturneringer.

Thu_Sep_17_18-30-38_UTC+0200_2015

Som en ganske betragtelig bonus får man faktisk digitale versioner af samtlige fire Gears of War-titler til Xbox 360 i bagudkompatible udgaver, hvis man spiller Gears of War Ultimate Edition inden den 31. december i år. Man får dem dog først, når bagudkompatibilitet bliver lanceret udenfor det nuværende preview-program. Dertil kommer adgang til Gears of War 4-multiplayer-betaen, når den er klar. I løbet af historien låser man også op for Gears of War-tegneserier og koncepttegninger, efterhånden som man finder kadaverskilte.

Spørgsmålet er selvfølgelig, hvorvidt et spil fra 2006 stadig holder i 2015. Det ville være løgn at påstå, at det ikke gør. Selv om de efterfølgende spil var bedre til at holde balancen mellem alvor og humor, er Gears of War fortsat solid underholdning – selv når det bliver lidt cheesy. Serien har altid været et drengerøvsspil indpakket i alvor, og det var mest synligt i det første spil – i hvert fald indtil People Can Fly midlertidigt tog tøjlerne med Gears of War: Judgment.

Har du den oprindelige PC-version, er der ikke så meget nyt her, men har du kun spillet Xbox 360-udgaven, så synes jeg, du ikke bør snyde dig selv for spillet i højere opløsning og med de dele, der ikke blev færdige i tide til det oprindelige spil. Man får utroligt meget for pengene, og spillet er stadig solid underholdning – og ikke mindst er det en imponerende overhaling, som The Coalition har foretaget.

Thu_Sep_17_18-34-18_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_18-32-17_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_18-31-53_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_18-31-27_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_18-31-01_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_18-28-36_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-58-42_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-57-54_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-57-17_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-56-55_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-55-56_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-55-30_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-54-57_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-54-29_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-54-06_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-53-37_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-53-06_UTC+0200_2015 Thu_Sep_17_17-52-01_UTC+0200_2015
<
>

One thought on “Gears of War Ultimate Edition

  • 14. januar 2017 at 23:27
    Permalink

    Er i gang med at spille det på pc. Det er et herligt gensyn. Det er langt fra så pænt som Gears of War 4, men det kører fint og stabilt. Lidt underlige grafikfejl af og til, men ikke noget alvorligt.

    Gameplayet holder endnu, og stemningen er til tider fantastisk.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.