Forza Motorsport 6

Et ryk fra en konsolgeneration til den næste kan være en udfordring. Det led Forza Motorsport 5 under, men med Forza Motorsport 6 er serien tilbage, hvor den hører til: I den absolutte topklasse.

Mens Forza 5 bestemt bød på nyt, var det med mange undtagelser. Navnlig var der færre biler og færre baner. Samtidig var det begrænset med seriøst køreudstyr, da man ikke uden videre kunne bruge Xbox 360-rat og pedaler på Xbox One. Til gengæld bød Forza 5 på en ny spilmotor, højere opløsning og ikke mindst de såkaldte drivatars, som senere også dukkede op i Forza Horizon 2. Drivatars er digitale repræsentationer af rigtige spillere baseret på hvordan man spiller Forza-spillene, og de deltager i løb hos andre spillere, mens man ikke selv sidder ved maskinen.

Det hele er tilbage i Forza Motorsport 6, og denne gang er der flere biler og baner end Forza 4, mens spillet er flottere og mere poleret end Forza 5. Samtidig er der nu adskillige nye rat, som understøtter Xbox One, selv om der fortsat ikke er et alternativ som det fremragende trådløse rat til Xbox 360 for de, der gerne vil have lidt højere realisme uden at døje med besværet ved de større løsninger. I hvert fald ikke uden at købe adaptere og rode med indstillinger. Mens vi er ved ting, der mangler, har Top Gears implosion deværre haft en effekt. Top Gear-banen er stadig med i spillet, og både James May og Richard Hammond lægger stemmer til, men Jeremy Clarkson er fraværende i denne omgang. De to førstnævnte er også kun med som “automotive journalists” og ikke som repræsentanter for Top Gear. Det er lidt sært om end forståeligt, men det er nok kun de største Top Gear-fans, som for alvor bliver kede af, at showet træder lidt i baggrunden i denne ombæring.

Mon_Sep_21_20-30-33_UTC+0200_2015

Når det gælder rat eller mangel på samme, kan man dog også argumentere for, at Xbox One-controlleren allerede er en markant bedre løsning end andre almindelige controllere. Det skyldes især den feedback, som er indbygget i aftrækkerne, der betyder, at man mærker selv små nuancer i styringen meget præcist. Jeg vil faktisk gå så vidt som at sige, at hvis man er til bilspil, og ikke har tænkt sig at investere i et rat og pedaler, så er controlleren i sig selv grund nok til at vælge Xbox One fremfor konkurrenterne.

Det er dog langt fra det eneste nye i denne ombæring. For første gang er der nemlig mulighed for at køre om natten og i regnvejr. Det er desværre ikke med en fuld, dynamisk regnsimulation som i DriveClub, men til gengæld har Turn 10 gjort meget ud af at efterligne oplevelsen af våde overflader – og vandpytter på banen er lig med en reel risiko for at blive revet rundt i bilen eller endda af banen. Det er første gang, jeg har oplevet noget, der fanger oplevelsen af en tur på glatbanen i så høj grad. Desværre er pytterne statiske, så efterfølgende ture betyder, at de vil være at finde på samme sted. Det er ganske vist også tilfældet i virkeligheden, men det kunne være fint med variation i vandmængden om ikke andet.

Mørket tilføjer selvfølgelig også nyt. Dels kan man opleve baner om natten med kraftig belysning, hvilket giver en anden stemning. Især er Abu Dhabi-banen Yas Marina imponerende om natten, hvor det gigantiske byggeri, der går på tværs af det meste af banen, er oplyst af neon. Mørket kan dog også have en mere direkte indvirkning på gameplayet, siden snævre naturbaner med begrænset belysning er en langt mere intens oplevelse end et veloplyst stadionlignende område. Desværre kan man ikke frit kombinere på kryds og tværs. Turn 10 har fokuseret på at tilføje henholdsvis regn og mørke på de baner, hvor det tilføjer mest til oplevelsen, i stedet for at tilføje en fuld simulation på alle baner. Man kan håbe, at helt dynamisk vejr bliver næste skridt. Den oplagte sammenligning er vejrsystemet i DriveClub på konkurrentens platform, og der ser regndråber flottere ud, og man kan køre et løb, der strækker sig over hele døgnet. Til gengæld kan DriveClub ikke hamle op med de små visuelle detaljer i repræsentationen af regnvejret. Den lette dis over vejoverfladen, den lavere sigtbarhed, indvirkningen på bilens dæk og ikke mindst følelsen af at køre igennem en vandpyt. Alle er med til at gøre regnvejrsture overraskende realistiske.

Forza Motorsport 6

 

 

Det er dog ikke kun ved regnen, hvor der er fokus på detaljerne. Turn 10 var ikke tilfredse med eksisterende data om, hvordan dæk opfører sig på forskellige overflader. Derfor har de selv sat gang i dataindsamling om, hvordan dæk bliver påvirket af vrid, temperatur, tryk og meget mere, og angiveligt er de data nu bedre end de, som dækproducenterne selv ligger inde med. Det betyder blandt andet, at man skal være opmærksom på, at bremseafstande ændrer sig med temperatur, slid og luftfugtighed. Det duer selvfølgelig kun, hvis man samtidig har god føling med bilen, og det har man heldigvis som altid. Der gik ikke lang tid, før jeg slog alt andet end automatiske gear fra, fordi man har fantastisk god føling med bilerne takket være Xbox Ones impulse triggers, som giver mere nuanceret feedback end almindelig rumble, mens man accelererer eller mister vejgreb i svingene.

Drivatars er, som før nævnt, tilbage. Jeg har hørt en del klager over deres aggressivitet i forskellige fora, men jeg synes egentlig, at mine modstandere opfører sig fornuftigt. Det hænger måske sammen med, hvor mange bilfans, man har på vennelisten, men der er også mulighed for at skrue ned for, hvor voldsomme drivatars kan være. Det er ikke muligt at slå dem helt fra, hvilket velsagtens kan være en frustrerende oplevelse, hvis ens venneliste kører som en brækket arm. I så fald gælder det nok om at gå online og møde nogle entusiaster, som man få tilføjet sin venneliste – noget der heldigvis er blevet meget let på Xbox One, idet vennefunktionaliteten kan fungere både en vej og begge veje. Man kan med andre ord følge folk, uden de har tilføjet en selv til vennelisten. Det er nok til at få deres drivatars til at dukke op i Forza 6. Man kan også sammenligne med vennelisten på leaderboards, men jeg må indrømme, at jeg ikke er helt tilfreds med dem. Det burde være muligt at sammenligne tider med andre, der kører med samme opsætning som en selv, så en nybegynder, der kører med alle hjælpemidler slået til, ikke bliver sammenlignet med eksperter med rat og fuld manuel styring. Det giver simpelthen ikke helt mening. Man kan se, hvad der er slået til af hjælpemidler, men man kan ikke filtrere på dem.

Mon_Sep_21_20-31-09_UTC+0200_2015

Online fungerer spillet i det hele taget rimeligt uden at være fantastisk. Når løbene er i gang, fungerer alt eksemplarisk. Desværre er det ikke med dedikerede servere, så der vil altid være en, der bliver vært. Jeg oplevede flere gange, at det var folk, der ikke brugte headset og i øvrigt lod lang tid gå, mens en fuld lobby ventede på at komme videre. Det burde være muligt at overtage kontrollen med lobbyen, hvis værten ikke har reageret indenfor et bestemt tidsrum. Det er ikke et problem, der er unikt for Forza 6, men siden man kommer tilbage til lobbyen efter hvert løb, mærker man det mere end i spil, hvor man starter playlister med baner. Når man først er online i Forza-serien, skal man også være klar over, at det er serious business. Man bliver ikke populær, hvis man hamrer ind i andre, og der lyder ofte undskyldninger over chatten i spillet, når nogen kommer til at puffe blidt til andre. Det er dog ikke stok, høj hat og monokel hele vejen. Spiltyper som Infection giver mulighed for at slippe den indre motorbølle ud. Det er i bund og grund tik med biler, hvor det gælder om at være den sidste, som ikke “er den”. Der kan i øvrigt være op til 24 kørere i samme løb, og det er også muligt at spille split-screen mod en ven på samme maskine.

Har man tidligere spillet Forza Horizon 2, kender man XP-systemet, som nu har fundet vej til Forza 6. Udover at man får bonus for at køre i bestemte bilmærker, stiger man også i level (hvilket også var tilfældet i tidligere Forza-spil). For hvert level, man går op, får man nu muligheden for at vinde penge eller biler. Man kan enten købe biler for pengene, eller også kan man købe mod packs. Mod packs indeholder kort, som kan bruges enten en eller flere gange. Nogle af dem gør spillet sværere, mod at man får større udbetalinger, mens andre hjælper under bestemte omstændigheder. En udfordring kan være at køre med kameraet låst i en bestemt position og ingen mulighed for at se information om løbet. Det kan også være dårligere bremseevne. Omvendt kan hjælpekortene give bedre bremseevne, acceleration eller startplacering. Veteraner i serien bliver i øvrigt genkendt af spillet, og man får en håndfuld biler til at starte med samt mulighed for at springe over de første baner. Det er en rigtig rar detalje. Spillet kræver dog stadig god gammeldags gennemspilning fra små, halvlangsomme biler til de store, frådende monstre, hvilket nogle ser som negativt, men jeg må indrømme, at det generer ikke mig, for udfordringen er tilpas undervejs.

Mon_Sep_21_20-32-53_UTC+0200_2015

En af de mest irriterende ting ved Forza Motorsport 5 var faktisk musikken. For det første passede den ikke rigtigt til et kørespil, og når det nu endelig skulle være, så burde den have spillet meget højere. Det var imidlertid ikke muligt, for man kunne kun slå den fra og ikke justere forholdet mellem bilmotor og musik. I Forza Motorsport 6 er det punkt forbedret på den måde, at soundtracket passer noget bedre til at køre bil, og lydforholdet er også mere passende, men det er fortsat umuligt at pille ved forholdet mellem motorlyd og musik. Derfor ender jeg ofte med at slå spillets musik fra og spille musik fra et andet anlæg samtidig. Det burde ikke være nødvendigt – især når man har været vant til, hvor elegant det virkede på Xbox 360. En del af problemet her er dog Xbox Ones manglende understøttelse for baggrundsmusik uden at man giver afkald på en stor del af skærmen.

Skærmen er også noget, man nødigt vil give afkald på, for Forza 6 er latterligt flot. Reflektioner er blevet flottere end i Forza 5, og det gælder også lyset, som virkeligt ser flot ud på mange baner. Samtidig ser man nogle utroligt flotte effekter med partikler i luften, blade og andre småting, som gør verdenen mere levende. Detaljegraden er også sat i vejret på vejoverfladen og i vejkanten, selv om tilskuerne stadig er 2D-fup – de er dog ret smart lavet, for de roterer i forhold til bilen, så det er svært at lægge mærke til. Spillet kører i en opløsning af 1080p med 60 billeder i sekundet, og der er endda stadig blevet råd til anti-aliasing, så kanter bliver glattet lidt ud. Den er ikke helt så flot som i nogle andre spil, men til gengæld ser resten af spillet flottere ud end det meste, og det er svært at afgøre, om DriveClub eller Forza Motorsport 6 nu er det flotteste bilspil på markedet. Der er dog ingen tvivl om, hvilket af dem er den bedste simulator, for der kan kun Forza 6 være med i konkurrencen, og indtil vi ser et nyt udspil fra Polyphony Digitals modstykke, har Forza sat sig sikkert på førerpladsen – vel at mærke med kvalitet og ikke kvantitet.

Mon_Sep_21_20-02-33_UTC+0200_2015 Mon_Sep_21_20-31-41_UTC+0200_2015 Mon_Sep_21_20-32-08_UTC+0200_2015 Mon_Sep_21_20-33-38_UTC+0200_2015 Mon_Sep_21_20-34-08_UTC+0200_2015 Mon_Sep_21_20-34-35_UTC+0200_2015 Mon_Sep_21_20-35-02_UTC+0200_2015
<
>
Hvis man skal have rigtig meget fart over feltet, er det her rette synsvinkel.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.