Call of Duty: Black Ops III

cod_bops3

Skydeteltet har fået vokseværk.

COD-serien, som den jo kærligt bliver kaldt, har efterhånden så mange år på bagen, at de fleste ved, hvad man kan forvente ved hver ny udgivelse. En underholdende, hæsblæsende kampagne af et skydetelt med et uforståeligt plot og oppustede eksplosioner. En online-del, hvor man stiger i rang og får adgang til flere våben og mere specialiseret udstyr, der kan bruges i et væld af gængse modi for deathmatch, conquest og CTF. Og er man heldig bliver det hele toppet med en håndfuld zombier.

I den henseende er seriens seneste tiltag, Black Ops III (BOPS3), ikke anderledes end sine forgængere, der har tilbudt ovenstående løjer i alskens krigsscenarier lige fra Anden Verdenskrig til et godt stykke ude i fremtiden. BOPS3 har som sin spirituelle forgænger valgt at placere sin historie i fremtiden, hvilket jo giver udviklerne lidt mere frie hænder, når det kommer til sjove gadgets og våben, der ikke er helt realistiske i 2015.

Det er igen Treyarch, der står bag dette tredje udspil i Black Ops-serien, der løseligt binder sig til de andre COD-spil ved at følge en elitetrup af yderst specialiserede soldater, der oftest bruges bag fjendens linjer. De har også adgang til den nyeste teknologi og i BOPS3’s tilfælde betyder det noget med implantater, der kort sagt gør det muligt at ændre historiens gang. Jeg kan ikke komme det nærmere, da jeg dårligt nok forstod historien selv, men sædvanen tro er det jo bare en undskyldning for at sprænge ting i luften, og det må man sige, at man får gjort i stor stil.

codbops3_2Kampagnen fungerer akkurat så godt og ligetil, som man kunne forvente, og selvom det jo ser flot ud, så er der stadig tale om et skydetelt, hvor man oftest bekæmper en hær af ensudseende robotter. Vores hightech-soldat kan desuden opgradere diverse evner, der kan uskadeliggøre eller vende robotterne mod hinanden, men kugler er altid den ultimative løsning, og andre fremgangsmåder tilskyndes ikke ofte. Det er dog underholdende, så længe det varer, men man kommer næppe tilbage til denne del, med mindre vi snakker om Coop, hvilket jeg kommer ind på nedenfor.

Multiplayer har altid været seriens kerne, og her skinner spillet – har jeg fået at vide af min ekspert på området. Akkurat som med andre af de årligt tilbagevendende franchises skal man nemlig være større fan, end jeg er, for bedst at kunne vurdere forbedringerne og derfor har jeg taget min store søn med på råd. Ifølge ham er funktionaliteter som løben på væggene, dobbelthop samt de forbedrede coop-features med til at gøre BOPS3 betydeligt sjovere end forgængeren, og han spiller ikke andet p.t. Introduktionen af forskellige karakterer med hver deres specialvåben er også krydderi på fornøjelserne, da det giver ham et mere personligt forhold til den foretrukne onlinekriger. Hans endelige karakter sammenholder jeg med min egen nedenfor – og så har jeg samtidig valgt at få lillebrors dom over spillets tredje facet: Zombies.

Zombies tilbyder op til fire spillere at bekæmpe en hær af udøde i en alternativ udgave af de brølende 1920’ere. Jeff Goldblum, Heather Graham, Ron Perlman og Neal McDonough lægger stemmer til vores firkløver, hvis evner dog primært bliver brugt til enkeltstående fraser her og der. Det infesterede område åbner sig langsomt op, efterhånden som kvartetten slagter udøde og tjener nok point til at åbne døre og købe nye våben. Genveje, portaler og sporvogne kan benyttes til at komme rundt, og udviklerne har også kastet et par okkulte tiltag ind i fornøjelserne for at krydre oplevelsen. Alt i alt næsten et spil i sig selv, og lillebror har stor fornøjelse ud af at spille denne modus med sine venner og/eller storebror, når han er i stødet.

codbops3_1Jeg nævnte Coop, og det er på den front, at udviklerne næsten fortjener størst ros, når det kommer til den tekniske side. Som et af de forsvindende få spil på markedet understøtter BOPS3 nemlig op til fire spillere i et særskilt Party, der både kan indbefatte online-spillere samt lokale spillere i splitscreen. Har man fundet sammen i et velfungerende firkløver er det let at flytte hele festen mellem kampagne, Multiplayer og Zombies og denne fokus på det sociale aspekt er prisværdig.

For at runde pakken af er der slutteligt også blevet plads til et par træningstilbud. Først er der den ikke uvæsentlige VR-del, hvor man – igen med op til fire spillere – kan træne sine evner og våben i forskellige arenaer mod bølger af robotter. Derudover tilbydes vi en en Mirror’s Edge-inspireret sektion, hvor man på tid i førstepersonsperspektiv træner ting som vægløb, svømning og øvrig traversering af forhindringer på specialdesignede løbebaner.

Således er der altså rig mulighed for at bruge timer alene eller sammen med venner i et væld af forskellige modi. Og selvom de enkelte dele af BOPS3 ikke er revolutionerende i sig selv, så er Treyarch gået all-in på at tilbyde så proppet en pakke som muligt til sine fans, og slutresultatet bliver til mere end summen af sine delelementer. Karakteren fremkommer derfor som et gennemsnit plus synergieffekt: Jeg ligger på fire stjerner for kampagnen, mens min store søn ligger på omtrent fem af slagsen for Multiplayer. Hans lillebrors vurdering af Zombies er dog en klar sekser, og sammenholdt med de mange timers festligt lag i Coop med gode venner og/eller familiemedlemmer ender vi således på et solidt femtal.

Stilhed før stormen. Flot ser det jo ud - som altid. Splitscreen fungerer glimrende. Multiplayer. Multiplayer. Stemningsbillede. Stemningsbillede. Stemningsbillede. Zombies! Zombies!
<
>

5 tanker om “Call of Duty: Black Ops III

  • 19. april 2016 at 10:16
    Permalink

    DLC 1:

    Call of Duty: Black Ops III – Awakening DLC
    4 new Multiplayer maps & a brand new Zombies offering

    Der Eisendrache
    Der Eisendrache, the first chapter of Call of Duty: Black Ops III’s Zombies DLC adventure will take players on an epic journey with the Origin characters Richtofen, Nicolai, Takeo, and Dempsey. Set in an eerie medieval castle built upon an ancient site of unspeakable horror, massive deposits of Element 115 have recently been discovered, delivering inspired new gameplay and – in Zombies tradition – a variety of exciting plot twists and surprises that fans will have the opportunity to discover for themselves.

    Gauntlet
    Grounded in a military training facility, Gauntlet plays up the core philosophy of Treyarch’s classic three lane map structure with distinct variety in visuals and gameplay. Each of the three primary lanes has a unique environment as players battle through a sprawling jungle, sub-zero artic zone and rainy urban cityscape.

    Splash
    Set in an abandoned water theme park, this vibrant and playful map delivers an imaginative environment complete with waterslides, a wrecked pirate ship, , and a lazy river ride that winds through a fantastical forgotten city. Splash is designed to drive an open flow of combat, including plenty of opportunities for underwater gameplay.

    Rise
    Set in the snowy outskirts of Zurich, Rise is a Coalescence Corporation construction project for a massive subterranean research campus. The design of the map caters to a mix of classic Call of Duty cover combat alongside strategic core movement opportunities, with each section of the map offering distinctly different styles of gameplay.

    Skyjacked
    Set on a security VTOL in the clouds over urban Zurich, Skyjacked is a reimagined version of the popular Call of Duty®: Black Ops II multiplayer map Hijacked, and retains the same fast and frenetic gameplay from one of the most popular maps in Call of Duty® history, but with a twist. Skyjacked gives players the opportunity to explore the map in a variety of new ways thanks to the all-new core movement system in Black Ops III.

    https://youtu.be/J4Mt2P70BLY

    Lillebror: Det nye Zombies-kapitel er endnu bedre end det første.
    Storebror: De nye maps er ok, men de klassiske fra hovedspillet er stadig de bedste. Skyjacked er dog ret god.
    Christian: Ingen kommentarer.

    Svar
  • 19. april 2016 at 10:17
    Permalink

    DLC 2:

    Call of Duty: Black Ops III – Eclipse DLC
    4 new Multiplayer maps & a brand new Zombies offering

    Zetsubou No Shima
    The Origins characters continue on their mission to stop the zombie apocalypse not only in this universe but in all universes. Now the heroes find themselves stranded on a remote Pacific island, home to a secret biological research lab experimenting with Element 115 and its effects on human, animal, and plant biology has created horrors beyond belief. Players will face new terrifying zombie enemies, a variety of innovative transport mechanics, more devastating traps and classic Zombies side quests.
    Preview Video: https://www.youtube.com/watch?v=yCzi5X4dEN8

    Knockout
    Housed in a traditional Shaolin Temple with a retro twist, Knockout sets the stage for a Kung Fu tournament. This mid-sized map showcases a sharp contrast between the mid-range engagements of the traditional exterior architecture and the tight close-quarters of an eclectic 1970’s styled interior.
    Preview Video: https://www.youtube.com/watch?v=AIkQLJtDK1I

    Rift
    Head to the core of a harsh futuristic military complex, set high above an active caldera. Rift funnels and forces tight, intense engagements, where the only way through is forward. Utilize the unique core movement opportunities to outsmart and outplay enemies as you traverse the suspended rail system.
    Preview Video: https://www.youtube.com/watch?v=gAtzP17opaY

    Spire
    Spire takes Multiplayer combat to a futuristic sub-orbital airport terminal set high in the clouds. Multiple levels and open areas promote intense, mid-range combat around a clean, high-tech civilian environment. Watch your step, because one wrong move could send you plummeting back through the stratosphere.
    Preview Video: https://www.youtube.com/watch?v=e2rXDt67IR8

    Verge
    In this re-imagination of the classic Call of Duty: World at War map, Banzai, Verge drops Multiplayer combat into the center of a distant post-apocalyptic future, where two warring factions are entrenched in constant battle. Take control of the key bridge, fortresses, tunnel systems and waterfalls as you engage in high-speed action through this medium-sized map.
    Preview Video: https://www.youtube.com/watch?v=cEQRhBlxorw

    Lillebror: Zombiebanen er virkelig god.
    Storebror: Fede maps.
    Christian: Ingen kommentarer.

    Svar
  • 19. april 2016 at 10:17
    Permalink

    DLC 3:

    Call of Duty: Black Ops III – Descent DLC

    4 new Multiplayer maps & a brand new Zombies offering:

    Gorod Krovi
    In the latest episode of the zombies experience ‘Gorod Krovi’, the Origins characters are hurled into an alternate, war-torn Stalingrad where Element 115 has wreaked havoc over a battlefield littered with remnants of a battle between mechanized soldiers and deadly dragons controlled by Group 935. Here, the heroes will face their most dangerous enemies yet…
    Gorod Krovi trailer: https://www.youtube.com/watch?v=mcGTLwiy4uE

    Berserk
    Ancient sentinels from a lost civilization guard the entrance to Berserk, a Viking village frozen in time. Fight through blizzards, and control the center bridge as you navigate this medium-sized map’s wooden buildings and craggy rock outcroppings.
    Preview trailer: https://www.youtube.com/watch?v=AZTZqwfdtfA

    Empire
    The fan-favourite Call of Duty: Black Ops III map, Raid, gets a fresh upgrade enhanced by the BO3 movement system. The classic, medium-sized map features an authentic Roman villa recreated by a modern-day eccentric billionaire and mixed sight lines enable any style of gameplay.
    Preview trailer: https://www.youtube.com/watch?v=Dm6hrXLF4iI

    Cryogen
    Located far off the coast in the Dead Sea, an isolated compound holds some of the world’s most dangerous criminals in frozen isolation. Sentry towers keep watch over the small map’s circular design as frenetic combat is funneled around the prison’s cryogenic tubes which offer you plenty of opportunities for wall running attacks.
    Preview trailer: https://www.youtube.com/watch?v=NJzi_aubWX0

    Rumble
    Fight it out among mechanized warriors in Rumble, an arena where giant robots battle to the roar of the crowd. The small-to-medium-sized map funnels high-speed combat to the central pit, whit tight corners throughout the exterior of the stadium.

    Lillebror: Jeg elsker Zombies og det er fedt med det nye område.
    Storebror: De ældre maps er stadig de bedste. Spiller ikke så meget Zombies.
    Christian: Ingen kommentarer.

    Svar
  • 19. april 2016 at 10:17
    Permalink

    DLC 4:

    Call of Duty: Black Ops III – Salvation DLC

    4 new Multiplayer maps & brand new Zombies offering:

    Revelations
    Salvation features Revelations, the long-awaited final chapter in the Origins Zombies saga. In Revelations, we meet up with the Origins characters after they’ve taken an epic journey through space and time – all of their struggles lead to this very moment. In this, the final chapter of the Zombies experience, Richtofen, Dempsey, Takeo, and Nikolai finally come face to face with the mysterious Doctor Monty in The House. Confronted by an ancient evil, our heroes must fight the zombie horde once more in the final battle to save their immortal souls.

    Citadel
    Once home to a powerful medieval army, this ancient castle now sits broken and abandoned. Tight corners force close-quarters engagements, while the moat and drawbridge allows for unique player movement opportunities in this mid-sized map. The last trespassers didn’t make it out alive – maybe you’ll have a better shot.

    Micro
    What’s better than a BBQ on a hot summer day? A miniaturized war zone that takes place on a well-stocked family picnic table, that’s what! Navigate this bite-size battlefield for a larger-than-life experience.

    Outlaw
    Gear up for a showdown in Outlaw; a western-style re-imagining of the fan favorite map Standoff from Call of Duty®: Black Ops II. This rough-and-tough medium-sized map brings classic engagements, flanking routes and strategic positions for long and medium ranged combat.

    Rupture
    The Call of Duty®: World at War classic Outskirts is re-imagined as a high-tech facility, designed by a futuristic society desperate to repair the Earth’s atmosphere.

    Lillebror: Ok, men banerne er svære at skelne fra de mange eksisterende.
    Storebror: De ældre maps er stadig de bedste.
    Christian: Ingen kommentarer.

    Svar
  • 21. juli 2016 at 12:18
    Permalink

    Jeg er lige startet på dette på pc, efter at have gennemført Advanced Warfare og Black Ops 2. Normalt kunne jeg bedst lide Infinity Wards spil ift Treyarch, men Treyarch har oppet sig i denne titel både ift Sledgehammer og de foregående Black Ops. Man må sige at de prøver noget nyt, men faste våben loadouts og specielle egenskaber. Det er et interessant koncept, hvis ikke det havde været fordi de mestens er ret ligegyldige og uden betydning for gameplayet.

    Jeg læste nogen skrive, at det ikke er lige så flot som Advanced Warfare, men det er jeg ikke enig i. Jeg synes det er mindst lige så pænt – hvis ikke pænere, og jeg kan godt lide effekterne, når man skyder robotterne. Til gengæld er lydmixet en tynd kop te uanset hvad jeg gør.

    Den nye remaster af Modern Warfare 1 ser ret godt ud, men jeg ved ikke om jeg orker at spille det igen for tredje gang.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.