Virtual Light

Amerika en gang i starten af det 21. århundrede. Landet udvikler sig langsomt til et tredieverdensland, grænsen mellem rig og fattig bliver større.

Bogens to hovedpersoner er et par almindelige mennesker, der ikke har fået de bedste kort på hånden. De arbejder i grænselandet mellem rig og fattig; Berry Rydell er ex-strisser og arbejder nu som rent-a-cop for IntenSecure i LA og Chevette-Marie Washington er cykelkurer i San Francisco.

Chevette afleverer en pakke til Cody Harwood’s kontor og dumper tilfældigt ind i en af hans mange ekstravagante fester. En ubehagelig type lægger an på hende, og for at hævne sig lidt, stjæler hun hans solbriller, da hun går.

At solbrillerne var Virtual Light-briller indeholdende planer om en totalombygning af San Francisco, kunne hun jo ikke vide. Der går ikke mange timer før hun er vildtet i en jagt, hun ikke har en chance for at forstå.

Rydell bliver, efter en uheldig episode med en klient i LA, chauffør for IntenSecure-detektiven Warbaby i San Francisco. Rydells første opgave bliver at finde et cykelbud, der har stjålet et par VL-briller. Herfra tager historien langsomt fart, og vi kommer ud på en fantastisk rejse med nogle af de mest solide karakterer nedfældet på papir.

Virtual Light er skrevet af William Gibson, der tidligere har fostret Neuromancer. Sidstnævnte er den bog, jeg har genlæst oftest gennem årene, så jeg er lidt subjektiv med Gibson. Virtual Light er ingen ny Neuromancer; den er skrevet af en mere rolig, ældre og moden Gibson. Der er ikke så meget fart over handlingen, og karaktererne er ikke så radikale. Men Gibson besidder stadig en uhyggelig præcis evne til at tage pulsen på verden idag og ekstrapolere den 10-20 år frem i tiden for at skabe en verden, der virker langt mere realistisk end de fleste science fiction-forfattere kan håbe at opnå.

Hver sætning er et citat værdig, udformet så præcist og gennemtænkt at man ofte læser et afsnit flere gange for at genopleve de knivskarpe iagttagelser skylle ind over sindet igen. Gibson har en evne til at skrive kort og koncist, næsten distilleret. Alt overflødigt fedt er skåret fra, og kun det relevante består, krystalliseret ind til den rene essens af formidlingen. Han kan næsten skrive en hel bog i et enkelt afsnit i modsætning til f.eks. Stephen King, der kan få et afsnit til at fylde en hel bog.

Bogen er fortalt i tredieperson gennem Chevette og Rydell. Der veksles således mellem Chevette- og Rydell-kapitler, hvor vi gradvist får blotlagt deres barndom, opvækst og derigennem det land og den verden, de lever i. Vi følger også Yamazaki, en sociologistuderende fra Osaka på gennemrejse i Amerika. Han er kæden mellem læseren og det ændrede land, da det meste også er nyt for ham. Læg dertil den evigt nedtrykte Warbaby, mafia-strisserne Svobodov og Orlovsky og slumstormeren Skinner, og det ender op med et overflødighedshorn af personer, der spiller vidunderligt sammen.

Virtual Light er mange ting på én gang: Thriller, love-story, Science Fiction. Det er imponerende, at så mange genrer kan mødes og forenes, men vigtigst af alt er, at Gibson har skabt nogle personer, man har brændende trang til at møde i virkeligheden – så realistiske og elskelige er de. Det er en af den slags sjældne bøger, der giver mild depression en dags tid, når den er slut, fordi man ikke har lyst til at give slip.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.