Rocket: Robot on Wheels


Nu skal vi til en af de sjældne ting: At anmelde (og skamrose) et N64-spil. Det var fand’me også på tide! Ikke siden Legend of Zelda har N64 haft nogle nævneværdige triple-A titler, uanset hvad Nintendo selv siger. At du kan købe en spritny N64 for omkring en plovmand er vel også en slags bevis på den påstand.

Enough ranting, already. Rocket: Robot on Wheels (RRoW) er endnu et 3D platform/eventyr-spil i stil med Super Mario 64 – men med en meget vigtig faktor kastet oveni, nemlig realistisk fysik. Alt i spilverdenen reagerer i henhold til tyngdeloven, og spillet er da også blevet kaldt en krydsning af Snurre Snup og Isaac Newton.

At der er tegneserie over spillet, ser man straks. Vores hovedperson er den lille robot Rocket, som kører rundt på en et-hjulet cykel, og hans bevægelser i spillet er så levende, at man ikke kan undgå at elske ham i løbet af fem minutter. Han er alt-mulig-mand i en forlystelsespark, der desværre bliver overtaget af den onde Jojo. Nu er det så Rockets opgave at klare ærterne og bringe orden i tingene.

Det gør han ved at hoppe, køre, svinge, svømme m.v. igennem syv verdener i forlystelsesparken og samle billetter, der vil hjælpe dig selv og din ven Tinker med at bekæmpe Jojos planer. Billetterne fås ved at løse forskellige gåder, spille en masse mini-spil samt generel udforskning af banerne. Og de er STORE. Der er utroligt meget at se og gøre, og det er nu at spillet virkelig begynder at vise sit værd. Mange af gåderne inddrager nemlig spillets fysik på en fantasifuld måde. Rocket er fra naturens side udstyret med en energistråle, som han kan bruge flittigt til at gribe, løfte og kaste med, både døde ting og fjender.

Lad os se på et par eksempler: Han kan gribe fat i forskellige objekter og kombinere dem med andre objekter (transportere en nøgle til en lås), kaste med dem (kaste en fjende i vandet) eller gynge i dem (svinge fra side til side på en gren og få nok inerti nok til at komme højere op i træet). For at tage eksemplet til ekstremer kan nævnes, at man kan gribe et får, kaste det ind på en væg med torne, hvor det så hænger fast som velcro, hvorefter man kan bruge det som trappetrin til at komme op ad en klippevæg. Imponerende, og ikke set andetsteds! Og forbavsende intuitivt! Efter at have trillet rundt med Rocket mindre end en time, lykkedes det Lars og jeg (mest undertegnede) at få ham til at lave præcisionshop fra/til flydende kasser, svinge ham rundt i kæderne på et kæmpe maskineri som var han Tarzan og generelt bare ræse/hoppe rundt på små afsatser uden at falde ud over kanten.

Følingen med Rocket er alfa-omega i RRoW. Og udviklerne Sucker Punch ved det. Derfor har de gjort alt i deres magt for at give spilleren så mange oplevelser på den kant som muligt. Bl.a. ved at smide sand-buggies, svævekanoner og robot-delfiner ind i spillet (plus 4 andre “køretøjer”), som Rocket kan benytte – selvfølgelig med hver deres individuelle fysik, der ligeledes er fabelagtig. Specielt Sand-buggy’en er ret vellykket, og den dukker allerede op på første bane.

På banerne ligger der også en masse mønter, som kan bruges til at købe/lære nye egenskaber. Dobbelt-hop og fryse-stråle er et par af Rockets nye egenskaber, som kan hjælpe ham med at nå nye områder på banerne. Alle banerne kan selvfølgelig besøges igen og igen, hvilket er med til at skabe et godt “flow” i spillet; der er dog som regel altid et nyt område, man kan koncentrere sig om, hvis en enkelt gåde er for hård at knække umiddelbart. Og sådanne gåder vil der være, tro mig.

Det er ligeledes sjældent, at musikken i et N64-spil er godt, men jeg var glædeligt overrasket over RRoW i den henseende. Klaver, hi-hat og trompet ligger blidt i baggrunden og accentuerer banerne aldeles glimrende. En sød detalje er, at musikken dæmpes, når du kører rundt under vandet(!) Lydeffekterne er også glimrende og passende: Alt OK på lydfronten. Cartridgen kan gemme på tre forskellige spil, og der er support for RumblePak. At spillet ikke modtager top-karakter skyldes hovedsagligt den dynamiske kameraføring, der endnu aldrig har virket 100% i noget som helst 3D-spil (nej, heller ikke Super Mario 64). Det hører dog til blandt de bedre af kameraer…

Jeg har nu brugt omkring seks timer på at finde ALT i de tre første verdener, så jeg vil skyde på, at spillet kan gennemføres på ca. 15 timer. Det afhænger selvfølgelig også af de senere gåder i spillet, da jeg indtil videre har oplevet en eksponentiel stigning i mit tidsfordriv på hver bane. Præcisionshop kræver koncentration, og man bli’r jo lidt træt efter 3-4 timers uafbrudt spil…

Men den største gåde ved RRoW er rent faktisk, at dette er Sucker Punch’s første spil. Gem & genbrug den kode, venner, den bliver guld værd!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.