Bushido Blade 2

Square er simpelthen ikke til at stoppe! De sprøjter det ene PSX-spil efter det andet ud – som galdt det deres liv. Godt nok er dette en fortsættelse, men det var Tobal2 jo også, og det er så absolut pengene værd (desværre kun ude på japansk import).

Umiddelbart føles BB2 ganske som etteren. Efter at have valgt en karakter placeres man i en arena, hvor en enkelt modstander skal bekæmpes – ét rent slag betyder døden. Din karakter kan indtage 3 forskellige angrebsstillinger, hvorfra 2 forskellige angreb kan udføres – et vandret og et lodret. Disse kan sammensættes med retningstryk, så “comboer” kan opnås. Der er ingen forsvarsmuligheder (som i BB) andet end et tryk på en angrebsknap. Der kan også kastes med sne, jord, sand m.v. såfremt det ligger på arenaen. Endelig har vores karakter en eller anden form for kastevåben.

Din karakter kan frit løbe rundt i hele arenaen, samt kravle op på højere niveauer, hvis sådanne eksisterer. Her støder vi på den anden forskel fra BB – arenaerne er lukkede. I BB kunne man løbe ind på tilstødende arenaer og kæmpe videre der. I BB2 skal man forblive på arenaen indtil modstanderen er bekæmpet. Herefter transporteres man videre til den næste arena og den næste modstander. Personligt er jeg en anelse ked af, at Light Weight har droppet den funktion, da man følte en større grad af frihed ved at kunne stikke af. Og tage kampen op i nye omgivelser. Oh well, that’s progress.

En mere væsentlig forskel er antallet af karakterer. I BB havde man “kun” 6 spillere at vælge mellem, totalt set. I BB2 starter man ud med 6 karakterer (hvor hver har et valg mellem 5-6 våben – måske flere senere hen?), men tallet når op på hele 18, når alle de hemmelige karakterer er blevet fundet. Der er det samme antal arenaer, måske for at kompensere for ovenstående mangel vedrørende “åbenhed”? Grafikken er blevet pudset kraftigt op, både hvad angår karaktererne og arenaerne. Man kan desværre ikke se så langt, men det man kan se ser fabelagtigt godt ud. Light Weight har ovenikøbet sørget for, at ting bliver gennemsigtige, såfremt man bevæger sig bag dem. De har bestemt sans for detaljer. Spillet ledsages af en glimrende intro, der sandsynligvis bliver censureret, inden BB2 når vores breddegrader – vi taler blodsprøjt én masse.

Karakterernes animationer ser ligeledes forbedrede ud, og endnu engang beviser Light Weight at de forstår sig på “motion capture” – man finder ikke meget mere realistiske bevægelser i et spil end i BB2. Der er realistiske lyskilder og skygger på både arenaer og karakterer, og tøjet blafrer i vinden eller mens man bevæger sig. Teknisk set fejler BB2 intet.

Som i BB inkluderer BB2 en link-option, så man virkelig kan kaste sig ud i et blodigt opgør med sin nærmeste ven – set gennem øjnene, selvfølgelig. Man kan også se spillet gennem sin karakters øjne i “1-player mode”, men det er nu en anelse forvirrende. Der er desværre ikke support for analog styring som i BB, hvilket også betyder at der ingen vibration er. Disse ting er kun detaljer, men det var småting som disse, denne anmelder virkelig holdt af ved BB.

I bund og grund byder Bushido Blade 2 altså ikke på de store forbedringer over etteren. Det er dog stadig et godt spil – bare ikke forbedret i samme målestok som f.eks. Tobal 2 var over Tobal No.1.

OBS! BB2 udkom i en US NTSC-udgave, men kom aldrig til Europa.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.