Colin McRae Rally 2.0

Den lille grå maskine stopper ikke med at forbløffe. Her over 5 år siden dens introduktion, formår Codemasters at opdatere deres geniale Colin McRae på så mange områder at det er blevet langt bedre end originalen.

Den første udgave af Colin McRae Rally (CMR) er nok det bilspil jeg har brugt mest tid på nogensinde. Bilens håndtering og følelsen på vejene var så realistisk, at da jeg afprøvede spillet med en Sony Glasstron (briller med indbygget LCD skærm der synsmæssigt virker som en 52″ skærm), måtte stoppe efter 15 minutter da jeg var ved at være køresyg. Dengang var det et revolutionerende bilspil der med sine meget forskellige baner distancerede sig fra de mange generiske racerbilsspil. Ikke længe efter rallyspillets success fulgte flere andre bilspil i kølvandet, som f.eks. Gran Turismo 2 (GT2), med rally muligheder. Det er derfor med spænding, at vi her på redaktionen har ventet efterfølgeren.

Det første man bemærker er det visuelle design menuerne har gennemgået. Alting er i moderigtig grå med prikker der udgør alle ikoner og flag. Tydeligvis inspireret af Wip3Out. Opbygningen af spillet er ret identisk med den første udgave, dog har 2’eren en Arcade mode hvor man kan køre mod flere modstandere på samme bane på samme tid. Det er en funktion mange klandrede den første for ikke at have, men det er ikke noget der findes i den rigtige rally-verden. Det fungerer og med ret mange detaljer, men her kan Colin McRae Rally 2 (CMR2) ikke slå mesteren GT2. Der bliver lidt for meget stock-car racing over det og man kommer hurtigt til at savne Colin’s australske stemme: “6 right, then long 4 left”, dog er baggrundsmusikken passende. Nej, den fulde oplevelse af spillet får man først, når man kører Rally i single-stage eller Championship Rally. Den anden anke jeg har er, at der ikke er nogen Rally School, som i CMR. Rally School var en god måde, at lære måden at køre på og de specielle tricks der skal til i bestemte sving. Og så var der jo lige: “Put your feet down” kommentaren. Generelt udtaler Colin sig på et langt pænere engelsk end i den første og det er ærgeligt, for det var med til at give spillet lidt humor. Og de små texturefejl i grafikken er der stadig, men det er et Playstation problem, mere end et CMR2 problem.

Men udover de to petitesser er der absolut intet at klandre CMR2 for. Codemasters har presset deres 3D engine til det yderste, hvilket giver langt flere detaljer på alle områder. Man kan nu skelne tilskuerne fra hinanden, støv, grus og græs hvirvler langt mere realistisk op når man fræser over det, og i stedet for en træmasse er der nu adskillige enkeltstående træer og buske langs vejene. Horistonten er blevet lidt mere detaljeret og på enkelte baner optræder det flotte aften-lys der giver en ny enestående gullig farve på alt. Også banernes opbygning er langt bedre, og bedre gearet til den valgte sværhedsgrad. Kendere af den første CMR vil nok huske de meget svære Sverige baner, der allerede dukkede op på Intermediate sværhedsgrad. I CMR2 er Sverige banerne langt mere nuancerede, de første har brede veje og kun let sne. Og så er områderne udenfor vejen blevet udvidet så man i mange tilfælde kan køre alt for langt ud og stadig komme tilbage på banen ad omveje eller mellem nogle af de stier af buske der mange gange er. Landerepetoiret er også blevet udvidet så der nu er 8 lande, hvor Finland og Kenya byder på de mest underholdende baner.

Detaljerne på bilen er til at se og føle. I takt med at man rammer et træ her og et hegn der begynder bilen, at vise tegn på skaderne. Det kan være lys der begynder at blinke, bagsmækken der flaprer, styretøjet der trækker mod den ene side, at bilen ryster hele tiden, dele af bilen ryger af eller bare de mange buler i bilen. Og i større grad end i originalen har bilens indstillinger betydning for kørslen. Der er selvsagt flere ting man kan stille på og flere ting der kan ødelægges. Og nu er det som regel ikke nok med de 60 minutter til indstilling og reperation, hvilket det oftest var i CMR.

Det er blevet sjovt at se kørslen i replay, mest fordi kameraet er blevet langt mere dynamisk, hvilket giver replay’et utroligt meget fart og spænding selv på lidt kedeligere baner. Two-player funktionen i CMR var sjovt, men man havde ikke mulighed for at slå Vibration til, og detaljerne var til at overse når man kørte i split-screen. Ikke i CMR2, der er næsten lige så mange detaljer som kørte man alene og vibration er default slået til på begge controllers. Og det kører uden hakken i grafikken.

CMR2 er den perfekte opfølger til et originalt og genialt spil. Bedre kan det simpelthen ikke gøres på den lille grå boks.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.