Legacy of Kain: Soul Reaver
Crystal Dynamics’ nyeste bud på et 3D platform/eventyr-spil er landet.
Det hedder Soul Reaver (SR) og er det tættest,e man kommer en kloning mellem klassikerne Tomb Raider og Castlevania.
Soul Reaver er fortsættelsen på det ældre 2D RPG Blood Omen: Legacy of Kain (LoK), hvor man ser det hele oppefra. Da jeg ikke har spillet det spil, ved jeg kun, at du nu spiller en vampyr ved navn Raziel, søn af hovedpersonen fra det første spil, Kain. Introen til Soul Reaver viser således, hvordan du kastes i unåde hos dine fader, fordi du havde den frækhed at gro vinger før ham. De udøde har åbenbart en tendens til voldsomt accelereret udvikling.
Uden dine vinger kastes du i en helvedesild, ovenikøbet af dine egne brødre, hvor du burde dø, men skæbnen har selvfølgelig andre planer. Du “genoplives” for at tage hævn, samtidig med at du skal løse en hulens masse puslerier undervejs. Gåderne understøttes af et aldeles glimrende plot, med voice-acting i top-klasse. Mellemsekvenserne er ligeledes konstrueret ved hjælp af SR’s egen spilmotor, således at illusionen bevares undervejs.
Hvad der adskiller SR fra eksempelvis Tomb Raider er den verden, du bevæger dig rundt i. Faktisk er det to verdener, som du kan bevæge dig mellem, som du vil. Den fysiske verden er stedet, hvor du kan bruge våben, åbne døre osv., mens den spektrale verden er stedet, hvor dine magiske kræfter liver op. Du kan overleve at røre vand, du kan bevæge dig gennem gitre (senere hen) og meget andet.
Dette skift udfordrer ens måde at løse gåderne på, da også omgivelserne ændres ved skift mellem verdenerne. Et buet rør, som er for stejlt til at klatre opad i den fysiske verden, bøjes måske i den spektrale verden, hvorefter nye lokationer kan nås. Raziel kan også svæve kortere distancer, hvilket også udvider hans rækkevidde en smule.
Den spektrale verden er også endestationen, hver gang du løber tør for energi. Du kan nemlig ikke dø i SR – taber du al din energi i den fysiske verden, genskabes du blot i den spektrale, hvor du så må løbe rundt og samle nok energi til, at du kan manifestere sig i den fysiske verden igen. Kanonfed detalje.
Foruden platformene, gåderne og de to verdener, har Crystal Dynamics indført et simpelt kampsystem for at holde liv i actionen. Holdes L1 inde i nærheden af en fjende, og man står automatisk med front mod denne. Derefter kan man angribe med bare næver eller våben, indtil modstanderen bliver så groggy, at man kan samle ham op og kaste ham på bålet, ind i noget lys, op på en krog eller “bare” spidde ham på ens våben. Alle de gængse måder at dræbe “the undead” er inkluderet, og det ser virkelig godt ud! PSX’ens evner bliver brugt til det yderste. Derefter er det bare om at suge energien ud af fjenderne og samle sit våben op igen. Undlad at gøre tingene i den anden rækkefølge, for så genopliver du satanen!
Der er mange andre detaljer ved dette spil, men dem vil jeg lade folk om selv at finde. Jeg vil nøjes med at sige, at Tomb Raider-genren er blevet fornyet på noget nær alle punkter, og alle med en interesse i at se, hvor godt dét kan laves, bør købe dette spil.
Import buyers beware: Det lader til at forskellen mellem NTSC og PAL giver forstyrrelser (skærmen fryser), hvis man prøver at køre det “forkerte” spil på den forkerte maskine. Soul Reaver benytter sig meget af streaming for at konservere hukommelse, og denne proces gør, at CD-laseren skal kunne aflæse CD’en meget præcist. Det kan den ikke, hvis spillet ikke er fra samme zone som maskinen. I er advaret.
En god anmeldelse af Soul Reaver til PC – Pas på, den indeholder nogle spoilers